Betrouwbaarheid Mercedes C-Klasse W205: Problemen, storingen en zwakke punten van het model
Problemen met de start-stopfunctie: deze kunnen optreden vanaf 20.000-30.000 km, vaak veroorzaakt door een zwakke accu of een defecte sensor.
Defecte bobines in benzinemotoren: deze komen vaak voor tussen 60.000-100.000 km en leiden tot ontstekingsfouten, vooral bij AMG-modellen.
Lekkende waterpomp: Kan voorkomen tussen 80.000-120.000 km en leiden tot verlies van koelvloeistof.
Problemen met de elektrische parkeerrem: Er kunnen storingen optreden vanaf 40.000-60.000 km.
Defecte LED-koplampen: afzonderlijke LED-segmenten kunnen defect raken vanaf 50.000-70.000 km.
Mercedes W205: Problemen met de benzinemotor
Nadelen Mercedes C-Klasse W205 - Problemen met de distributieketting
De benzinemotoren van de M274-serie (C160, C180, C200, C250, C300) kunnen problemen hebben met de distributieketting. Typische symptomen zijn ratelende geluiden bij het starten van de motor of bij stationair draaien, die vaak optreden tussen 80.000-100.000 gereden kilometers. In ernstige gevallen kan de ketting springen, wat kan leiden tot motorschade. Mercedes adviseert om de distributieketting preventief te vervangen bij ongeveer 100.000 kilometer. Daarnaast moet de kettingspanner regelmatig worden gecontroleerd om voortijdige slijtage te voorkomen.
Een lange lijst met storingen is te vinden in de C 400 4MATIC, C 43 AMG en C 450 AMG modellen: in de V6 M276 motor veroorzaakte de kettingspanner tot ongeveer eind 2014 problemen door onvoldoende olietoevoer, waardoor de ketting niet goed werkte. Een regelmatige olieverversing met een hoogwaardige motorolie helpt de levensduur van de kettingspanner te verlengen.
Beoordelingen - 83
Product informatie
Viscositeit klasse SAE: 5W-30
ACEA:
ACEA C3
API:
API SN
Aanbevelingen van de fabrikant: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
Aanbevelingen van de fabrikant: BMW Longlife-12 FE, Fiat 9.55535-DS1, Fiat 9.55535-GS1, Ford WSS-M2C950-A, Iveco 18-1811 SC1, STJLR.03.5007, MB 229.51, Porsche C30, PSA B71 2290, PSA B71 2312, Renault RN17, Renault RN0710, Renault RN0700, VW 504 00, VW 505 01, VW 507 00
Sommige benzinemotoren in de M274-serie, met name in de C200- en C250-modellen, hebben de neiging om meer olie te verbruiken. Een verbruik van maximaal 0,5 liter per 1000 km wordt als “normaal” beschouwd. Een hoger verbruik treedt vaak op tussen 40.000-60.000 kilometer. Mogelijke oorzaken zijn versleten zuigerveren of klepsteelafdichtingen. Het regelmatig controleren van het oliepeil en het tijdig vervangen van versleten onderdelen kan grote schade aan de motor voorkomen.
Mercedes W205: Problemen met de diesel
AdBlue-systeem
Er kunnen problemen optreden met het AdBlue-systeem in dieselmotoren. De inspuitstukken raken vaak verstopt of de pomp begeeft het, wat meestal gebeurt tussen 80.000 en 120.000 kilometer. Symptomen zijn onder andere verminderde prestaties of waarschuwingen op het display van de auto. Regelmatige reiniging en het gebruik van AdBlue van hoge kwaliteit kunnen deze problemen voorkomen. In het geval van terugkerende defecten kan vervanging van de aangetaste inspuitkoppen of de pomp uitkomst bieden.
CDI-motoren
CDI-dieselmotoren kunnen de foutcode P052E weergeven, die wijst op problemen met de carterventilatieklep. Dit komt vaak voor tussen 80.000-100.000 km en kan leiden tot vermogensverlies. Vroegtijdige reparatie of vervanging van de ontluchtingsklep kan de motorprestaties stabiliseren en gevolgschade voorkomen.
Mercedes C-Klasse W205: Problemen met de transmissie
9G-Tronic automatische transmissie
De 9-traps 9G-Tronic automatische transmissie kan in zeldzame gevallen problemen veroorzaken. Eigenaren van deze auto melden schokkerig schakelen of vertraagd starten, wat vaak voorkomt tussen de 50.000-70.000 kilometer. De problemen kunnen vaak worden verholpen met een software-update. Als ze echter aanhouden, kan een olieverversing van de versnellingsbak of een grondige controle van de mechatronica nodig zijn.
Handgeschakelde versnellingsbakken
Bij handgeschakelde versnellingsbakken kunnen vanaf ongeveer 60.000-80.000 km schakelproblemen optreden, zoals traag schakelgedrag of geluiden bij het schakelen. In dergelijke gevallen kan het vervangen van de schakelstang of het controleren van de koppeling een mogelijke oplossing zijn.
Mercedes W205: Problemen met de ophanging
Mercedes C-klasse W205 AIRMATIC problemen
De optionele AIRMATIC luchtvering kan problemen veroorzaken. Vaak zijn er lekken in de luchtbalgen of defecten aan de compressor, die meestal tussen 60.000 en 120.000 kilometer merkbaar worden. Symptomen zijn onder andere een doorhangende auto of waarschuwingsmeldingen in het instrumentenpaneel. In dergelijke gevallen kan het nodig zijn om de luchtbalgen te vervangen of de compressor te reviseren om de werking van de AIRMATIC te herstellen.
