Inhoudsopgave
Mercedes-Benz A-Klasse motoren
Sinds de lancering in 1997 heeft de Mercedes-Benz A-Klasse zich ontwikkeld van een onconventionele compacte auto tot een van de meest succesvolle kleine premium auto's, met een gevarieerd aanbod Mercedes-Benz A-Klasse motoren over vier generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten met zich mee, waarbij de technologische evolutie varieerde van eenvoudige atmosferische motoren tot hypermoderne turbohybride aandrijflijnen.

Mercedes-Benz A-Klasse generatie I (1997-2004)
De eerste generatie Mercedes-Benz A-Klasse was een revolutionaire benadering voor Mercedes-Benz in het segment van de compacte auto's en werd gekenmerkt door een uniek sandwich design met een ongebruikelijk hoge zitpositie. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de robuuste atmosferische motoren met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer haalden, vereisten de vroege CDI-diesels vaak kostbare reparaties aan het injectiesysteem tussen 200.000 en 280.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de A 190 met 125 pk, die voor die tijd vermogen, betrouwbaarheid en een acceptabel brandstofverbruik optimaal combineerde. Typische reparatie-intervallen waren 150.000 tot 200.000 kilometer voor groot onderhoud, hoewel de Mercedes-Benz A-Klasse motoren van deze generatie nog steeds ontworpen waren om zeer onderhoudsvriendelijk te zijn.
Mercedes-Benz A-Klasse benzinemotoren: Generatie I (1997-2004)
De Mercedes-Benz A-Klasse benzinemotoren bestonden uitsluitend uit atmosferische motoren uit de M-serie. Het begon met de A 140 (82 pk), gevolgd door de A 160 (102 pk) en de topklasse A 190 (125 pk). Deze Mercedes-Benz A-Klasse motoren waren gebaseerd op beproefde Renault technologie en bleken uiterst betrouwbaar. De A 140 met een 1,4-liter motor (M 166 E14) was ondergemotoriseerd maar vrijwel onverwoestbaar en haalde vaak meer dan 300.000 kilometer zonder grote reparaties. De A 160 met een 1,6-liter motor bood de beste verhouding tussen prestaties en brandstofverbruik, terwijl de A 190 met een 1,9-liter motor de sportiefste variant was, maar een iets hoger brandstofverbruik had.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotoren: Generatie I (1997-2004)
De Mercedes-Benz A-Klasse diesels werden aanvankelijk gedomineerd door de A 160 CDI met 60 pk (1998-2001), die later werd aangevuld met de krachtigere A 170 CDI met 90 pk (2001-2004). Deze eerste generatie Mercedes-Benz A-Klasse CDI-motoren had last van typische problemen van vroege common-rail systemen: Injectordefecten, problemen met de hogedrukpomp en af en toe een defecte turbolader maakten ze tot de meest problematische motoren van deze generatie. De A 170 CDI bleek betrouwbaarder dan zijn zwakkere broer, maar vereiste regelmatig onderhoud van het injectiesysteem om de 100.000 tot 120.000 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
A 140 (M 166 E14) | 82 PK | 6,8-7,2 l/100km | Zwakke prestaties | Zeer goed |
A 160 (M 166 E16) | 102 PK | 6,5-7,0 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
A 190 (M 166 E19) | 125 PK | 7,2-7,8 l/100km | Hoger verbruik | Goed |
A 160 CDI | 60 PK | 4,8-5,2 l/100km | Injectoren, turbo | Matig |
A 170 CDI | 90 PK | 5,0-5,4 l/100km | Injectiesysteem | Gemiddeld |

Mercedes-Benz A-Klasse generatie II (2004-2012)
De tweede generatie Mercedes-Benz A-Klasse betekende een belangrijke evolutionaire sprong met een verbeterde rijdynamiek en modernere motoren. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 200.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de herziene CDI-diesels aanzienlijk betrouwbaarder zijn dan hun voorgangers. Grote motorstoringen zijn zeldzaam, alleen de krachtige A 200 Turbo benzinemotoren vertonen af en toe zwakke plekken in de turbolading. Het absolute hoogtepunt was de A 200 CDI met 140 pk - een technisch meesterwerk dat zowel vermogen als efficiëntie bood. De typische reparatie-intervallen lagen tussen de 120.000 en 180.000 kilometer voor groot onderhoud, waarbij de CVT-transmissies van deze generatie als een zwak punt werden beschouwd.
Mercedes-Benz A-Klasse benzinemotoren: Generatie II (2004-2012)
Het Mercedes-Benz A-Klasse benzinemotorengamma werd volledig herzien en omvatte de A 150 (95 pk), A 170 (116 pk) en, voor het eerst, een turbobenzinemotor A 200 Turbo (193 pk). Deze Mercedes-Benz A-Klasse motoren uit de M-serie bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan de dieselvarianten. De A 150 met een 1,5-liter motor ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare benzinemotor van deze generatie, met slechts af en toe problemen met de bobine na 150.000 kilometer. De A 170 bood een goede balans tussen prestaties en brandstofverbruik, terwijl de A 200 Turbo sportieve prestaties bood maar gevoelig was voor schade aan de turbolader en problemen met de intercooling.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotoren: Generatie II (2004-2012)
De Mercedes-Benz A-Klasse 2,0-liter CDI-motor (OM 640) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 109 tot 140 pk. De A 180 CDI met 109 pk bleek de zuinigste en betrouwbaarste diesel van deze generatie te zijn, terwijl de A 200 CDI met 140 pk de beste combinatie van prestaties en efficiëntie bood. Deze Mercedes-Benz A-Klasse CDI motoren waren voorzien van moderne common-rail injectie van de tweede generatie en waren aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers. Problemen beperkten zich voornamelijk tot incidentele defecten met de uitlaatgasrecirculatie en slijtage van de inspuitkoppen na 200.000 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
A 150 | 95 PK | 6,2-6,8 l/100km | Bobines | Zeer goed |
A 170 | 116 PK | 6,5-7,2 l/100km | Robuust | Goed |
A 200 Turbo | 193 PK | 7,8-8,5 l/100km | Turbolader, intercooling | Matig |
A 180 CDI | 109 PK | 4,5-5,0 l/100km | Zeer zuinig en robuust | Zeer goed |
A 200 CDI | 140 PK | 4,8-5,3 l/100km | EGR-klep | Goed |

Mercedes-Benz A-Klasse generatie III (2012-2018)
De derde generatie Mercedes-Benz A-Klasse zorgde voor een revolutie in het segment met een volledig nieuwe architectuur met voorwielaandrijving en moderne turbomotoren. Deze generatie wordt beschouwd als de meest dynamische van alle A-Klasse generaties en kan met goed onderhoud 250.000 tot 350.000 kilometer halen. De meeste motoren zijn zeer betrouwbaar, alleen de AMG-varianten vertonen af en toe zwakke plekken als er sportief mee wordt gereden. De absolute topmotor was de A 220 CDI met 177 pk - een ultramoderne viercilinder diesel met een uitstekende vermogensafgifte en een laag brandstofverbruik. De typische reparatie-intervallen liggen tussen de 150.000 en 200.000 kilometer, waarbij de 7G-DCT transmissies van deze generatie als zeer betrouwbaar worden beschouwd.
Mercedes-Benz A-Klasse benzinemotoren: Generatie III (2012-2018)
Het Mercedes-Benz A-Klasse benzinemotorengamma bestond uitsluitend uit turbomotoren uit de nieuwe M-serie. Het begon met de A 180 (122 pk), gevolgd door de A 200 (156 pk), A 250 (211 pk) en de AMG-varianten A 45 AMG (360-381 pk). Deze Mercedes-Benz A-Klasse motoren uit de M 270/M 133 serie bleken zeer betrouwbaar en zuinig. De A 180 met 1,6-liter turbo ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare benzinemotor van deze generatie, met slechts af en toe problemen met de distributieketting na 200.000 kilometer. De A 200 bood een uitstekende balans tussen prestaties en brandstofverbruik, terwijl de A 250 sportieve prestaties combineerde met een hoge betrouwbaarheid.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotoren: Generatie III (2012-2018)
De Mercedes-Benz A-Klasse 2,1-liter CDI-motor (OM 651) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 109 tot 177 pk. De A 180 CDI met 109 pk bleek de zuinigste diesel te zijn, terwijl de A 200 CDI met 136 pk de beste dagelijkse bruikbaarheid bood. De topmotor A 220 CDI met 177 pk combineerde sportieve prestaties met een laag brandstofverbruik en wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren die Mercedes-Benz ooit heeft gebouwd. Deze Mercedes-Benz A-Klasse CDI motoren waren voorzien van moderne common-rail injectie van de derde generatie en AdBlue technologie, waardoor ze zeer schoon en betrouwbaar waren.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
A 180 (M 270) | 122 PK | 5,6-6,2 l/100 km | Distributieketting na 200.000 km | Zeer goed |
A 200 (M 270) | 156 PK | 5,8-6,4 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
A 250 (M 270) | 211 PK | 6,2-6,8 l/100km | Robuust | Goed |
A 45 AMG (M 133) | 360-381 PK | 7,3-7,8 l/100km | Koppeling met sportieve rijstijl | Goed |
A 180 CDI (OM 651) | 109 PK | 3,6-4,1 l/100km | Zeer zuinig | Zeer goed |
A 200 CDI (OM 651) | 136 PK | 3,8-4,3 l/100km | Uitstekend | Zeer goed |
A 220 CDI (OM 651) | 177 PK | 4,0-4,5 l/100km | Een van de beste diesels | Zeer goed |

Mercedes-Benz A-Klasse generatie IV (2018-heden)
De huidige Mercedes-Benz A-Klasse generatie vertegenwoordigt het toppunt van technologische ontwikkeling met een volledig geëlektrificeerde motorenreeks en state-of-the-art mild hybrid technologie. Alle motoren hebben een 48-volt elektrisch boordsysteem en een riemenstarter-alternator, die naar verwachting een levensduur van meer dan 300.000 kilometer biedt. De topmotor is de A 35 AMG met 306 pk, die sportieve prestaties combineert met een hoge betrouwbaarheid. De plug-in hybride technologie biedt een elektrische actieradius tot 70 kilometer en vertegenwoordigt Mercedes-Benz' visie op de toekomst van compacte auto's.
Mercedes-Benz A-Klasse benzinemotoren: Generatie IV (2018-heden)
Het Mercedes-Benz A-Klasse benzinemotorengamma omvat moderne turbomotoren uit de M-serie met 48-volt mild hybrid-technologie. De A 180 (136 pk), A 200 (163 pk) en A 250 (224 pk) zijn gebaseerd op de beproefde 1,3-liter turbo (M 282), die in samenwerking met Renault is ontwikkeld. Deze Mercedes-Benz A-Klasse motoren hebben bewezen zeer betrouwbaar en zuinig te zijn, met slechts af en toe problemen met de hogedrukpomp na 150.000 kilometer. De A 35 AMG met 2,0-liter turbo (M 260) biedt 306 pk en wordt beschouwd als een van de betrouwbaarste AMG-motoren aller tijden. De mild hybrid technologie verlaagt het brandstofverbruik met maximaal 0,4 liter per 100 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotoren: Generatie IV (2018-heden)
De Mercedes-Benz A-Klasse 2,0-liter CDI-motor (OM 654) wordt aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 116 tot 190 pk. De A 180 d met 116 pk bleek de zuinigste diesel van de generatie, terwijl de A 200 d met 150 pk de beste combinatie van prestaties en efficiëntie biedt. Deze Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotoren zijn voorzien van de allernieuwste vierde generatie common-rail injectie en AdBlue technologie met zeer lage emissiewaarden. De A 220 d met 190 pk combineert sportieve prestaties met een testverbruik van slechts 4,2 liter per 100 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse hybride aandrijving: Generatie IV (2018-heden)
De Mercedes-Benz A-Klasse plug-in hybride A 250 e biedt een systeemvermogen van 218 pk door een 1,3-liter turbo te combineren met een 102 pk sterke elektromotor. De elektrische actieradius bedraagt maximaal 70 kilometer en het brandstofverbruik is 1,5 liter per 100 kilometer in de WLTP-cyclus. Deze hybride technologie van de Mercedes-Benz A-Klasse blijkt zeer volwassen te zijn, maar met beperkingen op het gebied van bagageruimte door de accu.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
A 180 (M 282) | 136 PK | 5,6-6,1 l/100km | Hogedrukpomp | Zeer goed |
A 200 (M 282) | 163 PK | 5,8-6,3 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
A 250 (M 282) | 224 PK | 6,2-6,7 l/100km | Robuust | Goed |
A 35 AMG (M 260) | 306 PK | 7,3-7,8 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
A 180 d (OM 654) | 116 PK | 3,9-4,4 l/100km | Zeer zuinig | Zeer zuinig |
A 200 d (OM 654) | 150 PK | 4,0-4,5 l/100km | Uitstekend | Zeer goed |
A 220 d (OM 654) | 190 PK | 4,2-4,7 l/100km | Sportief en zuinig | Zeer goed |
A 250 e Hybride | 218 PK | 1,5 l/100km + elektriciteit | Kleine kofferbak | Goed |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz A-Klasse motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Mercedes-Benz A-Klasse motoren laat over alle vier de generaties een continue verbetering zien. Terwijl de eerste twee generaties nog kampten met kinderziektes, vestigden de Mercedes-Benz A-Klasse motoren zich vanaf de derde generatie als de benchmark in het premium compacte segment. De huidige generatie met mild hybrid technologie vertegenwoordigt het toppunt van ontwikkeling en biedt een uitstekende combinatie van prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid.
- Beste Mercedes-Benz A-Klasse benzinemotor:
De A 200 (163 pk, Generatie IV) met 48-volt mild hybrid technologie combineert moderne efficiëntie met hoge betrouwbaarheid en uitstekende dagelijkse bruikbaarheid.
- Beste Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotor:
De A 220 CDI (177 pk, Generatie III) biedt de beste combinatie van sportieve prestaties, laag brandstofverbruik en uitzonderlijke betrouwbaarheid in alle generaties.
- Beste Mercedes-Benz A-Klasse hybride motor:
De A 250 e (218 pk, Generatie IV) met zijn elektrische actieradius van 70 kilometer en lage brandstofverbruik van 1,5 liter per 100 kilometer.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mercedes-Benz A-Klasse biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.