Werelds eerst geautomatiseerde valetparking opent in Duitsland
Deze dienst wordt geleverd aan het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Het is een gezamenlijk project van de Duitse groepen Daimler en Bosch. Auto's kunnen zichzelf parkeren zonder enige menselijke tussenkomst: het enige wat de bestuurder moet doen is het proces activeren via de overeenkomstige smartphone-app. Bestuurders kunnen hun voertuigen op dezelfde manier ophalen.
De technologie is compatibel met de laatste Mercedes-Benz E-Class W213 modellen, uitgerust om van op afstand te bedienen. De parkeergarage heeft een groot aantal sensoren die de omgeving monitoren en de gegevens overdragen aan de ontvangende eenheid die in de wagen geïnstalleerd is. Als er dus een obstakel gedetecteerd wordt, stopt de wagen onmiddellijk. Volgens experten kan een geautomatiseerde parkeergarage plaats bieden aan 20% meer auto's dan een gewone, aangezien het systeem ze erg dicht bij elkaar schikt zonder het risico op een botsing.
Deze technologie heeft heel wat gemeen met deze in voertuigen zonder bestuurder. In de laatste jaren werden deze oplossingen ontwikkeld en verbeterd door vele autofabrikanten, inclusief Daimler, BMW, General Motors, Volvo en andere. Ze hebben allemaal hetzelfde doel: het rijproces volledig autonoom maken. Gerobotiseerd parkeren is een geweldige manier om dit veilig te implementeren. Ten eerste kan er een onbeperkt aantal sensoren en camera's in de garage geïnstalleerd worden, en zoveel mogelijk aangepast worden aan de omstandigheden van de parking. Ten tweede betekent de afwezigheid van vibraties en zware omgevingsfactoren dat de aflezingen van de instrumenten nauwkeuriger zijn.