Inhoudsopgave
Fiat Ducato motoren
Sinds de introductie in 1981 heeft de Fiat Ducato zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle transportvoertuigen in Europa, met een divers aanbod Fiat Ducato motoren over vier generaties. Elke generatie heeft nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten gebracht, waarbij de dieselmotoren altijd het middelpunt van de serie hebben gevormd.

Fiat Ducato motoren: Historische generaties I-II (1981-2006)
De eerste twee generaties Fiat Ducato kenmerkten het lichte bedrijfswagensegment en vestigden de Ducato als een betrouwbare werker. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype en het beoogde gebruik: terwijl de robuuste diesels met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, hadden de minder gangbare benzinemotoren vaak grote reparaties nodig tussen de 200.000 en 300.000 kilometer. De eerste generatie (1981-1994) werd nog sterk gekenmerkt door de samenwerking met Peugeot en Citroën, terwijl de tweede generatie (1994-2006) al over modernere common-rail technologie beschikte. De absolute topmotor van deze historische generaties was de 2.8 JTD met 127 pk van de tweede generatie, die voor die tijd vermogen, betrouwbaarheid en een goede zuinigheid optimaal combineerde.
Fiat Ducato dieselmotoren: Historische generaties I-II (1981-2006)
Het dieselgamma van de eerste generatie Fiat Ducato bestond voornamelijk uit de beproefde 1.9 D en 2.5 D motoren met 68-95 pk. Hoewel deze Fiat Ducato motoren luidruchtig en niet bijzonder zuinig waren, waren ze uiterst robuust en duurzaam. Met de tweede generatie kwamen er modernere motoren bij: de 2.0 JTD met 84 pk, de 2.3 JTD met 110 pk en de krachtige 2.8 JTD met 127 pk. De JTD-motoren (Jet Turbo Diesel) met common rail injectie zorgden voor een revolutie in het Fiat Ducato motorengamma en boden aanzienlijk meer vermogen bij een lager brandstofverbruik. De Fiat Ducato 2.8 JTD ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de historische generaties - vooral de varianten die vanaf 2002 werden geproduceerd met een verbeterd ontwerp van de turbocompressor bleken zeer duurzaam en krachtig te zijn.
Fiat Ducato benzinemotoren: Historische generaties I-II (1981-2006)
In de eerste generatie Fiat Ducato benzinemotoren was er aanvankelijk de 2.0 benzinemotor met 84-109 pk, later gevolgd door de 2.5 benzinemotor met 116 pk. Deze Fiat Ducato motoren waren echter nooit bijzonder populair, omdat ze een hoog brandstofverbruik en een beperkt trekvermogen hadden. In de tweede generatie werd het benzineaanbod teruggebracht tot de 2.3 16V met 130 pk, die vooral werd gebruikt voor campers, maar weinig acceptatie vond vanwege het hoge brandstofverbruik van 12-14 liter per 100 km.
Fiat Ducato motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1,9 D | 68-82 PK | 8,5-9,2 l/100km | Luid, langzaam | Gemiddeld |
2,5 D | 95 PK | 9,0-9,8 l/100km | Luid, maar robuust | Goed |
2.0 JTD | 84 PK | 7,5-8,2 l/100km | Af en toe turbolader | Goed |
2.3 JTD | 110 PK | 8,0-8,8 l/100km | Robuust en zuinig | Zeer goed |
2.8 JTD | 127 PK | 8,5-9,2 l/100km | Zeer robuust, beste keuze | Zeer goed |
2.0 benzinemotor | 84-109 PK | 11,5-13,0 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Matig |
2.3 16V benzinemotor | 130 PK | 12,0-14,0 l/100km | Zeer hoog brandstofverbruik | Problematisch |

Fiat Ducato motoren: Generatie III (2006-2014)
De derde generatie Fiat Ducato markeerde een belangrijke evolutionaire sprong en introduceerde state-of-the-art dieseltechnologie. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer, waarbij de 2.3 MultiJet diesels als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorschade komt zelden voor; alleen de DPF-systemen (roetfilters) kunnen problemen veroorzaken op korte ritten. Het absolute hoogtepunt was de 3.0 MultiJet met 180 pk - een krachtige motor met een enorm koppel voor zware ladingen. Voor het eerst werd ook voldaan aan de Euro 5-normen en werd moderne uitlaatgasnabehandeling geïntroduceerd. Benzinemotoren bleven een ondergeschikte rol spelen.
Fiat Ducato dieselmotoren: Generatie III (2006-2014)
De Fiat Ducato dieselreeks was volledig gebaseerd op MultiJet technologie met common-rail injectie. De 2.2 MultiJet was verkrijgbaar met 100 en 110 pk en vormde de basis van het motorengamma. De beproefde 2.3 MultiJet was verkrijgbaar met vermogens van 130 tot 150 pk en werd een bestseller. Voor zware toepassingen was er de 3.0 MultiJet met 160 of 180 pk, die zelfs de zwaarste ladingen moeiteloos aan kon met zijn enorme koppel van 400 Nm. Alle Fiat Ducato MultiJet motoren hadden een turbo en voldeden aan de Euro 5 norm. De Fiat Ducato 2.3 MultiJet met 130 pk bleek de meest betrouwbare motor van deze generatie te zijn - hij bood een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en duurzaamheid, ideaal voor continu commercieel gebruik.
Fiat Ducato benzinemotoren: Generatie III (2006-2014)
Het aanbod benzinemotoren was beperkt tot de 3.0 V6 benzinemotor met 166 pk, die voornamelijk werd ontwikkeld voor campers in Noord-Amerika. Deze Fiat Ducato motor was zelden te vinden in Europa en had het typische probleem van een hoog brandstofverbruik van 13-15 liter per 100 km. De betrouwbaarheid was acceptabel, maar de zuinigheid sprak tegen deze aandrijving.
Fiat Ducato motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.2 MultiJet | 100-110 PK | 7,2-7,8 l/100km | Af en toe DPF problemen | Goed |
2.3 MultiJet | 130-150 PK | 7,5-8,3 l/100km | Zeer robuust, beste keuze | Zeer goed |
3.0 MultiJet | 160-180 PK | 8,8-9,5 l/100km | Krachtig, maar dorstig | Goed |
3.0 V6 benzinemotor | 166 PK | 13,0-15,0 l/100km | Zeer hoog brandstofverbruik | Problematisch |

Fiat Ducato motoren: Generatie IV (2014-heden)
De huidige generatie Fiat Ducato vertegenwoordigt het summum van dieseltechnologie en voldoet al aan de Euro 6-norm met geavanceerde uitlaatgasnabehandeling. De kilometerstand is indrukwekkend: bij goed onderhoud halen de meeste motoren gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de 2.3 MultiJet met 140 pk als bijzonder duurzaam wordt beschouwd. De AdBlue-systemen voor de vermindering van stikstofoxide zijn betrouwbaar, maar kunnen problemen veroorzaken als de AdBlue van mindere kwaliteit is. De absolute topmotor is de 2.3 MultiJet met 180 pk - een technisch hoogstandje met variabele turbocompressorgeometrie en een optimale balans tussen prestaties en efficiëntie. Automatische transmissie en moderne rijhulpsystemen zijn voor het eerst ook leverbaar.
Fiat Ducato dieselmotoren: Generatie IV (2014-heden)
Het Fiat Ducato motorengamma is uitsluitend gebaseerd op MultiJet diesels met SCR-katalysator en AdBlue-injectie. De 2.2 MultiJet is verkrijgbaar met 110 en 140 pk en vormt de basis voor lichtere toepassingen. De beproefde 2.3 MultiJet domineert met vermogens van 130, 140, 150 en 180 pk - de laatste met bi-turbo-oplading voor maximaal vermogen. De 3.0 MultiJet met 180 pk is beschikbaar voor zware toepassingen, hoewel deze minder vaak wordt gekozen. Alle Fiat Ducato motoren voldoen aan de Euro 6 norm en hebben een moderne uitlaatgasnabehandeling met DPF en SCR katalysator. De Fiat Ducato 2.3 MultiJet met 140 pk heeft zich ontwikkeld tot de meest betrouwbare motor van deze generatie - hij biedt optimale prestaties voor de meeste toepassingen met een laag verbruik en een hoge betrouwbaarheid.
Fiat Ducato benzinemotoren: Generatie IV (2014-heden)
Benzinemotoren spelen vrijwel geen rol in de huidige generatie. Een 3.0 V6 benzinemotor wordt slechts af en toe aangeboden voor speciale markten, maar is niet leverbaar in Europa. Dieselmotoren zijn zo superieur gebleken dat benzine alternatieven economisch niet haalbaar zijn.
Fiat Ducato elektrische aandrijving: Generatie IV (2014-heden)
De volledig elektrische versie van de Fiat E-Ducato is sinds 2021 verkrijgbaar. Met een vermogen van 90 kW (122 pk) en een actieradius tot 370 km biedt hij een emissievrij alternatief voor stadsvervoer. De accucapaciteit is 47 of 79 kWh, waarbij de grotere accu wordt aanbevolen voor de meeste commerciële toepassingen.
Fiat Ducato motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.2 MultiJet | 110-140 PK | 6,8-7,5 l/100km | Af en toe AdBlue problemen | Goed |
2.3 MultiJet | 130-180 PK | 7,0-8,2 l/100km | Zeer robuust, beste keuze | Zeer goed |
3.0 MultiJet | 180 PK | 8,5-9,2 l/100km | Krachtig, maar zeldzaam | Goed |
E-Ducato | 122 PK | 25-35 kWh/100km | Beperkt bereik | Gemiddeld |

Conclusie: De beste Fiat Ducato motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Fiat Ducato motoren laat een voortdurende verbetering van de dieseltechnologie zien gedurende vier decennia. Terwijl de historische generaties nog moesten overtuigen met lawaaierige maar robuuste motoren, bieden de moderne MultiJet eenheden een perfecte balans tussen prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid. Benzinemotoren hebben nooit een rol van betekenis gespeeld en zijn tegenwoordig praktisch verdwenen. De nieuwe elektrische aandrijving opent nieuwe mogelijkheden voor emissievrije logistiek in stadscentra.
- Beste Fiat Ducato dieselmotor:
De Fiat Ducato 2.3 MultiJet (140 pk, Generatie IV) combineert moderne Euro 6-technologie met hoge betrouwbaarheid en optimale prestaties voor de meeste werkzaamheden.
- Beste historische Fiat Ducato motor:
De Fiat Ducato 2.8 JTD (127 pk, Generatie II) was zijn tijd ver vooruit en bood al common-rail technologie met hoge betrouwbaarheid.
- Beste Fiat Ducato elektrische aandrijving:
De Fiat E-Ducato (122 pk, Generatie IV) met 79 kWh accu biedt de beste actieradius en dagelijkse geschiktheid voor emissievrij vervoer.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Fiat Ducato biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.