Inhoudsopgave
MAP-sensor: werking, symptomen van defect en kosten voor vervanging
De inlaatdruksensor of MAP-sensor leest de hoeveelheid druk of vacuüm af in het inlaatspruitstuk, alwaar de ingezogen lucht in de juiste hoeveelheden over de cilinders wordt verdeeld. De drukmeting wordt als signaal naar de ECU gestuurd, die met behulp van deze waarde berekent hoeveel benzine er naar iedere cilinder gaat, alsook de ontstekingstiming. Voor het handhaven van de juiste mate van acceleratie, brandstofefficiëntie, uitstoot en het soepel draaien van de motor is een onberispelijke werking van de sensor onontbeerlijk.
MAP-sensoren laten het afweten wanneer ze verstopt raken, of vervuild of beschadigd raken. Zo kan de hitte van de motor de sensorelektronica in de war brengen of barsten in drukleidingen veroorzaken. Wanneer een inlaatdruksensor defect is, kan de ECU het lucht-brandstofmengsel niet langer correct berekenen, waardoor het mengsel oftewel te vet of te mager wordt.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
RIDEX Turbodruksensor
Met ingebouwde luchttemperatuursensor
RIDEX Turbodruksensor
Met ingebouwde luchttemperatuursensor, Met afdichtring
RIDEX Turbodruksensor
BOSCH Turbodruksensor
BOSCH Turbodruksensor
De signalen
Je merkt dat er iets mis is met je MAP-sensor aan de hand van de volgende symptomen:
Hoger brandstofverbruik - Wanneer de ECU een lage of geen druk meet, gaat hij ervan uit dat er zich veel lucht in de cilinders bevindt, voegt meer brandstof toe en vervroegt de ontstekingstiming. Dit leidt tot excessief benzineverbruik en mogelijkerwijs pingelen.
Laag motorvermogen - wanneer de ECU overdruk registreert, verlaagt hij de brandstofinjectie en vertraagt hij de ontstekingstiming. Weliswaar verlaagt dit het brandstofverbruik maar ook het acceleratievermogen.
Slechte uitstootwaarden - Omdat de brandstofinjectie niet overeenkomt met de motorbelasting, kan een kapotte MAP-sensor leiden tot een verhoging van schadelijke uitstoot. Teveel brandstof veroorzaakt hogere uitstoot van koolwaterstoffen en koolmonoxide, terwijl onvoldoende brandstof leidt tot hogere stikstofoxidewaarden.
Ruw stationair draaien - Onvoldoende brandstofinjectie knijpt de toevoer in de motor af. Gevolgen zijn een ruw stationair toerental en ontstekingsfouten.
Moeilijk starten - Een buitengewoon vet of mager mengsel laat de motor moeilijk starten. Wanneer je de motor enkel kunt starten met je voet op het gaspedaal van de auto, heb je wellicht een probleem met de MAP-sensor.
Haperen tijdens acceleratie of uitval - Wanneer je wegrijdt uit stilstand of een inhaalmanoeuvre onderneemt en het intrappen van het gaspedaal haalt niet veel uit, kan het zijn dat de ECU je een mager mengsel toedient op basis van verkeerde inlaatluchtwaarden.
Motorwaarschuwingslampje - Afhankelijk van het bouwjaar van je auto wijzen de OBDII codes voor de MAP-sensor op circuitstoringen, verkeerde verhoudingen met betrekking tot hoeveelheid lucht of gaspedaalstand, of fouten in het bereik. Een defecte MAP-sensor geeft geen waarden, terwijl een slecht functionerende sensor verkeerde waarden aan de ECU doorgeeft, zoals onderdruk terwijl de gaskleppositiesensor en de krukaspositiesensor de motor als stationair aantonen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BOSCH Turbodruksensor
BOSCH Turbodruksensor
BOSCH Turbodruksensor
BOSCH Turbodruksensor
BOSCH Turbodruksensor
Controle MAP-sensor
Een functionele MAP-sensor is een kritisch onderdeel van het onderhoud van je auto. Wanneer je vermoedt dat er een probleem met de sensor is, check de volgende zaken:
Aansluiting - Start met het checken van de sensorstekker en bedrading. De stekker moet goed verbonden zijn, en de pinnen schoon en recht. Roest of verbogen pinnen kunnen signaalstoringen van de sensor veroorzaken. De bedrading tussen de ECU en MAP-sensor moet intact zijn. Schuring kan kortsluiting veroorzaken en breuken leiden tot open circuits.
Slang - Vaak zijn MAP-sensoren via een slang met het inlaatspruitstuk van de auto verbonden. Check of de slang aangesloten en intact is. Check ook of de opening vrij is van koolstofafzettingen of andere vervuiling, die de slang kunnen verstoppen en tot verkeerde sensorwaarden kunnen leiden.
De sensor zelf testen - Voor het testen van een MAP-sensor heb je een multimeter of een scanner nodig. Je kunt de volgende stappen volgens bij het testen van de sensor met een multimeter:
- Koppel de accu af
- Trek de stekker uit de sensor
- Meet de spanning met de multimeter. Deze moet tussen 5 en 12 volt liggen. Een lage spanningswaarde (onder de 5V) betekent dat de MAP-sensor defect is.
- Meet vervolgens de weerstand tussen de twee terminals op je sensor. Een hoge weerstand (hoger dan 100 Ohm) duidt op een kapotte sensor.
Je kunt de MAP sensor tevens met een scanner testen. De scanner kun je aansluiten op de elektrische aansluiting van de sensor, waarna je een stappentest kunt uitvoeren. Het laatste resultaat van deze tekst vertelt je of de sensor goed of slecht is.
Kosten voor de vervanging van een defecte MAP-sensor
Wanneer de MAP-sensor vervuild is, kan het soms volstaan, het onderdeel met WD40 te reinigen. Mocht vervangen de enige optie zijn, kan een handige doe-het-zelver deze klus tot een goed einde brengen. Let wel dat je mogelijkerwijs de sensor in de boordcomputer moet inleren. Laat je het werk aan een vakgarage over, kun je de kosten nog enigszins beïnvloeden door zelf een inlaatdruksensor te kopen. Om je een idee te geven: een Map sensor voor een Volvo V70 van merkkwaliteit kun je bestellen voor € 25 - € 50.
De beste producten op dit gebied:
- Map sensor Golf 4
- Peugeot 206 map sensor
- Map sensor Opel Corsa
- Map sensor BMW E46
- Map sensor Volvo V50