Inhoudsopgave
Audi 80 motoren
Van 1972 tot 1996 kenmerkte de Audi 80 het hogere middensegment gedurende vier generaties en vestigde zichzelf als synoniem voor Duitse techniek. Het diverse motorprogramma van Audi 80 ontwikkelde zich van eenvoudige carburatormotoren tot ultramoderne meerklepsmotoren en legde de basis voor de huidige reputatie van Audi als premiumfabrikant. Vooral de technologische evolutie van luchtgekoelde motoren naar watergekoelde eenheden met elektronische brandstofinspuiting was een mijlpaal in de geschiedenis van de auto.

Audi 80 generatie I (1972-1978)
De eerste Audi 80 generatie was een keerpunt voor het merk en introduceerde het moderne concept van voorwielaandrijving dat vandaag de dag nog steeds standaard is bij Audi. De kilometerstand van de vroege Audi 80 motoren lag meestal tussen de 200.000 en 300.000 kilometer, waarbij de robuustere dieselvarianten vaak aanzienlijk meer haalden. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, vooral voor de carburatormotoren, die regelmatig moesten worden bijgesteld. De absolute topmotor van deze generatie was de 1,6-liter benzinemotor met 85 pk, die betrouwbaarheid en matige prestaties optimaal combineerde. De overgang van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving was technisch revolutionair en onderscheidde Audi duidelijk van de concurrentie, zoals de BMW 3-serie of Mercedes 190.
Audi 80 benzinemotoren: Generatie I (1972-1978)
De Audi 80 benzinemotorreeks begon met de beproefde 1,3-liter motor met 55 pk, die diende als instapmotor. De populairste Audi 80-motor was de 1,5-liter viercilinder met 85 pk, die indruk maakte door zijn robuustheid en zuinigheid. Voor sportievere eisen was er de 1,6-liter motor met 100 pk, die echter gevoeliger was voor carburateurproblemen. Alle vroege Audi 80 motoren werkten met carburateurs en mechanische injectiesystemen, die regelmatig onderhoud nodig hadden. De typische zwakke punten zaten in de carburateursystemen, die vaak startproblemen veroorzaakten bij koud weer, en in de nog niet volledig ontwikkelde koelsystemen, die gevoelig waren voor oververhitting.
Audi 80 dieselmotoren: Generatie I (1972-1978)
De eerste Audi 80 diesel kwam in 1978 op de markt met een 1,5-liter motor en 50 pk. Deze Audi 80 dieselmotor was extreem robuust en haalde vaak kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer. De voorkamertechnologie zorgde voor een relatief rustige loop, maar de prestaties waren zeer bescheiden. De motor werd beschouwd als vrijwel onverwoestbaar, maar had last van een hoog geluidsniveau en een trage acceleratie. Toch was het de eerste keuze voor veelrijders vanwege het lage brandstofverbruik van ongeveer 6,5 liter per 100 kilometer.
Audi 80 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.3 benzinemotor | 55 PK | 9,5 l/100km | Zwakke prestaties, carburateurproblemen | Gemiddeld |
1.5 benzinemotor | 85 PK | 8,8 l/100km | Carburateur afstellen, koelsysteem | Goed |
1.6 benzinemotor | 100 PK | 9,2 l/100km | Carburateurproblemen, oververhitting | Matig |
1.5 diesel | 50 PK | 6,5 l/100km | Luid, trage acceleratie | Zeer goed |

