Inhoudsopgave
Welke benzine voor de scooter? Brandstof kiezen voor de 4-takt of 2-takt motorfiets
De meeste scooters van vandaag hebben een 4-takt motor. Dit type motor is in vergelijking met de 2-takt motor betrouwbaarder, zuiniger en vooral stiller. De 2-takt motoren verbruiken meer olie en eigenaren ervan moeten de plaatselijke milieuverordeningen goed in de gaten houden omdat steeds meer gemeenten met het oog op deze regels scooters met een 2-takt motor weren. Ook moet je goed weten welke benzine je voor je scooter gebruikt
Scooter met 2-takt motor: Welke benzine
Oudere 2-taktmodellen vereisen een mengsel van benzine en tweetaktolie. Deze motoren hebben geen apart smeersysteem; daarom moet de olie worden toegevoegd aan de brandstof. De mengverhouding varieert afhankelijk van de fabrikant, maar gangbare verhoudingen zijn 50:1 of 40:1, waarbij 50 delen benzine worden gemengd met 1 deel tweetaktolie. De kant-en-klare zogenaamde “scooterbenzine” is bij veel benzinestations niet langer verkrijgbaar.
Voor de 2-takt scooters verdient de keuze voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5 de voorkeur.
4-takt motor: welke benzine?
Dit type motor is geavanceerder en voorzien van een apart smeersysteem. Hij werkt op basis van de zogenaamde vier slagen: inlaat, compressie, verbranding en uitlaat. Voor deze motor is loodvrije benzine met het juiste octaangetal nodig, zoals gespecificeerd door de fabrikant.
Gebruik van loodhoudende benzine kan schade veroorzaken aan het uitlaatsysteem van een 4-taktmotor. De juiste benzinekeuze en het vermijden van brandstoffen met ethanol zijn essentieel om de prestaties te optimaliseren en de levensduur van de motor te verlengen.
Hoe zit het met bio-ethanol?
Hoewel bio-ethanol als een milieuvriendelijk alternatief wordt beschouwd, brengt het gebruik ervan in scooters en motorfietsen enkele beperkingen met zich mee. Bio-ethanol heeft corrosieve eigenschappen en lost weekmakers in rubberen afdichtingen, pakkingen en leidingen op. Dit kan leiden tot lekkages van het brandstofsysteem. Bovendien trekt bio-ethanol vocht aan, hetgeen roest en op den duur ook verstopping van het brandstofsysteem en bijvoorbeeld de brandstofinspuitpomp van de scooter kan veroorzaken.
Ook heeft bio-ethanol een lagere energiedichtheid dan benzine, wat resulteert in een lager brandstofrendement. Scooters zullen minder kilometers per liter afleggen in vergelijking met het gebruik van traditionele benzine.
Voorts kan bio-ethanol problemen veroorzaken bij het starten van de motor bij koud weer vanwege de lagere dampdruk. Dit kan leiden tot moeilijkheden bij het starten en een onstabiele motorwerking.
De houdbaarheid van bio-ethanol is beperkt. Dit is vooral problematisch voor voertuigen die langere tijd niet worden gebruikt, zoals scooters en Vespa’s die eerder geschikt zijn voor het gebruik tijdens mooi weer. Er vormt zich drab in de benzine, hetgeen een nadelig effect heeft op de werking van het brandstoffilter van de scooter.
Om deze beperkingen te vermijden, is het raadzaam om brandstoffen met een laag ethanolgehalte (E5 i.p.v. E10) te kiezen. Controleer de labels op het tankstation om er zeker van te zijn dat je de juiste brandstof kiest voor jouw scooter.
Conclusie
Welke benzine moet ik tanken voor mijn scooter? Het kiezen van de juiste brandstof, afhankelijk van het motortype, is essentieel voor optimale prestaties en een langere levensduur van de motor en de cilinderkop van de scooter. Voor 2-takt motoren is het belangrijk om het juiste mengsel van benzine en tweetaktolie te handhaven, terwijl 4-takt motoren profiteren van loodvrije benzine met het juiste octaangetal.
De beste producten op dit gebied: