Inhoudsopgave
Hyundai ix35 motoren
Sinds de marktintroductie in 2010 heeft de Hyundai ix35 zich gevestigd als een solide compacte SUV in het concurrerende segment en heeft Hyundai ix35 over twee generaties een uitgebalanceerd motorenaanbod gehad. De technologische evolutie van de aandrijflijnen weerspiegelt Hyundai's verschuiving van conventionele naar ultramoderne, geëlektrificeerde aandrijfconcepten.

Hyundai ix35 generatie I (2010-2015)
De eerste Hyundai ix35 generatie markeerde de intrede van het Koreaanse bedrijf in het Europese segment van compacte SUV's en werd gekenmerkt door beproefde maar nog steeds technisch conservatieve motortechnologie. Met goed onderhoud bereikte de kilometerstand een respectabele 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de dieselmotoren over het algemeen duurzamer waren dan de benzinemotoren. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, met af en toe problemen met de distributieketting, vooral bij de benzinemotoren. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 CRDi met 184 pk, die kracht, betrouwbaarheid en een gematigd verbruik optimaal combineerde. Technisch gezien vertrouwde Hyundai op beproefde atmosferische motoren en vroege common-rail diesels, die weliswaar niet vernieuwend waren, maar wel betrouwbaar. In een marktvergelijking positioneerde de ix35 zich als een goedkoop alternatief voor gevestigde concurrenten zoals de VW Tiguan of Ford Kuga.
Hyundai ix35 benzinemotoren: Generatie I (2010-2015)
Het gamma benzinemotoren van de Hyundai ix35 bestond voornamelijk uit atmosferische motoren zonder turbo. Het instapmodel was een 1.6 GDI met 99 kW (135 pk), die een fatsoenlijke vermogensafgifte bood dankzij de directe injectie, maar af en toe problemen vertoonde met gecoked inlaatkleppen bij hogere kilometerstanden. De krachtigere 2.0 GDI met 122 kW (166 pk) bleek een betrouwbare motor voor dagelijks gebruik, maar had last van een relatief hoog brandstofverbruik van 8,5-9,2 liter per 100 km. Deze Hyundai ix35-motoren werden beschouwd als robuust, maar technisch niet state-of-the-art - er werd tevergeefs gezocht naar turbolading of hybride technologie. Directe inspuiting was vrij modern voor 2010, maar op de lange termijn leidde het tot de typische cokesproblemen van alle GDI-motoren van deze generatie.
Hyundai ix35 dieselmotoren: Generatie I (2010-2015)
De Hyundai ix35 diesels werden gedomineerd door de beproefde 2.0 CRDi motor met verschillende vermogensniveaus. De basisversie leverde 100 kW (136 pk), terwijl de krachtigere versie 130 kW (177 pk) en later 135 kW (184 pk) haalde. Er was ook een kleinere 1.7 CRDi met 85 kW (115 pk), maar die was minder wijdverspreid. De Hyundai ix35 2.0 CRDi met 184 pk werd de absolute favoriet van de generatie - vooral de vanaf 2013 geproduceerde varianten met geoptimaliseerde common rail injectie en standaard een roetfilter bleken zeer duurzaam en zuinig. Deze Hyundai ix35-motoren voldeden al aan de Euro 5-norm en boden met een brandstofverbruik van 5,8-6,4 liter een uitstekende efficiëntie in combinatie met krachtige prestaties.
