Audi A4 B8 ervaringen: veel voorkomende storingen, typische problemen en zwakke punten van het model
2.0 TDI oliepomp probleem: Een kritisch defect aan de Audi A4 B8 oliepomp treedt vaak op bij kilometerstanden van 120.000-150.000 kilometer of meer, wat leidt tot motorschade.
1.8 TFSI olieverbruik: De 1.8 TFSI motor (120 pk en 160 pk) heeft de neiging om buitensporig veel olie te verbruiken (tot 1 liter/1.000 km) vanaf 80.000 km.
Multitronic versnellingsbak problemen: CVT versnellingsbakken uit de voorserie (modeljaren tot 2011) vertonen vaak schokken of storingen vanaf 150.000-180.000 km.
Centrale vergrendeling en deursloten: Defecte deursloten en centrale vergrendeling komen vaker voor bij auto's met 100.000 km of meer.
Audi A4 B8: Problemen met de 2.0 TDI en defecte oliepomp
De 2.0 TDI motor (150 pk en 177 pk) in de Audi A4 B8 heeft vaak last van oliepomp- en distributiekettingproblemen. Uitval van de oliepomp leidt binnen enkele minuten tot een tekort aan olie en drastische motorschade. Getroffen modellen zijn meestal uit de modeljaren 2008-2012, waarbij de eerste symptomen zoals waarschuwingslampjes (oliedruk) of metaalachtige geluiden verschijnen vanaf 120.000 km. Diagnosecodes zoals P1512 of P0299 duiden op drukverlies.
Professioneel onderhoud is van vitaal belang voor de 2.0 TDI-motor. De gevoelige Audi A4 B8 oliepompen vereisen vroegtijdige vervanging (uiterlijk bij 140.000 km) en alleen originele onderdelen. Regelmatige oliedrukmetingen (minimale druk: 2,0 bar bij 2.000 tpm) en het gebruik van gecertificeerde 5W-40 olie verkleinen het risico drastisch.
Audi A4 B8: 1.8 TFSI olieverbruik en zuigerveren
De 1.8 TFSI motor (120 pk, 160 pk en 170 pk) in de Audi A4 B8 ontwikkelt vaak een verhoogd olieverbruik (tot 1,5 liter/1.000 km) vanaf 60.000-80.000 km. Dit wordt veroorzaakt door versleten zuigerveren of defecte klepgeleiders. Symptomen zoals blauwe uitlaatgassen of olieresten op de uitlaat zijn waarschuwingssignalen. Voor modellen tot 2011 werden motorrevisies in 23% van de gevallen gedocumenteerd.
Een systematische controle van de compressiewaarden (doel: 12-14 bar per cilinder) is cruciaal. De gevoelige zuigerveren van de Audi A4 B8 moeten worden vervangen als het olieverbruik meer dan 0,5 liter/1.000 km bedraagt. Kitoplossingen met versterkte ringen verminderen het probleem op de lange termijn.
Audi A4 B8: Multitronic-transmissie (CVT) en schakelproblemen
De Multitronic-transmissie (type 0AW) in de Audi A4 B8 vertoont vaak schokken, onnauwkeurig schakelen of volledige uitval vanaf 150.000 km. Vooral de pre-productieversies tot 2011 hebben een hoog storingspercentage - 18% van de eigenaren meldt problemen met de transmissie. Typische foutcodes zoals P1890 (slijtage koppeling) of P1740 (drukregelaar) wijzen op interne slijtage.
Een professionele controle van het oliepeil en de kwaliteit (verversingsinterval: 60.000 km) is van vitaal belang. De complexe Audi A4 B8 Multitronic versnellingsbakken vereisen speciale diagnosesystemen zoals VAS 5054A voor software-updates. Bij de eerste symptomen raden we aan om de regeleenheid of de koppelingspakketten te vervangen.
Audi A4 B8: Elektrische problemen en sensorstoringen
Elektrische problemen en sensorfouten zijn niet ongewoon bij de Audi A4 B8, vooral na verloop van tijd. Deze kunnen leiden tot waarschuwingslampjes op het dashboard, slecht functionerende elektronische systemen en verminderde motorprestaties.
Een systematische controle is essentieel om deze problemen in een vroeg stadium te herkennen. De gevoelige elektrische systemen en sensoren van de Audi A4 B8 vereisen regelmatige controles en, indien nodig, vervanging van defecte onderdelen om een optimale werking te garanderen. Professioneel onderhoud kan grote schade helpen voorkomen en de betrouwbaarheid van het voertuig garanderen.
Audi A4 B8: Defecte centrale vergrendeling en deursloten
De elektrische centrale vergrendeling in de Audi A4 B8 reageert vaak onbetrouwbaar na 100.000 km. Typische symptomen zijn vastzittende deursloten, storingen van de elektrische achterklep of spontane ontgrendeling. Defecte deurcontactschakelaars of regeleenheden (regeleenheid J393) zijn meestal de oorzaak. Volgens berichten op het forum komen deze storingen voor bij 15-20% van de modellen die tot 2012 zijn gebouwd.
Regelmatig reinigen van de portiersloten met contactspray voorkomt corrosie. De gevoelige deurvergrendelingssystemen van de Audi A4 B8 vereisen de vervanging van defecte actuators (ca. 2-3 uur arbeid per deur) en software-resets via ODIS.
Audi A4 B8: Problemen met hogedrukpompen
De hogedrukpompen in de Audi A4 B8, vooral in modellen met directe injectie, kunnen defect raken. Een defecte pompmotor kan ertoe leiden dat de motor niet goed loopt of helemaal niet start.
Een professionele inspectie is nodig om deze problemen op te sporen en te verhelpen. Audi A4 B8 hogedrukpompen moeten regelmatig worden gecontroleerd om er zeker van te zijn dat ze goed werken. Professioneel onderhoud kan grote schade helpen voorkomen en de betrouwbaarheid van de motor garanderen.
Audi A4 B8: aircoproblemen en schade aan de compressor
Airco problemen bij Audi A4 B8 manifesteren zich vanaf 60.000-80.000 km door verminderde koelcapaciteit of volledige functionele uitval. De belangrijkste oorzaken zijn lekkende condensors (vaak veroorzaakt door steenslag) of defecte compressors (Sanden of Denso types). Metingen van de koudemiddeldruk (doel: 28-35 psi bij 20 °C) en inspecties van de hogedrukschakelaar zijn cruciaal.
Een professionele aircoservice met UV-lekdetectie spoort lekken op. De precieze aircocomponenten van de Audi A4 B8 hebben elke 2 jaar onderhoud nodig. De vervangingsintervallen voor de compressor zijn 120.000-160.000 km.
Beoordelingen - 110
Product informatie
Inhoud [liter]: 5
Aanbevelingen van de fabrikant: VW 502 00, VW 505 00, VW 505 01, MB 229.51, GM LL-A-025, GM LL-B-025
Aanbevelingen van de fabrikant: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
Specificatie: ACEA A3 / B4, API SN, API CH-4, JASO MA2
De distributiekettingspanners in de Audi A4 B8 kunnen defect raken, wat kan leiden tot ernstige motorschade. Een defecte spanner kan ervoor zorgen dat de ketting losraakt of zelfs tanden verspringt, wat catastrofale gevolgen kan hebben voor de motor.
Regelmatig onderhoud is cruciaal om deze problemen in een vroeg stadium te herkennen. De kwetsbare Audi A4 B8 distributiekettingspanners moeten regelmatig worden gecontroleerd om ervoor te zorgen dat de ketting correct wordt gespannen. Professioneel onderhoud kan grote schade helpen voorkomen en de levensduur van de motor waarborgen.
Andere veel voorkomende storingen aan de Audi A4 B8
Op basis van feedback van klanten en werkplaatsstatistieken komen de volgende problemen ook voor:
Defecte parkeerhulp (regeleenheid J791): Vanaf 80.000 km, vaak door met vocht gevulde sensoren.
Storing hogedrukpomp (2.0 TFSI): Treedt op bij motoren tot 2011 bij 100.000-130.000 km.
Start-stop storingen: Vaak veroorzaakt door een zwakke Audi A4 B8 accu (capaciteit 60 Ah) van 5 jaar gebruik.
TPMS sensor storingen: Bandenspanningscontrolesystemen melden storingen vanaf 70.000 km, vooral in de winter.
Injector coking (2.0 TDI): Vanaf 120.000 km door zwavelafzetting, reiniging aanbevolen elke 40.000 km.
Storing elektrische achterklep: Hydraulische cilinder of breuk in de bedieningskabel vanaf 90.000 km.
Audi A4 B8: zwakke en sterke punten
Sterke en zwakke punten
Zwakke punten
Hoogwaardig interieur
2.0 TDI oliepomp defecten
Nauwkeurig chassis
1.8 TFSI olieverbruik
Lange levensduur met 3.0 TDI
Multitronic versnellingsbak problemen
Goede botsveiligheid
Storingen aircocompressor
Zuinige 2.0 TDI 150 pk-variant
Defecten centrale vergrendeling
Betrouwbare 2.0 TFSI motoren vanaf 2012
Elektrische achterklep storingen
Goede beschikbaarheid van reserveonderdelen
Vaak TPMS sensor defecten
De Audi A4 B8 maakt indruk met zijn waarde en rijplezier, maar vereist strikte onderhoudsintervallen. Kritische onderdelen zoals de oliepomp, versnellingsbak en portiervergrendeling moeten vanaf 100.000 km intensief worden gecontroleerd. Met preventieve maatregelen en snelle reparaties blijft de A4 B8 een betrouwbare metgezel.
AUTODOC Bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag de kosten van het vervangen van onderdelen
Product informatie
Inbouwplaats:
Bovenaan, Cilinderkop
Werkwijze:
Druk gestuurd
Ventieltype:
Membraamklep
Vervangen na [km]:
60000
Oude onderdeel met nieuwe vergelijken (m.n. OER-nr.)
Aanbevelingen van de fabrikant: Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 503 01, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700