Inhoudsopgave
Toyota Yaris motoren
Sinds de lancering in 1999 is de Toyota Yaris uitgegroeid tot een van de meest succesvolle kleine auto's, met een gevarieerd aanbod van Toyota Yaris motoren over vier generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke punten, waarbij hybride technologie steeds belangrijker werd.
Toyota Yaris motoren: Generatie I (1999-2005)

De eerste generatie Toyota Yaris was Toyota's entree in het Europese segment van kleine auto's en werd gekenmerkt door robuuste maar technisch eenvoudige motoren. Bij goed onderhoud haalde hij gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de kleinere benzinemotoren bijzonder duurzaam waren. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 200.000 kilometer, voornamelijk aan slijtageonderdelen zoals de koppeling of het chassis. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.5 VVT-i met 106 pk, die kracht, betrouwbaarheid en een gematigd brandstofverbruik optimaal combineerde. De Toyota Yaris motoren van deze generatie vertrouwden op beproefde natuurlijke aanzuigmotortechnologie zonder turbo, wat bijdroeg aan hun hoge betrouwbaarheid.
Toyota Yaris benzinemotoren: Generatie I (1999-2005)
De Toyota Yaris benzinemotorreeks bestond uitsluitend uit atmosferische motoren met variabele kleptiming (VVT-i). De kleinste motor was een 1,0-liter driecilinder met 68 pk, die uiterst zuinig en betrouwbaar bleek te zijn. De 1.3 VVT-i met 87 pk was het middelpunt van de serie en werd beschouwd als een bijzonder goede balans tussen prestaties en verbruik. De krachtigste Toyota Yaris benzinemotor was de 1.5 VVT-i met 106 pk, die vooral werd gebruikt in sportievere versies. Alle Toyota Yaris motoren van deze generatie werden gekenmerkt door lage onderhoudskosten en een hoge betrouwbaarheid, waarbij de 1,3-liter motor werd beschouwd als het beste compromis tussen alle eigenschappen.
Toyota Yaris dieselmotoren: Generatie I (1999-2005)
De Toyota Yaris diesels waren aanvankelijk alleen leverbaar met een 1.4 D-4D met 75 pk, die in 2001 werd geïntroduceerd. Deze Toyota Yaris diesel was gebaseerd op een modern common-rail systeem en bood naar de maatstaven van die tijd goede rijprestaties met een laag brandstofverbruik. De 1.4 D-4D bleek betrouwbaar, maar was minder bekend vanwege de beperkte distributie. De Toyota Yaris dieselmotoren van deze generatie voldeden al aan de Euro 3 norm en boden een goed alternatief voor veelrijders.
| Toyota Yaris motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
|---|---|---|---|---|
| 1.0 VVT-i | 68 PK | 5,2-5,8 l/100km | Weinig vermogen voor rijden op de snelweg | Goed |
| 1.3 VVT-i | 87 PK | 5,8-6,2 l/100km | Praktisch geen zwakke punten | Zeer goed |
| 1.5 VVT-i | 106 PK | 6,1-6,7 l/100km | Iets hoger brandstofverbruik | Goed |
| 1.4 D-4D | 75 PK | 4,2-4,8 l/100km | Niet erg gebruikelijk, enigszins luidruchtig | Gemiddeld |
Toyota Yaris motoren: Generatie II (2005-2011)

De tweede generatie Toyota Yaris zette de traditie van betrouwbare motoren voort en breidde het aanbod uit met krachtigere varianten. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de 1.3 VVT-i benzinemotoren als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorschade is uiterst zeldzaam, met slechts af en toe problemen met de distributieketting bij zeer hoge kilometerstanden. Het absolute hoogtepunt was de 1.8 VVT-i met 133 pk in de sportieve Yaris TS - een technisch hoogstandje met hoge toerentallen en een sportief karakter. De Toyota Yaris motoren van deze generatie profiteerden van de verbeterde VVT-i technologie en de geoptimaliseerde verbranding.
