Inhoudsopgave
Citroën C4 motoren
Sinds de lancering in 2004 heeft de Citroën C4 zich gevestigd als een innovatieve compacte auto met een karakteristiek ontwerp en biedt een gevarieerd motorenaanbod over drie generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten met zich mee, waarbij de technologische evolutie varieerde van klassieke atmosferische motoren tot moderne elektrische aandrijvingen.
Citroën C4 generatie I (2004-2010)

De eerste generatie Citroën C4 was een pioniersperiode voor Citroën in het segment van de compacte auto's en werd gekenmerkt door robuuste, maar technisch nog steeds conventionele motoren. De kilometerstand varieerde sterk per motortype: terwijl de beproefde HDi-diesels met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, hadden de benzinemotoren tussen 200.000 en 250.000 kilometer vaak grote reparaties aan de koppeling of versnellingsbak nodig. De vroege turbobenzinemotoren hadden af en toe problemen met de cilinderkoppakking en het koelsysteem. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 HDi met 136 pk, die vermogen, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en bijzonder duurzaam bleek.
Citroën C4 benzinemotoren: Generatie I (2004-2010)
Het Citroën C4 benzinemotorengamma bestond aanvankelijk uit klassieke atmosferische motoren. De 1.4 16V met 90 pk diende als instapmotor, gevolgd door de 1.6 16V met 110 pk. Deze Citroën C4 motoren bleken betrouwbaar, maar niet bijzonder zuinig. De krachtigste Citroën C4 benzinemotor was de 2.0 16V met 143 pk, die voldoende vermogen bood maar een relatief hoog brandstofverbruik had. Vanaf 2006 kwam daar de eerste turbobenzinemotor bij: de 1.6 THP met 140 pk, die echter gevoelig was voor problemen met het koelsysteem en af en toe defecten aan de cilinderkoppakking. De Citroën C4 VTS-variant met een 180 pk THP-motor ontwikkelde zich tot de meest problematische benzinemotor van deze generatie.
Citroën C4 dieselmotoren: Generatie I (2004-2010)
De Citroën C4 diesels werden gedomineerd door de beproefde HDi-technologie. De 1.6 HDi was verkrijgbaar met 90 pk en 110 pk en bleek zuinig en betrouwbaar. De Citroën C4 2.0 HDi met 136 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - vooral de vanaf 2005 geproduceerde varianten met common-rail injectie en standaard een roetfilter bleken zeer duurzaam en zuinig. Deze Citroën C4 HDi-motoren voldeden al aan de Euro 4-norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. Een kleinere 1.4 HDi met 68 pk was ook leverbaar, maar die kwam minder vaak voor.
| Citroën C4 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
|---|---|---|---|---|
| 1,4 16V | 90 PK | 7,5-8,2 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Gemiddeld |
| 1,6 16V | 110 PK | 7,0-7,8 l/100km | Versnellingsbak, koppeling | Goed |
| 2,0 16V | 143 PK | 8,2-9,0 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Gemiddeld |
| 1.6 THP | 140-180 PK | 7,8-8,5 l/100km | Koelsysteem, cilinderkoppakking | Matig |
| 1.4 HDi | 68 PK | 4,5-5,0 l/100km | Weinig vermogen | Gemiddeld |
| 1.6 HDi | 90-110 PK | 4,8-5,4 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
| 2.0 HDi | 136 PK | 5,2-5,8 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
Citroën C4 generatie II (2010-2018)

De tweede generatie Citroën C4 betekende een belangrijke technologische sprong en bood een gemoderniseerd motorenaanbod met verbeterde efficiëntie. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de BlueHDi-diesels als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeldzamer geworden en alleen de THP-benzinemotoren vertonen nog zwakke plekken in de cilinderkoppakking en het koelsysteem. Het absolute hoogtepunt was de 2.0 BlueHDi met 150 pk - een technisch volwassen motor met SCR-katalysator die zowel vermogen als efficiëntie bood. De introductie van Stop&Start-technologie en geoptimaliseerde versnellingsbakken verbeterde de algehele efficiëntie aanzienlijk.
Citroën C4 benzinemotoren: Generatie II (2010-2018)
Het gamma benzinemotoren van de Citroën C4 werd grondig herzien. De nieuwe 1.2 VTi met 82 pk verving de oude 1.4-liter als instapmotor en bleek aanzienlijk zuiniger. De beproefde 1.6 16V bleef in het programma met 120 pk. De THP turbomotoren werden verder ontwikkeld: De 1.6 THP was nu verkrijgbaar met 125 pk, 150 pk en 165 pk. Deze Citroën C4 THP-motoren bleven echter de bekende zwakke punten van hun voorgangers vertonen, met name wat betreft de cilinderkoppakking en het koelsysteem. De Citroën C4 1.6 THP met 150 pk werd de populairste, maar ook de meest problematische benzinemotor van deze generatie, met frequente meldingen van koelvloeistofverlies en oververhitting.
Citroën C4 dieselmotoren: Generatie II (2010-2018)
De Citroën C4 kreeg een compleet nieuwe generatie dieselmotoren. De 1.6 HDi werd vervangen door de modernere 1.6 e-HDi met 92 pk en 112 pk, die een micro-hybridesysteem met Stop&Start had. De grotere 2.0 HDi met 136 pk bleef aanvankelijk in het programma, maar werd later vervangen door de 2.0 BlueHDi met 150 pk. Alle Citroën C4 diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter. De Citroën C4 1.6 e-HDi met 112 pk bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 3,8-4,2 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor stadsritten en lange afstanden.
| Citroën C4 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
|---|---|---|---|---|
| 1.2 VTi | 82 PK | 5,9-6,5 l/100km | Weinig vermogen | Goed |
| 1,6 16V | 120 PK | 6,8-7,4 l/100km | Robuust, bewezen | Goed |
| 1.6 THP | 125-165 PK | 7,2-8,0 l/100km | Koelsysteem, cilinderkoppakking | Matig |
| 1.6 e-HDi | 92-112 PK | 3,8-4,2 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
| 2.0 HDi/BlauwHDi | 136-150 PK | 4,5-5,1 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
Citroën C4 generatie III (2020-heden)