Chassisgeluiden
Veel eigenaren melden piepende geluiden van het chassis, vooral bij lage temperaturen of nadat de auto lange tijd heeft stilgestaan. Deze problemen kunnen al optreden bij 20.000-30.000 kilometer. Een veel voorkomende oorzaak zijn droge rubberen lagers of bussen. Het smeren van de betreffende onderdelen of het vervangen van de rubberen steunen kan het geluid permanent elimineren.
Mercedes C-Klasse W205: Problemen met het panoramadak
Sommige bestuurders hebben geklaagd over defecten aan het optionele panoramadak, die vaak al binnen de eerste 30.000 kilometer optreden. Windgeruis of lekkages worden vaak opgemerkt. In sommige gevallen loopt het openingsmechanisme ook vast. Het aanpassen of vervangen van afdichtingen kan uitkomst bieden. Als de problemen aanhouden, kan het nodig zijn om het hele openingssysteem te vervangen.
Storingen met de Mercedes C-Klasse W205: het navigatiesysteem
In sommige gevallen geeft het navigatiesysteem geen actuele informatie over wegafsluitingen weer. Daarnaast kan het COMAND infotainmentsysteem bevriezen, wat vaak gebeurt binnen de eerste 50.000 kilometer. Een update van de systeemsoftware biedt meestal een langetermijnoplossing voor deze defecten.
Mercedes W205: problemen met de accu
Sommige W205-modellen hebben last van een snelle ontlading van de accu, vooral tijdens lange periodes van inactiviteit. Dit probleem doet zich vaak voor in de eerste 2-3 jaar. Regelmatige controle van de accu en het installeren van een krachtigere accu kan dit helpen voorkomen.
Mercedes W205: Problemen met de achterklep (Estate)
De elektrische achterklep kan problemen veroorzaken bij de Estate, vaak al na 30.000-50.000 kilometer. De achterklep gaat vaak niet helemaal open of dicht. Het afstellen van de sensoren of het vervangen van het sluitmechanisme kan een permanente oplossing zijn.
Problemen met de Mercedes C63 AMG W205
Defecten aan de bobines komen vaker voor bij AMG C63-modellen, wat kan leiden tot ontstekingsfouten en vermogensverlies. Dit gebeurt vaak tussen 60.000-100.000 kilometer. Door de bobines in een vroeg stadium te vervangen, kunnen de motorprestaties worden gestabiliseerd en kan latere schade worden voorkomen.
Problemen met de Mercedes W205 MOPF
Bij de gefacelifte modellen vanaf 2018 zijn sommige van de vroege defecten verholpen, maar er kunnen nieuwe defecten optreden, zoals storingen in de LED-koplampen of defecten in het vernieuwde infotainmentsysteem. Voor terugkerende problemen met de koplampen kan een upgrade naar een nieuwere generatie LED's een mogelijke oplossing zijn.
Beoordelingen - 68
Product informatie
Viscositeit klasse SAE: 5W-40
ACEA:
ACEA A3 / B4
API:
API SN, API CH-4
JASO:
JASO MA2
Aanbevelingen van de fabrikant: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
Aanbevelingen van de fabrikant: BMW Longlife-98, MB 229.5, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, VW 503 01, Renault RN0710, Renault RN0700
Aanvullende veel voorkomende zwakke punten de Mercedes W205
Op basis van de ervaringen van Mercedes W205-rijders geven we hier een overzicht van andere mogelijke problemen:
Defecte deurgrepen: elektrische deurgrepen kunnen vanaf 60.000-80.000 km defect raken.
Storingen in het infotainmentsysteem: softwarefouten of displayproblemen treden vaak op binnen de eerste 30.000 km.
Problemen met het keyless go-systeem: storingen kunnen optreden tussen 40.000-60.000 km.
Lekkages in het ruitensproeiersysteem achter: Defecten worden hier vaak ontdekt tussen 50.000-70.000 gereden kilometers.
Defecte parkeersensoren: deze kunnen al vanaf 30.000-50.000 kilometer defect raken of foutmeldingen geven.
Problemen met het stoelherkenningssysteem aan de passagierskant: Dit kan resulteren in meldingen van storingen in het airbagsysteem.
Barsten in de lichtmetalen velgen: Dit defect kan optreden bij krachtigere modellen of bij veelvuldig contact met stoepranden.
Storingen aan de ESP-regeleenheid: Deze kunnen leiden tot onverwachte interventies van het stabiliteitscontrolesysteem.
Problemen met de centrale vergrendeling: deze kunnen relatief vroeg in het gebruik van de auto optreden.
Windgeruis op portieren en spiegels bij hoge snelheden: Een veelvoorkomend comfortprobleem waar veel eigenaren over klagen.
Deze bijkomende problemen zijn niet te verwachten bij alle voertuigen, maar kunnen in sommige gevallen voorkomen. Regelmatig onderhoud en het naleven van de inspectie-intervallen helpen om veel van deze defecten te herkennen en te verhelpen.
AUTODOC Bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag de kosten van het vervangen van onderdelen
Beoordelingen - 26
Product informatie
Temperatuur van [°C]:
-40
Kenmerken:
Kant-en-klaar gemengd
Fabrieksadvies voor koelvloeistof:
G13
Kleur:
groen
Productlijn:
AG13
Aanbevelingen van de fabrikant:
BMW GS 94000, Chrysler MS-7170, Ford ESE-M978B4H-A, GM 1825-M, GM 1899-M, MAN 324 NF, MB 325.0, MTU MTL 5048, GME L1301, GM QL130100
Aanbevelingen van de fabrikant: BMW Longlife-01, Fiat 9.55535-M2, GM LL-B-025, MB 229.3, MB 226.5, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00
Aanbevelingen van de fabrikant: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025