Inhoudsopgave
MERCEDES-BENZ W124 motoren
Tussen 1984 en 1997 vestigde de Mercedes-Benz W124 zich als de maatstaf voor kwaliteit en duurzaamheid in de hogere middenklasse en bood een uitzonderlijk gevarieerd motorenaanbod, van zuinige diesels tot krachtige V8-units. Deze modelserie onderging verschillende evolutiefasen en wordt nu beschouwd als een van de meest betrouwbare Mercedes-generaties aller tijden.

MERCEDES-BENZ W124 motoren (1984-1997)
De Mercedes-Benz W124 modelserie vertegenwoordigt het toppunt van Duitse techniek in de jaren 1980 en 1990 en is legendarisch vanwege zijn uitzonderlijke lange levensduur. Bij goed onderhoud halen typische MERCEDES-BENZ W124 motoren gemakkelijk 400.000 tot 600.000 kilometer, met veel exemplaren die de miljoengrens zelfs overschrijden. De eerste grote reparaties zijn meestal pas nodig na 250.000 tot 350.000 kilometer, voornamelijk aan slijtageonderdelen zoals inspuitstukken of automatische versnellingsbakken. De absolute topmotor van deze generatie was de 300D met de legendarische OM606-motor - een zescilinder diesel die wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden. Technisch gezien was de W124 zijn tijd ver vooruit met innovatieve voorzieningen zoals de vierkleps cilinderkop, elektronische motorregeling en geavanceerde uitlaatgaszuivering. Vergeleken met concurrenten als de BMW 5-serie of Audi 100 bood Mercedes een ongeëvenaarde materiaalkwaliteit en afwerking.
MERCEDES-BENZ W124 benzinemotoren (1984-1997)
Het gamma MERCEDES-BENZ W124 benzinemotoren bestond uit een indrukwekkende variëteit van viercilinder tot achtcilinder eenheden. De instapmotoren waren de 200 (M102, 90 kW/122 pk) en 230E (M102, 100 kW/136 pk), beide met een bewezen viercilinder architectuur. De populairste motor was de 260E met de M103 zescilinder (118 kW/160 pk), die werd gekenmerkt door een zeer soepele loop en betrouwbaarheid. De 300E-24 met vierkleppentechnologie (162 kW/220 pk) voldeed aan sportieve eisen, terwijl de topmodellen 400E en 500E waren uitgerust met V8-motoren (respectievelijk 205 kW/279 pk en 240 kW/326 pk). De legendarische 500E werd zelfs geassembleerd door Porsche in Zuffenhausen en wordt nu beschouwd als een collector's item. Deze MERCEDES-BENZ W124 motoren werden gekenmerkt door hun uitzonderlijke levensduur - zelfs na 300.000 kilometer liepen ze vaak nog origineel en hadden ze alleen regelmatig onderhoud nodig.
MERCEDES-BENZ W124 dieselmotoren (1984-1997)
De MERCEDES-BENZ W124 dieselmotoren werden aanvankelijk gedomineerd door de beproefde OM601 viercilindermotor in de 200D en 250D met respectievelijk 53 kW (72 pk) en 66 kW (90 pk). Vanaf 1985 werd de revolutionaire vijfcilindermotor OM602 met 69 kW (94 pk) geïntroduceerd in de 250D, die dankzij het ongebruikelijke aantal cilinders voor een karakteristiek motorgeluid zorgde. Het absolute hoogtepunt was echter de OM603 zescilindermotor in de 300D met 80-100 kW (109-136 pk), die wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden. Vanaf 1987 volgde de nog modernere OM606 in de 300D met elektronische brandstofinspuiting en tot 100 kW (136 pk). Deze MERCEDES-BENZ W124 dieselmotoren zijn legendarisch vanwege hun onverwoestbaarheid - kilometrages van meer dan 500.000 kilometer zonder motorrevisie zijn niet ongewoon. Vooral de OM606, met zijn indirecte inspuiting en robuuste ontwerp, ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele serie.
MERCEDES-BENZ W124 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
200 (M102) | 122 PK | 8,5-9,2 l/100km | Cilinderkoppakking na 250.000 km | Goed |
230E (M102) | 136 PK | 8,8-9,5 l/100km | Klepsteel afdichtingen | Goed |
260E (M103) | 160 PK | 9,2-10,1 l/100km | Zeer robuust, nauwelijks zwakke punten | Zeer goed |
300E-24 (M104) | 220 PK | 10,5-11,2 l/100km | Complexere vierkleppentechnologie | Goed |
400E/500E (M119) | 279/326 PK | 12,8-15,1 l/100km | Hoog brandstofverbruik, verder robuust | Goed |
200D (OM601) | 72 PK | 6,8-7,5 l/100km | Traag, maar onverwoestbaar | Gemiddeld |
250D (OM602) | 94 PK | 7,2-7,8 l/100km | Karakteristiek 5-cilinder geluid | Goed |
300D (OM603/606) | 109-136 PK | 7,5-8,2 l/100km | Legendarische betrouwbaarheid | Zeer goed |

Conclusie: De beste MERCEDES-BENZ W124 motoren aller tijden
De Mercedes-Benz W124 vertegenwoordigt een tijdperk waarin een lange levensduur en kwaliteit de hoogste prioriteiten hadden. De MERCEDES-BENZ W124 motoren van deze generatie zijn vandaag de dag nog steeds een maatstaf voor betrouwbaarheid en bewijzen dat de Duitse techniek in de jaren 1980 en 1990 ongeëvenaard was. Terwijl moderne motoren vaak na 200.000 kilometer de eerste problemen vertonen, draaien W124 motoren vaak twee tot drie keer zo lang zonder grote reparaties.
- Beste MERCEDES-BENZ W124 benzinemotor:
De M103 zescilinder in de 260E combineert perfect betrouwbaarheid, adequate prestaties en gematigde verbruikscijfers - een motor voor de eeuwigheid.
- Beste MERCEDES-BENZ W124 dieselmotor:
De OM606 in de 300D wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden en haalt regelmatig kilometrages van meer dan 500.000 kilometer zonder motorrevisie.
- Beste MERCEDES-BENZ W124 sportmotor:
De M119 V8 in de 500E biedt indrukwekkende prestaties met een verrassend hoge betrouwbaarheid, zij het met navenant brandstofverbruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle MERCEDES-BENZ W124 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen om deze legendarische voertuigen ook vandaag de dag nog optimaal te laten presteren.