Inhoudsopgave
BMW 1 Reeks motoren
Sinds de lancering in 2004 heeft de BMW 1 Reeks zich gevestigd als een compacte premium berline met achterwielaandrijving en later voorwielaandrijving, waarbij elke generatie een gevarieerde reeks BMW 1 Reeks motoren met verschillende technologische benaderingen bood. Van de eerste zescilinder lijnmotoren tot moderne driecilinder turbomotoren, de ontwikkeling van de BMW 1 Reeks motoren weerspiegelt de veranderingen in de auto-industrie.

BMW 1 Reeks generatie I (2004-2013)
De eerste BMW 1 Reeks generatie was een baanbrekende prestatie als compacte BMW met klassieke achterwielaandrijving en een in de lengterichting geplaatste motor. Deze BMW 1 Reeks motoren haalden doorgaans 250.000 tot 350.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij de zescilinder atmosferische motoren bijzonder duurzaam waren. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, voornamelijk aan de waterpomp, thermostaat en kleppendekselpakking. Het absolute hoogtepunt was de N54 3,0-liter biturbo in de 135i met 306 pk, die werd beschouwd als een van de beste BMW-motoren van zijn tijd, ondanks incidentele problemen met de turbolader. Deze generatie werd gekenmerkt door de klassieke BMW filosofie: Lijnmotoren met een uitstekende soepelheid en een sportief karakter, zij het met een hoger brandstofverbruik dan de concurrentie.
BMW 1 Reeks benzinemotoren: Generatie I (2004-2013)
Het gamma BMW 1 Reeks benzinemotoren bestond uit verschillende viercilinder en zescilinder motoren. De instapmotoren waren de N42/N46 1,6-liter viercilinder met 85 kW (115 pk) en de N43/N46 2,0-liter viercilinder met 110-125 kW (150-170 pk). Deze BMW 1 Serie motoren hadden last van typische problemen zoals defecte kleppendekselpakkingen, problemen met de waterpomp en, in het geval van de N43, problemen met de directe injectie. De zescilinder N52 motoren met natuurlijke aanzuiging (2,5 en 3,0 liter) met 160-200 kW (218-272 pk) werden als zeer betrouwbaar en verfijnd beschouwd. De absolute topmotor was de N54 3,0-liter biturbo met 225 kW (306 pk) in de 135i, die af en toe problemen had met de turbolader en injectiekleppen, maar desondanks een legendarische status verwierf.
BMW 1 Serie dieselmotoren: Generatie I (2004-2013)
De BMW 1 Reeks diesels werden gedomineerd door de beproefde viercilinders. De N47 2,0-liter diesel was verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus van 85 kW (116 pk) tot 150 kW (204 pk). Deze BMW 1 Serie TDI motoren (BMW noemde ze alleen "d") bleken zeer zuinig en betrouwbaar, alleen de vroege N47 motoren (2007-2009) vertoonden af en toe problemen met de distributieketting. De BMW 118d met 105 kW (143 pk) werd de populairste diesel van de generatie - hij bood een uitstekende combinatie van prestaties, een brandstofverbruik van slechts 4,5-5,2 liter en een hoge betrouwbaarheid. De krachtige BMW 123d met 150 kW (204 pk) was een echte insider tip voor sportieve rijders.
BMW 1 Reeks motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
N42/N46 1.6L | 115 PK | 7,2-8,1 l/100km | Kleppendekselpakking, waterpomp | Gemiddeld |
N43/N46 2.0L | 150-170 PK | 7,5-8,5 l/100km | Directe injectie, kleppendeksel | Matig |
N52 2.5/3.0L | 218-272 PK | 8,2-9,8 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
N54 3.0L Biturbo | 306 PK | 9,8-11,2 l/100km | Turbocompressor, brandstofinjectoren | Goed |
N47 2.0L Diesel | 116-204 PK | 4,5-5,8 l/100km | Vroege distributieketting (tot 2009) | Zeer goed |

BMW 1 Reeks generatie II (2011-2019)
De tweede generatie BMW 1 Serie behield de achterwielaandrijving en verfijnde de motortechnologie aanzienlijk. Bij goed onderhoud haalden deze BMW 1 Serie motoren gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de herziene dieselmotoren als bijzonder duurzaam werden beschouwd. Grote reparaties waren meestal pas na 200.000 kilometer nodig, voornamelijk aan de turbocompressor en hogedrukpomp in de diesels. Het absolute hoogtepunt was de N55 3,0-liter turbo met 240-250 kW (326-340 pk) in de M135i, die de problemen van de N54 grotendeels elimineerde en wordt beschouwd als een van de beste BMW zescilinder turbomotoren. Deze generatie markeerde de overgang naar moderne turbomotoren met aanzienlijk verbeterde efficiëntie en grotere betrouwbaarheid.
BMW 1 Serie benzinemotoren: Generatie II (2011-2019)
Het assortiment BMW 1 Serie benzinemotoren werd volledig herzien en bestond nu voornamelijk uit turbomotoren. De N13 1,6-liter turbo met 100 kW (136 pk) diende als instapmotor, maar bleek problematisch met frequente turboladerschade en olieverbruik. De N20 2,0-liter turbo met 135-180 kW (184-245 pk) was veel betrouwbaarder en bood een goede balans tussen prestaties en verbruik. Het absolute hoogtepunt was de N55 3,0-liter turbo met 240-250 kW (326-340 pk) in de M135i, die als doorontwikkeling van de N54 zijn kinderziektes uit de weg ruimde en uitzonderlijk betrouwbaar bleek. Voor het eerst boden deze BMW 1 Serie motoren een combinatie van hoge prestaties en een acceptabel brandstofverbruik.
BMW 1 Reeks dieselmotoren: Generatie II (2011-2019)
De BMW 1 Reeks dieselmotoren werden fundamenteel herzien. De N47 werd doorontwikkeld tot de N47N en later vervangen door de B47. Deze motoren waren verkrijgbaar in vermogens van 85 kW (116 pk) tot 170 kW (231 pk). De BMW 118d met 110 kW (150 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van deze generatie - hij had een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en was zeer geschikt voor dagelijks gebruik. De krachtige BMW 125d met 160 kW (218 pk) was een echte insider tip voor sportieve rijders die waarde hechtten aan efficiëntie. Alle BMW 1 Reeks diesels hadden moderne common-rail injectie met roetfilters en voldeden aan de Euro 5 norm.
BMW 1 Reeks motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
N13 1.6L Turbo | 136 PK | 6,4-7,2 l/100km | Turbocompressor, olieverbruik | Problematisch |
N20 2.0L Turbo | 184-245 PK | 6,8-8,1 l/100km | Af en toe distributieketting | Goed |
N55 3.0L Turbo | 326-340 PK | 8,2-9,1 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
N47N/B47 Diesel | 116-231 PK | 4,2-5,6 l/100km | Robuust, zuinig | Zeer goed |

BMW 1 Serie generatie III (2019-heden)
De derde BMW 1 Serie generatie markeerde een radicale verandering met de overstap naar voorwielaandrijving en een transversale motorindeling. Deze BMW 1 Serie motoren zijn gebaseerd op de modulaire BMW architectuur en halen naar verwachting 250.000 tot 350.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij de driecilinder motoren verrassend robuust zijn. Omdat de generatie pas sinds 2019 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende resultaten zien. De topmotor is de B48 2,0-liter turbo met 225 kW (306 pk) in de M135i xDrive, die ondanks voorwielaandrijving indrukwekkende prestaties levert. Deze generatie is volledig gebaseerd op turbomotoren en vormt BMW's antwoord op de concurrentie van de Audi A3 en Mercedes A-Klasse.
BMW 1 Serie benzinemotoren: Generatie III (2019-heden)
Het benzinegamma van de BMW 1 Serie is volledig gebaseerd op turbomotoren uit de B-serie. De B38 1,5-liter driecilinder turbo met 100-103 kW (136-140 pk) dient als instapmotor en verrast door zijn soepele loop en betrouwbaarheid. De B48 2,0-liter viercilinder turbo is verkrijgbaar met vermogens van 141 kW (192 pk) tot 225 kW (306 pk). De BMW 118i met de B38 motor ontwikkelt zich tot de zuinigste benzinemotor van deze generatie met een brandstofverbruik van slechts 5,8-6,4 liter per 100 km. De BMW M135i met de B48 motor (225 kW/306 pk) biedt indrukwekkende prestaties ondanks voorwielaandrijving, maar vertoont bij sportief rijden al de eerste tekenen van de bekende B48 problemen met olieverbruik.
BMW 1 Serie dieselmotoren: Generatie III (2019-heden)
De BMW 1 Serie dieselmotoren zijn gebaseerd op de beproefde B47 motor in verschillende vermogensniveaus van 85 kW (116 pk) tot 140 kW (190 pk). De BMW 118d met 110 kW (150 pk) zet de traditie van betrouwbare BMW diesels voort en biedt een testverbruik van slechts 4,1-4,6 liter per 100 km. Deze BMW 1 Reeks diesels zijn voorzien van moderne uitlaatgasnabehandeling met SCR katalysator en voldoen aan de Euro 6d norm. De BMW 120d met 140 kW (190 pk) is de krachtigste diesel van de generatie en biedt een uitstekende combinatie van prestaties en efficiëntie.
BMW 1 Reeks motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
B38 1.5L Turbo | 136-140 PK | 5,8-6,4 l/100km | Tot nu toe geen seriële problemen | Zeer goed |
B48 2.0L Turbo | 192-306 PK | 6,2-7,8 l/100km | Olieverbruik voor sportvarianten | Goed |
B47 2.0L Diesel | 116-190 PK | 4,1-4,8 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |

Conclusie: De beste BMW 1 Serie motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de BMW 1 Reeks motoren laat duidelijk de verandering zien van klassieke atmosferische motoren naar moderne turbomotoren met een gelijktijdige verandering in aandrijfconcepten. Terwijl de eerste twee generaties met achterwielaandrijving en lijnmotoren de klassieke BMW filosofie belichaamden, bracht de derde generatie met voorwielaandrijving een compleet nieuwe richting. De BMW 1 Reeks dieselmotoren bleven betrouwbaar en zuinig gedurende alle generaties, terwijl de benzinemotoren een voortdurende ontwikkeling doormaakten naar meer efficiëntie met tegelijkertijd hogere prestaties.
- Beste BMW 1 Serie benzinemotor:
De BMW 1 Serie N55 3,0-liter turbo (326-340 pk, generatie II) combineert de klassieke BMW zescilinder-in-lijn cultuur met moderne turbotechnologie en uitzonderlijke betrouwbaarheid.
- Beste BMW 1 Serie dieselmotor:
De BMW 1 Serie B47 2,0-liter diesel (150 pk, Generatie II & III) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid over alle generaties.
- Beste algehele BMW 1 Serie motor:
De BMW 1 Reeks N52 3,0-liter atmosferische motor (258-272 pk, generatie I) wordt beschouwd als een van de beste BMW motoren aller tijden met een uitzonderlijk soepele loop en duurzaamheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties BMW 1 Serie biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.