Inhoudsopgave
Audi A4 B9 Avant motoren
Sinds de marktintroductie in 2015 heeft de Audi A4 B9 Avant zich gevestigd als een premium stationwagon in de hogere middenklasse en biedt hij een technisch volwassen motorengamma met geavanceerde technologieën. In twee generaties is het motorengamma van de Audi A4 B9 Avant geëvolueerd van bewezen TFSI- en TDI-motoren tot geëlektrificeerde mild hybrid-systemen die efficiëntie en prestaties optimaal combineren.

Audi A4 B9 Avant motoren (2015-2019)
De eerste generatie van de Audi A4 B9 Avant betekende een aanzienlijke technologische sprong voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger, de B8, en zette nieuwe standaarden op het gebied van efficiëntie en rijcomfort. Bij goed onderhoud werd een kilometrage tussen 250.000 en 350.000 kilometer verwacht, waarbij de beproefde 2.0 TDI-diesels bijzonder duurzaam waren en vaak probleemloos 400.000 kilometer haalden. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 150.000 tot 200.000 kilometer, voornamelijk aan de turbolader of het injectiesysteem. De absolute topmotor van deze generatie was de 3.0 TDI met 272 pk, die zowel krachtig als betrouwbaar was dankzij zijn V6-configuratie en bi-turbo-oplading. Technisch gezien werd deze generatie gekenmerkt door de introductie van het MLB-platform, dat een gewichtsbesparing tot 120 kg mogelijk maakte en zo de efficiëntie van alle motoren verbeterde.
Audi A4 B9 Avant benzinemotoren (2015-2019)
Het Audi A4 B9 Avant TFSI-gamma begon met de 1.4 TFSI als instapmotor met 110 kW (150 pk), die indruk maakte met cilinderuitschakeling (COD) en turbolading. Deze motor bleek bijzonder zuinig en betrouwbaar, met slechts af en toe problemen met klepverkalking na veel kilometers. De 2.0 TFSI was verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus van 140 kW (190 pk) tot 185 kW (252 pk) en maakte gebruik van de beproefde EA888-technologie van de derde generatie. Terwijl de zwakkere varianten vrij soepel liepen, vertoonden de krachtige 2.0 TFSI-motoren af en toe een verhoogd olieverbruik en turboladerslijtage tijdens sportief rijden. De topmotor was de 3.0 TFSI V6 met 200 kW (272 pk) en later 260 kW (354 pk) in de S4 Avant, die een gelijkmatige vermogensafgifte bood dankzij de supercharger, maar onderhoudsintensiever was.
Audi A4 B9 Avant dieselmotoren (2015-2019)
De Audi A4 B9 Avant TDI-motoren werden gedomineerd door de 2.0 TDI in verschillende vermogensniveaus van 110 kW (150 pk) tot 140 kW (190 pk). Alle varianten hadden common-railinspuiting en SCR-katalysatoren voor uitlaatgasnabehandeling. De 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie en bood een uitstekend compromis tussen prestaties en brandstofverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km. Problemen werden voornamelijk veroorzaakt door verwaarloosd onderhoud, met name verstopte roetfilters of defecte EGR-kleppen. De topdiesel was de 3.0 TDI V6 met 160 kW (218 pk) tot 200 kW (272 pk), die indruk maakte met zijn bi-turboconfiguratie en ondanks zijn hoge vermogen zeer soepel liep.
Audi A4 B9 Avant motor | Vermogen | Verbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.4 TFSI | 150 PK | 5,4-6,2 l/100km | Af en toe klepverkalking | Zeer goed |
2.0 TFSI | 190-252 PK | 6,8-8,1 l/100km | Olieverbruik bij krachtige varianten | Goed |
3.0 TFSI | 272-354 PK | 7,9-9,4 l/100km | Onderhoudsintensief | Gemiddeld |
2.0 TDI | 150-190 PK | 4,2-5,1 l/100km | EGR-klep, roetfilter | Zeer goed |
3.0 TDI | 218-272 PK | 5,1-5,9 l/100km | Bi-Turbo complex | Goed |

Audi A4 B9 Avant motoren (2019-2024)
De facelift van 2019 voor de Audi A4 B9 Avant zag een fundamentele herziening van het motorenaanbod, waarbij voor het eerst over de hele linie mild-hybridetechnologie werd toegepast. De verwachte kilometrage steeg naar 300.000 tot 450.000 kilometer, omdat de 12-volt hybride systemen de verbrandingsmotoren ontlastten en hun slijtage verminderden. Schade aan de motor werd een zeldzaamheid en grote problemen traden alleen op als de onderhoudsintervallen extreem werden verwaarloosd. De uitmuntende motor van deze generatie was de 2.0 TDI met 150 pk en mild hybride ondersteuning, die betrouwbaarheid, zuinigheid en voldoende vermogen perfect combineerde. Technisch gezien zorgde het 48-volt elektrisch systeem voor een revolutie op het vlak van efficiëntie, terwijl alle motoren tegelijk voldeden aan Euro 6d-temp en dus klaar waren voor de toekomst.
Audi A4 B9 Avant benzinemotoren (2019-2024)
De herziene Audi A4 B9 Avant TFSI-familie kreeg 12-volt mild hybrid-technologie (MHEV). Het instapmodel was nu de 35 TFSI met 110 kW (150 pk), gevolgd door de 40 TFSI met 140 kW (190 pk) en de 45 TFSI met 180 kW (245 pk). Alle motoren maakten gebruik van de verder ontwikkelde EA888-generatie met verbeterde efficiëntie en lager olieverbruik. De 35 TFSI bleek bijzonder rijp en probleemloos, terwijl de 45 TFSI ondanks de verbeteringen nog steeds af en toe een hoger olieverbruik vertoonde. De S4 Avant met 3.0 TFSI V6 en 260 kW (354 pk) was een nieuwe toevoeging, die dankzij de elektrische vermogenscompressor (EPC) een vrijwel turbogeladen vermogensafgifte bood, maar technisch zeer complex was.
Audi A4 B9 Avant dieselmotoren (2019-2024)
De Audi A4 B9 Avant TDI-motoren kregen ook mild hybrid-ondersteuning en nieuwe benamingen: De 35 TDI met 120 kW (163 pk), 40 TDI met 150 kW (204 pk) en de topmotor 45 TDI met 170 kW (231 pk). Alle varianten van de 2.0 TDI maakten gebruik van de herziene EA288-generatie met verbeterde uitlaatgasnabehandeling en AdBlue-injectie. De 40 TDI werd de absolute favoriet voor frequente bestuurders, omdat hij een hoge dagelijkse bruikbaarheid bood met een standaard brandstofverbruik van slechts 4,1-4,6 liter per 100 km. Problemen deden zich vooral voor op korte ritten, waar het roetfilter niet voldoende kon worden vrijgemaakt.
Audi A4 B9 Avant plug-in hybride (2019-2024)
Voor het eerst bood Audi de A4 Avant ook aan als plug-in hybride (50 TFSI e) met een systeemvermogen van 220 kW (299 pk). Deze combineerde een 2.0 TFSI met een elektromotor en bood een elektrische actieradius tot 67 km. De Audi A4 B9 Avant PHEV bleek technisch volwassen, maar had door de accu beperkingen op het gebied van bagageruimte en was onderhoudsintensiever dan de conventionele aandrijfsystemen.
Audi A4 B9 Avant motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
35 TFSI MHEV | 150 PK | 5,8-6,4 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
40 TFSI MHEV | 190 PK | 6,2-7,1 l/100km | Af en toe olieverbruik | Goed |
45 TFSI MHEV | 245 PK | 7,4-8,2 l/100km | Olieverbruik, turbolader | Gemiddeld |
3.0 TFSI EPC | 354 PK | 8,1-9,2 l/100km | Complex, veel onderhoud | Matig |
35 TDI MHEV | 163 PK | 4,3-4,9 l/100km | Deeltjesfilter voor korte ritten | Goed |
40 TDI MHEV | 204 PK | 4,1-4,6 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
45 TDI MHEV | 231 PK | 4,8-5,4 l/100km | Complex, maar betrouwbaar | Goed |
50 TFSI e | 299 PK | 1,7 l/100km + elektriciteit | Kleine kofferbak, complex | Goed |

Audi A4 B9 Avant motoren (2024-heden)
De huidige generatie van de Audi A4 B9 Avant richt zich consequent op elektrificatie en vertegenwoordigt de laatste evolutionaire fase van verbrandingsmotoren bij Audi. Alle benzinemotoren zijn nu uitgerust met 48-volt mild hybridetechnologie, terwijl de plug-in hybrides een elektrisch bereik van meer dan 80 kilometer bieden. Aangezien deze generatie pas sinds 2024 beschikbaar is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste testrapporten tonen een aanzienlijke verbetering van de efficiëntie en het rijcomfort. De topmotor is de herziene 40 TDI met 48-volt mild hybrid, die een standaardverbruik van slechts 3,9 liter haalt dankzij geoptimaliseerde verbranding en elektrische ondersteuning. De nieuwe 48-volt technologie belooft een levensduur van de motor van meer dan 400.000 kilometer dankzij de krachtigere elektrische ondersteuning.
Audi A4 B9 Avant mild hybride benzinemotor (2024-heden)
Het motoraanbod van de Audi A4 B9 Avant is nu uitsluitend gebaseerd op mild hybridemotoren met een 48-volt elektrisch systeem. De 35 TFSI MHEV levert 110 kW (150 pk), de 40 TFSI MHEV 140 kW (190 pk) en de nieuwe 45 TFSI MHEV 195 kW (265 pk). Alle motoren van de Audi A4 B9 Avant hebben een starter-alternator en kunnen tot 12 seconden puur elektrisch rijden. De 40 TFSI MHEV wordt als bijzonder succesvol beschouwd en ontwikkelt zich tot de beste benzinemotor van deze generatie - hij biedt een spontane gasrespons dankzij de elektrische ondersteuning en is tot nu toe vrij van serieproductieproblemen.
Audi A4 B9 Avant dieselmotoren (2024-heden)
De Audi A4 B9 Avant TDI-familie is gereduceerd tot twee motoren: De 40 TDI MHEV met 150 kW (204 pk) en de nieuwe 45 TDI MHEV met 170 kW (231 pk). Beide maken gebruik van de nieuwste EA288-generatie met geoptimaliseerde verbranding en 48-volt mild hybrid-ondersteuning. De 40 TDI MHEV zet de traditie van betrouwbare Audi A4 B9 Avant diesels voort en bereikt dankzij elektrische ondersteuning een recordverbruik van slechts 3,9 liter per 100 km in de standaardcyclus.
Audi A4 B9 Avant plug-in hybride (2024-heden)
De herziene 50 TFSI e quattro biedt nu een systeemvermogen van 220 kW (299 pk) en een elektrisch bereik tot 82 km. De grotere batterij en het geoptimaliseerde energiebeheer maken van deze Audi A4 B9 Avant PHEV een echt alternatief voor pendelaars, maar de beperkte bagageruimte blijft.
Audi A4 B9 Avant motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
35 TFSI MHEV | 150 PK | 5,6-6,1 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
40 TFSI MHEV | 190 PK | 5,9-6,5 l/100km | Zeer volwassen | Zeer goed |
45 TFSI MHEV | 265 PK | 7,1-7,8 l/100km | Nog geen langetermijnervaring | Goed |
40 TDI MHEV | 204 PK | 3,9-4,3 l/100km | Bewezen en efficiënt | Zeer goed |
45 TDI MHEV | 231 PK | 4,2-4,7 l/100km | Robuust, maar complex | Goed |
50 TFSI e | 299 PK | 0,8 l/100km + elektriciteit | Kleine kofferbak | Goed |

Conclusie: De beste Audi A4 B9 Avant motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Audi A4 B9 Avant motoren laat een continue verbetering zien op het gebied van betrouwbaarheid en efficiëntie. Terwijl de eerste generatie al zeer volwassen was, zorgden de mild hybride systemen van de latere generaties voor verdere aanzienlijke vooruitgang. De TDI-motoren zijn in alle generaties de meest betrouwbare keuze gebleven, terwijl de TFSI-benzinemotoren aanzienlijk aantrekkelijker zijn geworden dankzij de elektrificatie.
- Beste Audi A4 B9 Avant benzinemotor:
De 40 TFSI MHEV (190 pk, generatie III) combineert beproefde EA888-technologie met moderne 48-volt mild hybrid-ondersteuning en biedt de optimale balans tussen prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid.
- Beste Audi A4 B9 Avant dieselmotor:
De 40 TDI MHEV (204 pk, Generation III) vormt met zijn recordverbruik van 3,9 liter en bewezen EA288 betrouwbaarheid het summum van dieselontwikkeling.
- Beste Audi A4 B9 Avant hybride motor:
De 50 TFSI e (299 pk, generatie III) met 82 km elektrische actieradius biedt de beste combinatie van prestaties en geen lokale emissies voor forenzen en zakelijke klanten.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Audi A4 B9 Avant biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.