Toyota Yaris benzinemotoren: Generatie II (2005-2011)
Het assortiment Toyota Yaris benzinemotoren werd aanzienlijk uitgebreid en omvatte nu motoren van 69 tot 133 pk. De beproefde 1.0 VVT-i werd voortgezet met 69 pk, terwijl de 1.3 VVT-i nu 87 of 100 pk leverde. Nieuw waren de 1.5 VVT-i met 106 pk en de sportieve 1.8 VVT-i met 133 pk. Deze Toyota Yaris TSI motoren (niet te verwarren met Turbo TSI) bleken nog betrouwbaarder dan hun voorgangers, met slechts af en toe problemen met klepverkooksing na zeer hoge kilometrages. De Toyota Yaris 1.3 VVT-i met 100 pk werd de populairste en betrouwbaarste motor van deze generatie.
Toyota Yaris dieselmotoren: Generatie II (2005-2011)
De Toyota Yaris 1.4 D-4D werd herzien en was nu verkrijgbaar met 90 pk. Er was ook een zwakkere variant met 75 pk. De Toyota Yaris 1.4 D-4D met 90 pk bleek de zuinigste motor van deze generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 4,1-4,6 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor veelrijders. De Toyota Yaris dieselmotoren voldeden aan de Euro 4 norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties en zuinigheid.
| Toyota Yaris motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
|---|---|---|---|---|
| 1.0 VVT-i | 69 PK | 5,0-5,6 l/100km | Weinig vermogen voor rijden op de snelweg | Goed |
| 1.3 VVT-i | 87-100 PK | 5,6-6,1 l/100km | Praktisch geen zwakke punten | Zeer goed |
| 1.5 VVT-i | 106 PK | 5,9-6,4 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
| 1.8 VVT-i | 133 PK | 6,8-7,2 l/100km | Hoog toerental vereist | Goed |
| 1.4 D-4D | 75-90 PK | 4,1-4,8 l/100km | Problemen met roetfilter mogelijk | Goed |
Toyota Yaris motoren: Generatie III (2011-2020)

De derde generatie Toyota Yaris betekende een verdere kwaliteitssprong en introduceerde voor het eerst hybride technologie. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 450.000 kilometer, waarbij de hybride aandrijvingen als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorschade komt vrijwel niet voor, met uitzondering van incidentele problemen met het roetfilter in dieselmotoren. Het absolute hoogtepunt was de 1.5 hybride met 100 pk systeemvermogen - een technisch hoogstandje dat de hybride-expertise van Toyota demonstreerde. De Toyota Yaris motoren van deze generatie profiteerden van de verder ontwikkelde Dual VVT-i technologie en de intrede in elektrificatie.
Toyota Yaris benzinemotoren: Generatie III (2011-2020)
Het Toyota Yaris benzinemotorengamma werd volledig herzien en bevatte nu de nieuwste Dual VVT-i technologie. De 1.0 VVT-i werd voortgezet met 69 pk, terwijl de nieuwe 1.33 Dual VVT-i met 99 pk de vorige 1.3-liter verving. Voor sportieve rijders was er de 1.5 Dual VVT-i met 111 pk. Deze Toyota Yaris motoren bleken nog efficiënter en betrouwbaarder dan hun voorgangers, met vrijwel geen productieproblemen. De Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i ontwikkelde zich tot de beste pure benzinemotor van deze generatie en bood een uitstekende balans tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid.
Toyota Yaris dieselmotoren: Generatie III (2011-2020)
De Toyota Yaris 1.4 D-4D werd fundamenteel herzien en was verkrijgbaar met 90 pk. Deze Toyota Yaris diesel had moderne common-rail injectie van de derde generatie en een onderhoudsarm roetfilter. De motor voldeed aan de Euro 5-norm en bleef een zeer laag brandstofverbruik bieden van 3,8-4,3 liter per 100 km. Deze motor kwam echter minder vaak voor dan de benzinemotoren en hybrides, omdat Toyota zich al richtte op elektrificatie.
Toyota Yaris hybride aandrijving: Generatie III (2011-2020)
De Toyota Yaris Hybrid met 1,5-liter benzinemotor en elektromotor werd in 2012 geïntroduceerd. Het systeem leverde 100 pk en zorgde voor een revolutie in het segment van kleine auto's. De Toyota Yaris Hybrid combineerde een 1,5-liter Atkinson cycle motor met een 61 pk sterke elektromotor en bood een testverbruik van slechts 3,3-3,8 liter per 100 km. Deze motor bleek uiterst betrouwbaar en onderhoudsarm, waarbij de hybride accu 8 jaar of 160.000 km gegarandeerd is.
| Toyota Yaris motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
|---|---|---|---|---|
| 1.0 VVT-i | 69 PK | 4,9-5,4 l/100km | Weinig vermogen voor rijden op de snelweg | Goed |
| 1.33 Dubbel VVT-i | 99 PK | 5,2-5,7 l/100km | Praktisch geen zwakke punten | Zeer goed |
| 1.5 Dubbel VVT-i | 111 PK | 5,6-6,1 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
| 1.4 D-4D | 90 PK | 3,8-4,3 l/100km | Partikelfilter, niet erg gebruikelijk | Gemiddeld |
| 1.5 Hybride | 100 PK | 3,3-3,8 l/100km | Uiterst betrouwbaar | Zeer goed |
Toyota Yaris motoren: Generatie IV (2020-heden)

De huidige generatie Toyota Yaris is volledig gebaseerd op hybride technologie en vertegenwoordigt Toyota's visie op de toekomst van kleine auto's. Alle motoren zijn nu uitgerust met hybride technologie, pure benzine- of dieselmotoren worden niet meer aangeboden. Omdat de generatie pas sinds 2020 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de 1.5 hybride met 116 pk, die sportieve rijprestaties combineert met een extreem laag brandstofverbruik. De nieuwe Toyota Yaris Hybrid technologie belooft een levensduur van meer dan 400.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de belasting op de verbrandingsmotor aanzienlijk vermindert.
Toyota Yaris hybride aandrijvingen: Generatie IV (2020-heden)
Twee hybride systemen vormen de basis van het motorengamma van de Toyota Yaris: de 1.5 Hybrid met 116 pk en de sportieve GR Yaris met 1,6-liter turbo en 261 pk. De Toyota Yaris 1.5 Hybrid is gebaseerd op de vierde generatie van het Toyota Hybrid System en wordt beschouwd als de zuinigste motor in het gamma. Hij combineert een 1,5-liter Atkinson cycle motor met een 80 pk elektromotor en biedt een systeemvermogen van 116 pk. Het brandstofverbruik is slechts 2,8-3,4 liter per 100 km, waardoor het de zuinigste Toyota Yaris motor aller tijden is.
Toyota Yaris benzinemotoren: Generatie IV (2020-heden)
Naast de hybride is er de bijzondere Toyota GR Yaris met een 1,6-liter driecilinder turbomotor die 261 pk levert. Deze motor is alleen verkrijgbaar in het rally sportmodel en is een technisch hoogstandje. De Toyota GR Yaris motor heeft vierwielaandrijving en een sequentiële versnellingsbak, maar is door zijn complexiteit en sportieve oriëntatie minder geschikt voor dagelijks gebruik dan de hybride varianten.
| Toyota Yaris motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
|---|---|---|---|---|
| 1.5 Hybride | 116 PK | 2,8-3,4 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
| 1.6 Turbo (GR) | 261 PK | 8,2-9,1 l/100km | Complex, sportief ontwerp | Goed |
Conclusie: De beste Toyota Yaris motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Toyota Yaris motoren laat een indrukwekkende continuïteit zien op het gebied van betrouwbaarheid en innovatie. Terwijl de eerste generaties vertrouwden op beproefde natuurlijke aanzuigmotortechnologie, zorgde Toyota voor een revolutie in het segment van kleine auto's met hybride technologie. De Toyota Yaris motoren staan consequent voor lage onderhoudskosten, hoge betrouwbaarheid en een steeds betere efficiency. De nieuwste generatie met uitsluitend hybride aandrijvingen toont Toyota's duidelijke focus op geëlektrificeerde mobiliteit.
- Beste Toyota Yaris benzinemotor:
De Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i (99 pk, generatie III) combineert beproefde natuurlijke aanzuigmotortechnologie met geavanceerde Dual VVT-i-regeling en biedt de beste balans tussen betrouwbaarheid, prestaties en brandstofbesparing.
- Beste Toyota Yaris dieselmotor:
De Toyota Yaris 1.4 D-4D (90 pk, generatie II & III) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid, ook al waren dieselmotoren minder gebruikelijk bij Toyota.
- Beste Toyota Yaris hybride motor:
De Toyota Yaris 1.5 Hybrid (116 pk, Generatie IV) met zijn extreem lage brandstofverbruik van minder dan 3 liter per 100 km en bewezen hybride technologie van Toyota.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Toyota Yaris biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.
De beste producten op dit gebied: