Inhoudsopgave
Een top-4 van de beste gloeibougies voor diesel van 2024
Gloeibougies zijn kleine verwarmingselementen onder de motorkap. Ze verwarmen de lucht en de diesel in de motor om een effectieve verbranding te ondersteunen. Ze hebben in principe dezelfde functie als gewone bougies. In plaats van het genereren van een vonk werken ze echter op basis van verhitting van de brandstof. Gloeibougies zijn inherent aan de startprocedure van dieselmotoren.
Er worden twee hoofdtypen gloeibougies onderscheiden: onderdelen met een metalen staaf en keramische exemplaren. De metalen gloeibougies zijn eerder te vinden in oudere dieselmotoren. Zij bestaan uit een metalen staaf met een verwarmingselement dat in de cilinderkop wordt gestoken. Keramische gloeistiften worden in moderne dieselmotoren gebruikt. Ze zijn van keramisch materiaal vervaardigd en hebben een coating van metaal. Keramische elementen zijn efficiënter, aangezien ze sneller opwarmen en hitte voor een langere periode kunnen handhaven.
De beste gloeibougies
Voor gloeibougies geldt geen vervangingsinterval. Het eeuwige leven hebben ze niet en startproblemen zouden weleens een teken kunnen zijn, dat de onderdelen aan vervanging toe zijn. Een handige doe-het-zelver kan deze klus overigens heel goed aan. Een professionele keuze is wel belangrijk. Hieronder hebben wij een lijstje gemaakt van de beste gloeibougies die door gerenommeerde merken worden aangeprezen.
BOSCH
De BOSCH 80006 gloeibougie is vervaardigd met de door het merk gepatenteerde Duraterm-technologie. Hiermee bereiken Bosch gloeibougies hogere temperaturen sneller voor een gemakkelijke start. De vernikkelde schoefdraad is uiterst robuust en gaat vastkoeken tegen. Met de dubbele Viton-afdichting garandeert dit onderdeel een langere gebruiksduur door bescherming van de spiralen tegen schade veroorzaakt door uitlaatgassen.
BERU
Technologisch geavanceerde motoren zoals die van de meest recente luxe Audi-modellen, bijvoorbeeld de A4 Avant en de Q5, vragen om vooruitstrevende oplossingen. De CGP010 Beru gloeibougies voor de aftermarket zijn innovatieve producten die stabiliteit, prestatie en verbeterde brandstofefficiëntie bieden. Deze gloeistiften verhitten tot 1.300 °C in minder dan 3 seconden.
NGK
Het Japanse NGK ontwikkelt onafgebroken voorgloeitechnologie sinds de zestiger jaren. Uit het uitgebreide assortiment van NGK gloeibougies springt de Y-607AS eruit. De technologie is gericht op het meeste uit de motor te halen en het tegemoet komen aan de uitstootdoelen die nodig zijn voor een beter milieu. De speciale spiralen voor verhitting en regeling bieden de beste prestatie van een metalen gloeibougie met een snellere temperatuurontwikkeling. Nauwkeurige regeling van de pulsbreedtemodulatie door de ECU maakt lang nagloeien bij hoge temperatuur mogelijk. Dit is het verhaal achter de lagere uitstootwaarden.
Denso
De metalen Denso gloeibougies DG-641 zijn voorzien van vernieuwende dubbele-spiraaltechnologie, specifiek ontworpen voor dieselmotoren met directe injectie. Zij garanderen een soepel draaiende motor met minder lawaai, trillingen en uitstoot.
De beste producten op dit gebied: