Inhoudsopgave
Hoe brandstof te besparen en verbruik te monitoren in een auto met dakdragers
U hebt gemerkt dat uw wagen meer benzine verbruikt, en de rekeningen die u krijgt in tankstations creëren "zwarte gaten" in uw budget? We helpen u de meest voorkomende redenen hiervoor te begrijpen en vertellen u hoe u de brandstofkosten kunt verlagen.
Defecten aan welke systemen kunnen het brandstofverbruik verhogen?
Koppeling. Voeringen, versleten door schuring of vervuild met olie, verlies van veerkracht, en versleten afdichtingselementen kunnen ervoor zorgen dat de koppeling slipt, zodat de tractiekenmerken van het voertuig achteruitgaan. Door de versnellingspedaal nog eens in te drukken, herstel je het motorvermogen, maar door dit herhaaldelijk te doen, stijgt het brandstofverbruik aanzienlijk.
Koelsysteem. Tijdens het koude seizoen kan het vastzitten van de thermostaatklep in een open positie ervoor zorgen dat de koelvloeistof opwarmt naar een normale temperatuur voor langere tijd. Daarom is er meer brandstof nodig om de motor te helpen opwarmen. Indien er één van de processen voor warmte-uitwisseling verstoord raakt in uw voertuig, zijn de gevolgen dezelfde.
Zuiger-cilinder eenheid. Wanneer componenten van deze eenheid langer gebruikt worden dan hun levensduur, verlaagt de druk in de werkcilinders. Als resultaat verliest de motor zijn capaciteit, en heeft deze meer brandstof nodig om dit te compenseren.
Sensoren. Een defect leidt tot een onjuiste vorming van de lucht-brandstofmengeling. Ongeacht of het gaat om een lage of hoge brandstofinhoud, dit verhoogt het brandstofverbruik.
Inlaatsysteem. Verstoppen van de luchtfilter voorkomt de vrije stroom van lucht in de verbrandingskamer. Het brandstofverbruik kan tot 20% groeien vanwege de hoge weerstand van het onderdeel tegen de luchtstroom.
Welk soort vergissingen maken bestuurders?
Vaak letten bestuurders niet op de gebruiksaanwijzingen voorzien door de fabrikanten. Als regel kunnen de volgende vergissingen het brandstofverbruik doen stijgen:
Onjuiste afstelling van onderdelen in het onderstel. Overspannen bouten in de wielnaaf, verkeerd uitlijnen van wielen en lage bandenspanning kan de rolweerstand verhogen. Als resultaat is er meer vermogen nodig om de wielen draaiende te houden.
Brandstof van lage kwaliteit. Het gebruik van ondermaatse brandstof kan onder andere leiden tot vervuiling van de injectoren, zodat hun doorstroomcapaciteit en de mogelijkheid om de lucht-brandstofmengeling te vormen, gestoord worden. Het brandstofverbruik stijgt hierdoor aanzienlijk.
Gebruik van ondermaatse olie. Olie met hoge viscositeit garandeert geen juist insmeren van motoronderdelen. Wanneer de wrijvingskracht toeneemt, stijgt het brandstofverbruik.
Voertuig werkt onder omstandigheden met zware belasting. Elke extra 100 kg verhoogt het brandstofverbruik met 10%. Een dakdrager verhoogt de aerodynamische weerstand, zodat de kosten uiteindelijk oplopen. Een volledig geladen dakdrager verhoogt het brandstofverbruik met 40%, en een lege met 5%. Een dakkoffer die speciaal ontworpen is om de aerodynamische eigenschappen van de wagen te verhogen, is een geweldig alternatief voor een dakdrager. Transporteer geen onnodige voorwerpen om overbelasting van uw voertuig te vermijden (vb. sneeuwkettingen dienen niet getransporteerd te worden tijdens de warme seizoenen).
Rijden met uw ramen en zonnedak open. Dit verslecht de aerodynamische eigenschappen van uw wagen, vooral wanneer u sneller rijdt dan 50 km/h. Om de luchtstroom te weerstaan, heeft de motor meer vermogen nodig, en dus meer brandstof.
Agressieve rijstijl. Bruusk starten en remmen overbelast uw vermogenseenheid.
Uw airconditioning op multimediasysteem staat voortdurend aan. Dit leidt tot een verhoging van het brandstofverbruik met overeenkomstig 15% en 7%. Indien u niet kunt vermijden om de airconditioning te gebruiken, probeer het minstens op Laag te zetten, of het slechts af en toe in te schakelen.
Gebruik de koplampen enkel wanneer nodig. Rijden met grootlichten aan zorgt ervoor dat de motor 10% meer brandstof verbruikt, terwijl het aanzetten van de dimlichten zorgt voor een verhoging van 5%.
Installatie van aanvullende uitrusting. Spoilers, body kits en extra verlichting, indien niet geïnstalleerd in de fabriek, kan de aerodynamische weerstand verhogen. De motor van uw voertuig moet meer vermogen opwekken om te kunnen versnellen tot een zekere snelheid.
5 essentiële tips voor uitsparen van brandstof
Alle versleten onderdelen en verbruiksproducten dienen tijdig vervangen te worden. Een volledig actief voertuig verbruikt zoveel brandstof als gespecifieerd in de technische handleiding. Indien u dus wenst te besparen op brandstof, zorg voor een tijdig onderhoud van de wagen. Indien u één van bovengenoemde defecten aan systemen opmerkt, dient u de specialisten van een servicecentrum te raadplegen.
Zorg ook voor een tijdige vervanging van luchtfilters, olie, koelvloeistof, enz. Op die manier verlaagt u niet enkel het brandstofverbruik, maar voorkomt u ook reparaties aan alle belangrijke systemen en componenten. Overweeg om enkel koelvloeistoffen te gebruiken waar de eigenschappen van overeenkomen met de parameters vermeld in de technische handleiding van uw voertuig.
Pas uw rijstijl aan als volgt:
- Probeer het gaspedaal langzaam in te drukken, en uw motor te laten versnellen tot 2000-2500 rpm (voor diesel), en tot 2500-3000 rpm (voor benzine).
- Leer hoe u kunt remmen met de motor. Vermijden van gedwongen daling van koppel kan het brandstofverbruik aanzienlijk verlagen.
- Schakel de motor uit wanneer de auto langer dan een minuut stilstaat. Vergeleken met het starten, verbruikt de motor meer brandstof dan wanneer hij 10 seconden draait bij stilstand.
- Houd de snelheid van de motor in het oog: bij vlot draaien, wordt er 1500 - 2000 rpm geproduceerd bij een dieselmotor en 2000 - 2500 rpm bij een benzinemotor.
- Laat genoeg ruimte voor u, zodat u de remmen niet de hele tijd hoeft te gebruiken.
Controleer regelmatig de bandenspanning. Indien de druk afneemt met 0,7 bar, leidt dit tot 7% extra brandstofverbruik. Wanneer u de banden oppompt, dient u een geschikte spanning te kiezen die opgegeven wordt door de fabrikant om het contactoppervlak kleiner te maken, en aquaplaning te weerstaan.
Plan uw route grondig. Op die manier kunt u het merendeel van de tijd aan een vaste snelheid rijden. Hiervoor kan GPS-navigatie helpen.
Gebruik LED-lampen in plaats van traditionele gloeilampen. U kunt het brandstofverbruik verlagen door energiezuinige lampen in de markeringslichten, kentekenplaatverlichting of passagiersruimte te installeren.
Conclusie
Volgens de Duitse Raad voor Verkeersveiligheid (Deutschen Verkehrssicherheitsrat e.V. (DVR)) zorgt blijvend brandstofefficiënt rijden tot een vermindering in brandstofkosten met 25%. Indien u bovengenoemde aanbevelingen volgt, en uw voertuig correct onderhoudt en reinigt, minimaliseert dit niet enkel uw brandstofverbruik, maar verlengt u ook de levensduur van uw voertuig.