Inhoudsopgave
Waarom de populariteit van dieselvoertuigen in Europa afneemt
Op dit moment is er in Europa sprake van een teruglopende vraag naar dieselvoertuigen. Het is aannemelijk dat deze ontwikkeling zich de komende jaren zal voortzetten. Laten we hier wat nader op ingaan.
De statistische gegevens over de verkoop van dieselvoertuigen in Europa
Volgens de Europese Vereniging van Autoproducenten zijn er in 2018 in de EU-landen ( behalve Malta) 15.158.874 voertuigen verkocht en dat waren er 15.136.590 in 2017. Het aandeel van de dieselvoertuigen bedroeg hierbij respectievelijk 35,9% en 44%. In zijn totaliteit nam de vraag naar dieselvoertuigen met 18,3% af ten opzichte van het jaar ervoor.
Het Britse onderzoeksbureau JATO heeft ook een daling van 18% van de vraag naar vervoer op diesel geconstateerd. Uit statistische gegevens, die betrekking hadden op 27 Europese landen, blijkt dat in 2018 in totaal 5,59 miljoen dieselvoertuigen werden verkocht. Dit komt neer op 36% van het totaal aantal personenwagens en dit is de laagste score sinds 2001, toen er slechts 5,44 miljoen dieselvoertuigen zijn verkocht. De neerwaartse trend is met name zichtbaar in vergelijking met 2011, toen het marktaandeel van dit type voertuigen 55% was.
Uit de statistieken van JATO blijkt dat de populariteit van dieselvoertuigen in 20 van de 27 landen drastisch is teruggelopen. Dit gebeurt in een hoog tempo in Groot-Brittannië, Scandinavië en de Benelux. In 2018 werden hier 30%, 22% en 22% minder auto's verkocht dan in 2017.
De landen met het hoogste en laagste aandeel dieselvoertuigen
Uit de gegevens van JATO blijkt dat in 2018 het marktaandeel van dieselvoertuigen in Ierland, Portugal en Italië nog steeds meer dan 50% uitmaakte. In 2017 handhaafden zij de koppositie in zes landen: Ierland, Portugal, Italië, Luxemburg en Kroatië.
In Nederland en Noorwegen werd het laagste percentage nieuwe dieselvoertuigen geregistreerd. Zij vertegenwoordigen minder dan 20% van de totale verkoop.
Diesel is een keuze van de liefhebbers van premium merken
De statistieken van JATO laten zien dat 8 van de 10 merken met de hoogste verkoop van dieselvoertuigen premium waren. Zo geven automobilisten die een Audi, Mercedes, BMW, Volvo, Land Rover, Jeep en andere wagens kopen, de voorkeur aan deze brandstofsoort. Daarnaast noteerden drie merken, waaronder DS, een kleine omzetstijging van 44% naar 49%.
Wat zijn de oorzaken van de afnemende populariteit van dieselmotoren
- Slechte reputatie. De oorzaak ligt in schandalen rond beroemde autoconcerns, die moedwillig de schadelijke emissiewaarden hebben verlaagd, door de auto's te voorzien van speciale software of door te sjoemelen met sensorgegevens.
- Vervoersbeperkingen. In een aantal Europese steden, zoals Hamburg, geldt bijvoorbeeld een rijverbod op de hoofdwegen voor auto's, waarvan de emissies niet in overeenstemming zijn met de meest recente emissienorm - de Euro 6-norm. Ook de overheden van Parijs, Madrid, Athene, Düsseldorf en andere steden hebben aangekondigd dat ze van plan zijn om vergelijkbare verbodsbepalingen in te voeren.
- Eventuele afkeuring van verbrandingsmotoren in een aantal landen. Noorwegen, Groot-Brittannië, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Frankrijk en India zijn bezig om in de komende jaren over te stappen op elektrische personenwagens.
- Hoge kosten. Accijnzen en dieselprijzen die door toedoen van de overheid in een aantal landen iets zijn gestegen, maar ook de prijzen van dieselvoertuigen, zetten klanten ertoe aan om op termijn niet meer te kiezen voor dieselvoertuigen.
- Toename van de vraag naar elektrische en hybride auto's. Uit de JATO statistieken blijkt dat de verkoop van alternatieve voertuigen in 2018 sterk is toegenomen. Het aantal voertuigen dat in 27 Europese landen is geregistreerd, bereikte 944.800, wat neerkomt op een marktaandeel van 6,5%. In 2008 was dit nog maar 0,5%.
Conclusie
Ondanks de teruglopende vraag zijn dieselvoertuigen nog steeds present op de Europese markt. Toch zullen ze de komende jaren geleidelijk aan terrein prijsgeven. De reden daarvoor schuilt niet enkel in de slechte reputatie van dieselmotoren, maar ook in de toenemende vraag naar elektrische wagens, waardoor volgens de experts de personenwagens met verbrandingsmotoren van de markt zullen verdwijnen.