De huidige Citroën C4-generatie vertegenwoordigt een complete heroriëntatie met een focus op elektrificatie en efficiëntie. Alle benzinemotoren zijn nu uitgerust met moderne turbotechnologieën en er is voor het eerst een puur elektrische variant (ë-C4) beschikbaar. Omdat deze generatie pas sinds 2020 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste tests laten veelbelovende resultaten zien. De topmotor is de 1.2 PureTech met 130 pk, die sportieve prestaties combineert met een hoge efficiëntie. De nieuwe generatie motoren belooft een levensduur van meer dan 250.000 kilometer, omdat de technologie aanzienlijk volwassener is dan die van zijn voorgangers.
Citroën C4 benzinemotoren: Generatie III (2020-heden)
Het motorengamma van de Citroën C4 is gebaseerd op twee 1.2 PureTech-motoren met 100 pk en 130 pk. Beide Citroën C4-motoren zijn voorzien van turbolading en geavanceerde injectietechnologie. De Citroën C4 1.2 PureTech met 130 pk wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkelt zich tot de beste benzinemotor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en heeft tot nu toe geen grote problemen gehad met de serieproductie. De motoren zijn verkrijgbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een automatische 8-traps transmissie.
Citroën C4 dieselmotoren: Generatie III (2020-heden)
Er is één Citroën C4 1.5 BlueHDi-motor met 110 pk beschikbaar, die de traditie van betrouwbare Citroën C4-diesels voortzet. Deze motor (DV5RC) is uitgerust met SCR-katalysator en state-of-the-art emissiecontrole volgens de Euro 6d-norm.
Citroën C4 elektrische aandrijving: Generatie III (2020-heden)
De Citroën ë-C4 met 136 pk en 50 kWh accucapaciteit biedt een actieradius tot 350 km volgens WLTP. De elektromotor ontwikkelt zich tot de meest innovatieve aandrijving van deze generatie, maar is technisch complex en de duurzaamheid van de batterij op lange termijn is nog niet getest.
| Citroën C4 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
|---|---|---|---|---|
| 1.2 PureTech | 100-130 PK | 5,5-6,2 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
| 1.5 BlueHDi | 110 PK | 4,0-4,5 l/100km | Robuust, bewezen | Zeer goed |
| Elektrische motor | 136 PK | 16,0-18,0 kWh/100km | Accucapaciteit onbekend | Goed |
Conclusie: De beste Citroën C4 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Citroën C4 motoren laat duidelijk de technologische vooruitgang zien die in bijna twee decennia is geboekt. Terwijl de Citroën C4 dieselmotoren in alle generaties betrouwbaar bleven, kampten de THP benzinemotoren van de eerste twee generaties met vergelijkbare problemen. De nieuwe PureTech technologie van de derde generatie belooft een veelbelovend alternatief voor bestuurders die efficiëntie en betrouwbaarheid belangrijk vinden.
- Beste Citroën C4 benzinemotor:
De Citroën C4 1.2 PureTech (130 pk, Generatie III) combineert moderne turbotechnologie met een hoge efficiëntie en een uitstekende betrouwbaarheid tot op heden.
- Beste Citroën C4 dieselmotor:
De Citroën C4 1.6 e-HDi (112 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid over alle generaties heen.
- Beste Citroën C4 elektrische aandrijving:
De Citroën ë-C4 elektromotor (136 pk, Generatie III) met zijn lange actieradius tot 350 km en lage gebruikskosten.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Citroën C4 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.
De beste producten op dit gebied: