Inhoudsopgave
Nissan Qashqai motoren
De Nissan Qashqai heeft het crossover-segment aanzienlijk gekenmerkt sinds de marktintroductie in 2007 en biedt een divers aanbod aan Nissan Qashqai-motoren over drie generaties. De technologische ontwikkeling varieert van beproefde atmosferische motoren tot moderne e-Power hybride aandrijvingen, elk met hun eigen sterke en zwakke punten.

Nissan Qashqai generatie I (2007-2013)
De eerste generatie Nissan Qashqai vestigde het crossover-concept en vertrouwde op bewezen maar technisch eenvoudige motortechnologie. Met goed onderhoud bereikte de kilometerstand een respectabele 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de Nissan Qashqai dieselmotoren over het algemeen duurzamer waren dan de benzinemotoren. Grote reparaties waren meestal nodig tussen de 150.000 en 200.000 kilometer, vooral voor de CVT-transmissies van de benzineversies. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 dCi met 150 pk, die vermogen, betrouwbaarheid en een gematigd verbruik optimaal combineerde. Deze generatie concurreerde succesvol met de VW Tiguan en Honda CR-V, waarbij de Nissan Qashqai punten scoorde met zijn innovatieve design en hogere zitpositie.
Nissan Qashqai benzinemotoren: Generatie I (2007-2013)
Het Nissan Qashqai benzinemotorengamma bestond voornamelijk uit atmosferische motoren zonder turbo. De 1,6-liter benzinemotor met 84 kW (114 pk) was het instapmodel en bood solide alledaagse prestaties, maar leed onder het hoge brandstofverbruik en de zwakke trekkracht. De krachtigste benzinemotor van de Nissan Qashqai was de 2,0-liter met 104 kW (141 pk), die leverbaar was vanaf 2008. Beide motoren waren gekoppeld aan de problematische CVT (Continu Variabele Transmissie) versnellingsbak, die vaak kapot ging tussen 120.000 en 180.000 kilometer. De Nissan Qashqai benzinemotoren zelf bleken robuust maar dorstig - verbruikscijfers van 8-10 liter per 100 km waren niet ongewoon.
Nissan Qashqai dieselmotoren: Generatie I (2007-2013)
De 1.5 dCi met 78 kW (106 pk) domineerde het dieselgamma van de Nissan Qashqai en werd beschouwd als een zuinige en betrouwbare instapdiesel. Het hoogtepunt was echter de 2.0 dCi met 110 kW (150 pk), die vanaf 2008 leverbaar werd. Deze Nissan Qashqai dCi motoren waren afkomstig van de Renault-Nissan alliantie en bleken uitzonderlijk duurzaam. De 2.0 dCi combineerde common-rail injectie met turbolading en haalde verbruikscijfers van slechts 5,8-6,5 liter per 100 km. Typische zwakke punten waren alleen de turbolader na hoge kilometerstanden en af en toe problemen met het roetfilter als er uitsluitend in de stad werd gereden.
Nissan Qashqai motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.6 benzinemotor | 114 PK | 8,2-9,5 l/100km | CVT versnellingsbak, hoog brandstofverbruik | Gemiddeld |
2.0 benzinemotor | 141 PK | 8,8-10,2 l/100km | CVT-transmissie, dorstig | Matig |
1.5 dCi | 106 PK | 5,5-6,2 l/100km | Af en toe turbolading | Goed |
2.0 dCi | 150 PK | 5,8-6,5 l/100km | Zeer robuust, zuinig | Zeer goed |

Nissan Qashqai generatie II (2014-2021)
De tweede generatie Nissan Qashqai bracht een aanzienlijke modernisering van het motorenaanbod met zich mee en introduceerde voor het eerst turbobenzinemotoren. De kilometrage verbeterde tot tussen de 300.000 en 400.000 kilometer voor de diesels, terwijl de nieuwe turbobenzinemotoren tussen de 200.000 en 300.000 kilometer haalden. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 180.000 en 250.000 kilometer, waarbij de CVT-transmissies het grootste zwakke punt bleven. Het absolute hoogtepunt was de 1.6 dCi met 130 pk, die efficiëntie en prestaties perfect in balans bracht. Deze generatie nam het met succes op tegen de herziene VW Tiguan en de nieuwe Mazda CX-5, waarbij de Nissan Qashqai indruk maakte met zijn verbeterde ruimte en moderne uitrusting.
Nissan Qashqai benzinemotoren: Generatie II (2014-2021)
Het Nissan Qashqai benzinemotorengamma werd volledig herzien en bestond nu voornamelijk uit turbomotoren. De 1.2 DIG-T met 85 kW (115 pk) was de nieuwe instapmotor met directe inspuiting en turbo. Later kwam daar de 1.3 DIG-T met 103 kW (140 pk) en 117 kW (160 pk) bij, die de 1.2 DIG-T vanaf 2018 verving. Deze Nissan Qashqai turbomotoren boden aanzienlijk betere rijprestaties dan hun voorgangers, maar hadden last van typische turboproblemen zoals coking van de inlaatkleppen en af en toe schade aan de turbolader. De 1.3 DIG-T met 160 pk ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor van deze generatie, maar was nog steeds gekoppeld aan de problematische CVT versnellingsbak, die tussen de 150.000 en 200.000 kilometer regelmatig voor problemen zorgde.
Nissan Qashqai dieselmotoren: Generatie II (2014-2021)
De Nissan Qashqai 1.5 dCi werd voortgezet met 81 kW (110 pk), aangevuld met de nieuwe 1.6 dCi met 96 kW (130 pk). Vanaf 2017 kwam er ook een krachtigere 1.7 dCi variant met 110 kW (150 pk). Alle Nissan Qashqai diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter om aan de Euro 6-norm te voldoen. De 1.6 dCi met 130 pk bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en uitstekende kwaliteit op de lange termijn. De Nissan Qashqai dCi motoren waren alleen verkrijgbaar met handgeschakelde versnellingsbak, wat hun betrouwbaarheid aanzienlijk vergrootte.
Nissan Qashqai motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.2 DIG-T | 115 PK | 6,8-7,5 l/100km | CVT versnellingsbak, klepverkalking | Gemiddeld |
1.3 DIG-T | 140-160 PK | 6,5-7,2 l/100km | CVT-transmissie, turbocompressor | Matig |
1.5 dCi | 110 PK | 4,5-5,1 l/100km | Robuust, bewezen | Goed |
1.6 dCi | 130 PK | 4,2-4,8 l/100km | Zeer efficiënt en betrouwbaar | Zeer goed |
1.7 dCi | 150 PK | 4,8-5,4 l/100km | Krachtig, zuinig | Goed |

Nissan Qashqai generatie III (2021-heden)
De huidige generatie Nissan Qashqai markeert een radicale verschuiving naar elektrificatie en introduceert innovatieve e-Power technologie. Alle motoren zijn nu geëlektrificeerd, waarbij de mild hybride varianten een levensduur van meer dan 300.000 kilometer beloven. Omdat de generatie pas sinds 2021 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De absolute topmotor is de e-Power drive met 190 pk, die de efficiëntie van een elektrische auto combineert met de actieradius van een verbrandingsmotor. Deze generatie concurreert rechtstreeks met de Toyota C-HR Hybrid en de VW Tiguan eHybrid, waarbij de Nissan Qashqai een unique selling point heeft dankzij de innovatieve e-Power technologie.
Nissan Qashqai mild hybride benzinemotor: Generatie III (2021-heden)
De basis van het Nissan Qashqai motorengamma is de 1.3 DIG-T met 12 volt mild hybrid technologie in twee vermogensniveaus: 103 kW (140 pk) en 117 kW (158 pk). Deze Nissan Qashqai motoren hebben een geïntegreerde starter-generator die helpt bij het starten en accelereren. De 1.3 DIG-T met 158 pk wordt als bijzonder succesvol beschouwd en ontwikkelt zich tot de beste conventionele motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte en is aanzienlijk betrouwbaarder geworden met de nieuwe Xtronic CVT-transmissie. De mild hybrid technologie verlaagt het brandstofverbruik met ongeveer 0,5 liter per 100 km ten opzichte van zijn voorgangers.
Nissan Qashqai e-Power hybride aandrijving: Generatie III (2021-heden)
Het middelpunt van de nieuwe generatie is de innovatieve e-Power aandrijving met een systeemvermogen van 140 kW (190 pk). Deze Nissan Qashqai e-Power combineert een 1,5-liter benzinemotor als generator met een 140 kW elektromotor voor de aandrijving. Het bijzondere kenmerk: De benzinemotor drijft de wielen nooit direct aan, maar laadt alleen de accu op. Daardoor rijdt de Nissan Qashqai e-Power altijd elektrisch, met de actieradius van een verbrandingsmotor. Het brandstofverbruik is slechts 4,3-4,8 liter per 100 km, terwijl de rijprestaties sportief zijn. De eerste ervaringen laten een hoge mate van betrouwbaarheid zien, omdat de benzinemotor altijd in het optimale toerentalbereik werkt en de elektromotor weinig onderhoud nodig heeft.
Nissan Qashqai motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.3 DIG-T MHEV | 140 PK | 6,2-6,8 l/100km | Nog geen ervaring op lange termijn | Goed |
1.3 DIG-T MHEV | 158 PK | 6,4-7,0 l/100km | Verbeterde CVT-transmissie | Zeer goed |
e-Power | 190 PK | 4,3-4,8 l/100km | Complex, maar innovatief | Zeer goed |

Conclusie: De beste Nissan Qashqai motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Nissan Qashqai-motoren laat een duidelijke evolutie zien van beproefde atmosferische motoren naar moderne turbo-units en innovatieve e-Power technologie. Terwijl de Nissan Qashqai dieselmotoren in alle generaties indruk hebben gemaakt met hun betrouwbaarheid en zuinigheid, hebben de benzinemotoren lang geworsteld met problematische CVT transmissies. De nieuwe derde generatie e-Power technologie belooft een revolutionair alternatief voor bestuurders die waarde hechten aan efficiëntie en rijcomfort.
- Beste Nissan Qashqai benzinemotor:
De Nissan Qashqai e-Power (190 pk, generatie III) combineert innovatieve hybride technologie met hoge efficiëntie en een elektrische rijervaring met conventionele actieradius.
- Beste Nissan Qashqai dieselmotor:
De Nissan Qashqai 1.6 dCi (130 pk, generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid in alle generaties.
- Beste Nissan Qashqai hybride motor:
De Nissan Qashqai e-Power (190 pk, Generatie III) met zijn unieke seriële hybride technologie en lage brandstofverbruik van slechts 4,3-4,8 liter per 100 km.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Nissan Qashqai biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.