Betrouwbaarheid Škoda Superb: Problemen, storingen en zwakke punten van het model
Problemen met de airconditioning: kunnen optreden na 50-70.000 km, vaak als gevolg van lekkages of defecten aan de compressor.
Storingen aan de elektrische ramen: Komen vaak voor na 80-100.000 km, vooral bij de achterdeuren.
Storingen aan de centrale vergrendeling: kunnen vanaf 60.000 km worden waargenomen, vaak als gevolg van defecte portiersloten of regeleenheden.
Problemen met de turbolader bij dieselmotoren: Komen meestal voor na 120-150.000 km.
Defecte lambdasondes: Kunnen al vanaf 80.000 km tot storingen leiden, vooral bij benzinemotoren.
Problemen met de Škoda Superb: benzinemotoren
Problemen met de Škoda Superb 1.4 TSI en 1.5 TSI (EA211)
De 1,5-liter TSI-motor, die in 2015 werd geïntroduceerd, kan schokken veroorzaken bij het wegrijden in modellen met een handgeschakelde versnellingsbak. Dit komt vaak voor, zelfs bij lage kilometerstanden van 20-30.000 km.
Een software-update van de motorbesturing kan het probleem in veel gevallen verhelpen. Regelmatig olie verversen is ook belangrijk om de levensduur van de motor te verlengen.
Nadelen met de Škoda Superb 1.8 TSI en 2.0 TSI (EA888)
De distributieketting in TSI motoren kan uitrekken, wat kan leiden tot een ratelend geluid tijdens koude starts. Dit probleem treedt vaak op tussen 100.000 en 150.000 kilometer.
Preventieve vervanging van de distributieketting en het spansysteem rond de 100.000 km kan dure gevolgschade voorkomen. Regelmatig olie verversen is ook belangrijk.
De 2.0 TSI met 280 pk heeft de neiging om meer olie te verbruiken. Controleer het oliepeil regelmatig en vul indien nodig olie bij. Door het ontwerp kan het hoge verbruik niet volledig worden uitgesloten.
Problemen met de Škoda Superb: Diesel
1.6 TDI en 2.0 TDI (common rail)
Problemen met het AdBlue-systeem kunnen voorkomen bij de 2,0-liter TDI-motoren met 150 pk en 190 pk, die tussen 2009 en 2018 zijn geproduceerd. Verstopte inspuitstukken of defecte pompen zijn typische complicaties die meestal optreden tussen 80.000 en 120.000 km.
Regelmatige reiniging van het AdBlue-systeem en het gebruik van AdBlue van hoge kwaliteit kunnen dergelijke problemen voorkomen. In het geval van storingen moeten de aangetaste onderdelen, zoals inspuitstukken of pomp, worden vervangen.
1.9 TDI en 2.0 TDI (pompverstuiversysteem)
De 1.9 TDI met motorcodeletter BLS kan last hebben van schade aan de drijfstanglagers. De 2.0 TDI kan problemen ontwikkelen met de pompverstuiverelementen.
Regelmatig onderhoud en olieverversing kunnen deze problemen tot een minimum beperken. Als ze zich voordoen, moeten de aangetaste onderdelen worden vervangen.
Aanbevelingen van de fabrikant: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
Roetvorming op de injectoren en in de EGR-klep kan leiden tot dure reparaties.
Het preventieve gebruik van reinigende brandstofadditieven, die regelmatig worden toegevoegd bij het tanken, kan deze problemen helpen voorkomen of op zijn minst uitstellen.
Het is belangrijk op te merken dat niet elk voertuig al deze complicaties zal hebben en dat regelmatig onderhoud veel van deze problemen kan voorkomen of minimaliseren. Als je echter een tweedehands Škoda Superb koopt, moet je uitkijken voor deze potentiële zwakke punten en de auto grondig laten nakijken.
Problemen met de Škoda Superb: distributieketting
De distributieketting in TSI-motoren, vooral in modellen tussen 2011 en 2015, kan uitrekken, wat kan leiden tot een ratelend geluid tijdens koude starts. Dit probleem doet zich vaak voor tussen 100.000 en 150.000 km. Preventieve vervanging van de distributieketting wordt aanbevolen.
Oplossing: Preventieve vervanging van de distributieketting en het spansysteem rond de 100.000 km kan dure gevolgschade voorkomen. Regelmatig olie verversen is ook belangrijk.
Problemen met de Škoda Superb DSG versnellingsbak
De 7-traps DSG versnellingsbak, die sinds 2009 in gebruik is, kan af en toe problemen hebben met schokkerig schakelen of vertraagd starten. Deze complicaties treden vaak op tussen 50.000 en 100.000 kilometer. Een software-update of een oliewissel kan helpen.
Een software-update van de transmissiecontrole-eenheid kan ook vaak helpen. Het is ook belangrijk om de transmissieolie en filters te verversen volgens de specificaties van de fabrikant.
Problemen met de Škoda Superb: automatische transmissie
Bij modellen met de automatische transmissie met 6 versnellingen, vooral bij auto's tussen 2013 en 2018, kunnen vanaf ongeveer 120.000 km fouten in de transmissiecontrole-eenheid optreden, wat kan resulteren in moeilijk schakelen.
Een software-update van de transmissiecontrole-eenheid kan dit probleem vaak oplossen. In sommige gevallen kan het ook nodig zijn om de regeleenheid of de mechatronica te vervangen.
Problemen met de Škoda Superb: Startknop
De startknop, die sinds 2015 gemonteerd is, kan af en toe defect raken, waardoor de motor niet gestart kan worden. Dit probleem kan al vroeg optreden, vaak binnen de eerste 50.000 km.
In de meeste gevallen moet de startknop worden vervangen. Een grondige diagnose bij een gespecialiseerde garage is ook aan te raden.
Problemen met de Škoda Superb: Elektrische achterklep
De elektrische achterklep op stationwagons, die sinds 2009 verkrijgbaar is, kan storingen veroorzaken aan de sensoren of het openingsmechanisme. Deze complicaties treden vaak op tussen 50.000 en 100.000 kilometer.
Afhankelijk van de oorzaak moeten de sensoren of het hele openingsmechanisme worden afgesteld of vervangen. Een diagnose bij een gespecialiseerde garage wordt aanbevolen.
Problemen met de Škoda Superb: luchtvering
De optionele luchtvering, die sinds 2015 leverbaar is, kan vaak tussen de 80.000 en 120.000 kilometer problemen ontwikkelen met lekkages of de compressor.
Lekkende luchtveren of defecte compressoren moeten worden vervangen. Een regelmatige inspectie van het systeem kan helpen om defecten in een vroeg stadium op te sporen.
Voortijdige slijtage van de remschijven en remblokken is niet ongewoon, vaak al na 30.000 tot 50.000 km.
Regelmatige controles en tijdige vervanging van de remschijven en remblokken zijn belangrijk. Het gebruik van kwalitatief hoogwaardige remonderdelen kan de levensduur verlengen.
Škoda Superb: Storingen van het panoramadak
Het optionele panoramadak, dat sinds 2009 leverbaar is, kan gevoelig zijn voor lekkages of problemen met het openingsmechanisme, vaak al binnen de eerste 50.000 kilometer.
Lekkages kunnen vaak worden verholpen door de afdichtingen schoon te maken en te smeren. Bij problemen met het openingsmechanisme moeten de betreffende onderdelen worden gerepareerd of vervangen.
Problemen met de Škoda Superb: 4x4 (vierwielaandrijving)
Het vierwielaandrijvingssysteem (4x4), dat sinds 2009 als optie leverbaar is, kan af en toe problemen hebben met de Haldex-koppeling, wat kan resulteren in vermogensverlies. Deze storingen treden meestal op na 100.000 km.
Het kan nodig zijn om de Haldex-koppeling of de regeleenheid te vervangen. Regelmatig olie verversen in het vierwielaandrijvingssysteem volgens de specificaties van de fabrikant is daarom belangrijk.
Problemen met de Škoda Superb: Hybride aandrijving
De plug-in hybride modellen (vanaf 2020) kunnen problemen hebben met de prestaties en capaciteit van de accu. Een sneller dan verwacht capaciteitsverlies is niet ongewoon, vaak binnen de eerste 50.000 km. Het valt nog te bezien hoe deze modellen zich zullen ontwikkelen tegen 2024.
Door de accu regelmatig te controleren en de laadcycli aan te passen, kan de levensduur worden verlengd. In sommige gevallen kan het nodig zijn om de accu of afzonderlijke cellen te vervangen.
Aanvullende veel voorkomende zwakke punten van de Škoda Superb
Op basis van ervaringen van Škoda Superb rijders geven we een overzicht van aanvullende potentiële problemen:
Lekkages in de waterkoeler: komen vaak voor na 100-120.000 km, vooral bij oudere modellen.
Storingen aan de elektrische stuurbekrachtiging: kunnen optreden vanaf 90.000 km, vaak als gevolg van defecte sensoren.
Storingen aan de parkeerhulp: Komen meestal voor na 70-90.000 km, vaak door defecte sensoren.
Problemen met de startmotor: Kunnen optreden vanaf 100.000 km, vooral bij frequente korte ritten.
Lekkage in de afdichting van de achterklep: Treedt vaak op na 50-70.000 km, vooral bij stationwagons.
Deze complicaties zijn niet bij elk voertuig te verwachten, maar kunnen in sommige gevallen voorkomen. Regelmatig onderhoud en het naleven van de inspectie-intervallen helpen om veel van deze defecten in een vroeg stadium te herkennen en te verhelpen.
AUTODOC Bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag de kosten van het vervangen van onderdelen
Beoordelingen - 75
Product informatie
Inhoud [liter]: 5
Aanbevelingen van de fabrikant: VW 502 00, VW 505 00