Hyundai ix35 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 GDI | 135 PK | 7,8-8,4 l/100km | Klepverkalking, distributieketting | Gemiddeld |
2.0 GDI | 166 PK | 8,5-9,2 l/100km | Hoog brandstofverbruik, af en toe distributieketting | Matig |
1.7 CRDi | 115 PK | 5,9-6,3 l/100km | Komt niet vaak voor, traag | Gemiddeld |
2.0 CRDi | 136-184 PK | 5,8-6,4 l/100km | Zeer robuust, duurzaam | Zeer goed |

Hyundai ix35 generatie II (2015-2021)
De tweede Hyundai ix35 generatie, die in Europa ook als Tucson op de markt kwam, betekende een belangrijke technologische sprong en wordt beschouwd als de modernste van alle generaties. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de nieuwe turbo GDI benzinemotoren aanzienlijk efficiënter zijn geworden dan hun voorgangers. Grote motorstoringen zijn zeldzaam geworden, alleen de vroege 1.6 T-GDI motoren vertoonden af en toe zwakke plekken in de brandstofpomp. Het absolute hoogtepunt was de 2.0 CRDi met 185 pk - een geavanceerde diesel met een optimale balans tussen prestaties en verbruik. Er werd ook voor het eerst ultramoderne motortechnologie geïntroduceerd met turbolading voor alle benzinemotoren en verfijnde common-rail diesels. In een marktvergelijking was de ix35 nu in staat om technisch te concurreren met Duitse rivalen en bood vaak een betere prijs-kwaliteitverhouding.
Hyundai ix35 benzinemotoren: Generatie II (2015-2021)
Het benzinemotorengamma van de Hyundai ix35 werd volledig herzien en leunde nu volledig op turbolading. De 1.6 T-GDI met 130 kW (177 pk) verving de oude atmosferische motoren en bood aanzienlijk betere rijprestaties met een lager brandstofverbruik van 6,8-7,4 liter per 100 km. Deze Hyundai ix35 motor bleek een grote stap vooruit ten opzichte van zijn voorgangers, maar had in de eerste productiejaren (2015-2017) af en toe problemen met de hogedruk brandstofpomp. De krachtige 2.0 T-GDI met 136 kW (185 pk) was beschikbaar voor sportieve rijders, maar werd minder vaak aangeboden. De Hyundai ix35 1.6 T-GDI werd de populairste benzinemotor van deze generatie, omdat hij moderne turbotechnologie combineerde met een acceptabele betrouwbaarheid - na de kinderziektes van de eerste jaren bleek hij aanzienlijk betrouwbaarder dan vergelijkbare Duitse turbomotoren.
Hyundai ix35 dieselmotoren: Generatie II (2015-2021)
De beproefde Hyundai ix35 2.0 CRDi werd doorontwikkeld en aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 100 kW (136 pk) tot 136 kW (185 pk). Daarnaast was er nog de kleinere 1.7 CRDi met 85 kW (115 pk), die nu aanzienlijk is verfijnd. Alle Hyundai ix35 diesels hadden moderne common-rail injectie van de derde generatie met SCR-katalysator en roetfilter. De Hyundai ix35 2.0 CRDi met 136 kW (185 pk) bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 5,2-5,8 liter per 100 km en een uitstekende duurzaamheid op lange termijn - ideaal voor veelrijders en het gebruik van aanhangers. Deze dieselmotoren werden beschouwd als de beste in hun klasse en presteerden vaak beter dan Duitse rivalen op het gebied van betrouwbaarheid.
Hyundai ix35 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 T-GDI | 177 PK | 6,8-7,4 l/100km | Vroegtijdige problemen met de brandstofpomp | Goed |
2.0 T-GDI | 185 PK | 7,2-7,8 l/100km | Zelden aangeboden, robuust | Goed |
1.7 CRDi | 115 PK | 5,4-5,9 l/100km | Langzaam bij lage toeren | Gemiddeld |
2.0 CRDi | 136-185 PK | 5,2-5,8 l/100km | Zeer robuust, duurzaam | Zeer goed |

Hyundai ix35 generatie III (2021-heden)
De huidige Hyundai ix35-generatie, die uitsluitend als Tucson op de markt wordt gebracht, vertegenwoordigt Hyundai's toekomstvisie met volledige elektrificatie van het aandrijflijnengamma. Alle benzinemotoren zijn nu uitgerust met mild hybrid of full hybrid technologie, en voor het eerst is er ook een plug-in hybride. Omdat de generatie pas sinds 2021 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de 1.6 T-GDI hybride met een systeemvermogen van 169 kW (230 pk), die sportieve rijprestaties combineert met een hoge efficiëntie. De hybride technologie belooft een levensduur van meer dan 350.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de belasting op de verbrandingsmotor aanzienlijk vermindert. In een marktvergelijking positioneert de nieuwe ix35 zich als een technologische pionier die niet onderdoet voor Duitse premiumfabrikanten.
Hyundai ix35 mild hybride benzinemotor: Generatie III (2021-heden)
Het motorengamma van de Hyundai ix35 is gebaseerd op twee 1.6 T-GDI motoren met 110 kW (150 pk) en 132 kW (180 pk). Beide Hyundai ix35 motoren zijn voorzien van 48-volt mild hybrid technologie met elektrische compressor en start-stopsysteem. De Hyundai ix35 1.6 T-GDI met 132 kW (180 pk) wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkelt zich tot de beste benzinemotor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen. De mild hybride ondersteuning vermindert het turbogat aanzienlijk en zorgt voor een spontane gasrespons.
Hyundai ix35 volledig hybride: Generatie III (2021-heden)
De Hyundai ix35 Hybrid combineert een 1.6 T-GDI met 132 kW (180 pk) met een 44,2 kW (60 pk) elektromotor om een systeemvermogen van 169 kW (230 pk) te produceren. Deze Hyundai ix35 motor biedt indrukwekkende rijprestaties met een standaard brandstofverbruik van slechts 5,2-5,6 liter per 100 km. De hybride technologie blijkt volwassen en betrouwbaar te zijn, waarbij de eerste langetermijntests geen bijzondere zwakke punten laten zien.
Hyundai ix35 plug-in hybride: Generatie III (2021-heden)
De plug-in hybride versie van de Hyundai ix35 biedt een systeemvermogen van 195 kW (265 pk) met een elektrisch bereik tot 62 km. Deze technisch complexe aandrijving combineert efficiëntie met hoge prestaties, maar is door de extra technologie onderhoudsintensiever dan de andere varianten.
Hyundai ix35 dieselmotoren: Generatie III (2021-heden)
Een enkele Hyundai ix35 2.0 CRDi motor met 136 kW (185 pk) zet de traditie van betrouwbare Hyundai diesels voort. Deze motor is voorzien van de nieuwste common rail technologie en voldoet met gemak aan de Euro 6d norm. Met een brandstofverbruik van 5,8-6,2 liter per 100 km blijft hij de zuinigste optie voor frequente bestuurders.
Hyundai ix35 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.6 T-GDI MHEV | 150-180 PK | 6,4-7,0 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
1.6 T-GDI Hybride | 230 PK | 5,2-5,6 l/100km | Volwassen, betrouwbaar | Zeer goed |
1.6 T-GDI PHEV | 265 PK | 1,6 l/100km + elektriciteit | Complex, veel onderhoud | Goed |
2.0 CRDi | 185 PK | 5,8-6,2 l/100km | Bewezen, robuust | Zeer goed |

Conclusie: De beste Hyundai ix35 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Hyundai ix35 motoren laat een indrukwekkende technologische sprong zien over drie generaties. Terwijl de eerste generaties nog vertrouwden op bewezen maar conventionele technologie, vertegenwoordigt de huidige generatie hypermoderne hybride technologie op het hoogste niveau. De dieselmotoren zijn in alle generaties de meest betrouwbare keuze gebleven, terwijl de benzinemotoren met elke generatie aanzienlijk efficiënter en geavanceerder zijn geworden.
- Beste Hyundai ix35 benzinemotor:
De Hyundai ix35 1.6 T-GDI Hybrid (230 pk, generatie III) combineert moderne full hybrid technologie met uitstekende efficiëntie en een onberispelijke betrouwbaarheid tot op heden.
- Beste Hyundai ix35 dieselmotor:
De Hyundai ix35 2.0 CRDi (185 pk, Generatie II & III) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en duurzaamheid op lange termijn voor alle generaties.
- Beste Hyundai ix35 hybride motor:
De Hyundai ix35 1.6 T-GDI Hybrid (230 pk, Generatie III) met zijn balans van prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Hyundai ix35 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.