Audi 80 generatie II (1978-1986)
De tweede generatie van de Audi 80 betekende de doorbraak naar moderne motortechnologie en vestigde Audi definitief als premiummerk. Het kilometrage steeg aanzienlijk naar 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de nieuwe vijfcilinder motoren bijzonder duurzaam waren. Grote reparaties waren meestal pas na 200.000 kilometer nodig, voornamelijk aan de koppeling en versnellingsbak. Het absolute hoogtepunt was de legendarische 2,2-liter vijfcilindermotor met 136 pk, die niet alleen krachtig maar ook uitzonderlijk betrouwbaar was. Deze generatie introduceerde de elektronische K-Jetronic brandstofinspuiting en bood voor het eerst de innovatieve Quattro vierwielaandrijving, waarmee Audi voorop liep in de technologie. In vergelijking met concurrenten zoals de BMW 3-serie of Mercedes 190 bood de Audi 80 aanzienlijk meer moderne technologie.
Audi 80 benzinemotoren: Generatie II (1978-1986)
Het motoraanbod van de Audi 80 werd uitgebreid met de revolutionaire vijfcilindermotor, die een handelsmerk werd. De 1,6-liter viercilinder met 75 pk diende als instapmotor, terwijl de 1,8-liter met 90 pk de norm in het middensegment bepaalde. Het hoogtepunt was de 2,0-liter vijfcilinder met 115 pk en later de 2,2-liter met 136 pk. Deze Audi 80 vijfcilindermotoren werden gekenmerkt door hun kenmerkende geluid en soepele loop. K-Jetronic injectie maakte een einde aan de carburateurproblemen van de eerste generatie, maar bracht nieuwe uitdagingen met zich mee: injectiekleppen hadden de neiging om te verkolen en de lambdasonde was een vaak verslijtend onderdeel. De 2,2-liter vijfcilinder ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van deze generatie.
Audi 80 dieselmotoren: Generatie II (1978-1986)
De beproefde 1,6-liter diesel werd doorontwikkeld en leverde nu 54 pk. In 1981 werd een krachtigere 1,6-liter turbodiesel met 70 pk toegevoegd - een van de eerste turbodiesels in de middenklasse. Deze Audi 80 dieselmotoren werden beschouwd als extreem duurzaam en haalden vaak een kilometrage van meer dan 500.000 kilometer. De turbodiesel leverde aanzienlijk betere prestaties dan de diesel met natuurlijke aanzuiging, maar was gevoeliger voor schade aan de turbolader. Beide motoren hadden voorkamerinspuiting en waren erg zuinig voor hun tijd, met een brandstofverbruik van tussen de 5,8 en 6,8 liter per 100 kilometer.
Audi 80 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.6 benzinemotor | 75 PK | 8,5 l/100km | K-Jetronic problemen | Goed |
1.8 benzinemotor | 90 PK | 8,8 l/100km | Injectiekleppen, lambdasonde | Goed |
2.0 vijfcilinder | 115 PK | 9,2 l/100km | Zeer robuust, karakteristiek geluid | Zeer goed |
2.2 vijfcilinder | 136 PK | 9,8 l/100km | Duurzaam, krachtig | Zeer goed |
1.6 diesel | 54 PK | 6,8 l/100km | Luid, maar onverwoestbaar | Zeer goed |
1.6 turbodiesel | 70 PK | 5,8 l/100km | Turbo schade | Goed |

Audi 80 generatie III (1986-1991)
De derde Audi 80 generatie vertegenwoordigde het toppunt van klassieke Audi-techniek en wordt tegenwoordig beschouwd als de meest betrouwbare van alle vier generaties. De meeste Audi 80 motoren uit dit tijdperk haalden met gemak 300.000 tot 400.000 kilometer, hoewel de vijfcilinder motoren vaak aanzienlijk meer haalden. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 250.000 kilometer, voornamelijk aan het chassis en het uitlaatsysteem. De absolute topmotor was de 2,3-liter vijfcilinder met 133 pk, die kracht, betrouwbaarheid en het onmiskenbare Audi-geluid perfect combineerde. Deze generatie introduceerde de meerkleppentechnologie en verfijnde het Quattro-systeem, waardoor Audi op technologisch gebied jaren voor lag op de concurrentie. De Audi 80 scoorde punten tegen de BMW 3 Serie en Mercedes 190 met superieure tractie en innovatieve technologie.
Audi 80 benzinemotoren: Generatie III (1986-1991)
De Audi 80 benzinemotorreeks werd volledig herzien en uitgebreid met multikleppentechnologie. Het instapmodel was een 1,8-liter met 88 pk, gevolgd door de populaire 1,8-liter met 112 pk. Tot de vijfcilindermotoren behoorden de 2,0-liter met 113 pk en de topklasse 2,3-liter met 133 pk. Er waren ook sportieve 16V varianten met maximaal 137 pk. Deze Audi 80 motoren werden gekenmerkt door het geavanceerde KE-Jetronic injectiesysteem, dat aanzienlijk betrouwbaarder was dan zijn voorganger. De meerkleppentechnologie zorgde voor een beter vermogen en lagere emissies. Typische problemen beperkten zich tot versleten bobines en incidentele problemen met de stationairregeling. De 2,3-liter vijfcilinder wordt beschouwd als een van de beste motoren die Audi ooit heeft gebouwd.
Audi 80 dieselmotoren: Generatie III (1986-1991)
Het dieselgamma van Audi 80 werd uitgebreid met een moderne 1,9-liter turbodiesel met 90 pk, die voor het eerst directe inspuiting gebruikte. De beproefde 1,6-liter turbodiesel, nu met 80 pk, bleef ook in het assortiment. De nieuwe 1.9 TDI was revolutionair en bood een ongekende combinatie van prestaties, zuinigheid en een soepele loop. Met een brandstofverbruik van slechts 5,2 liter per 100 kilometer en een kilometrage van vaak meer dan 600.000 kilometer zette hij een nieuwe standaard. Deze Audi 80 TDI motoren waren zo robuust gebouwd dat veel ervan vandaag de dag nog steeds probleemloos lopen. Het enige zwakke punt was de onvolgroeide elektronica van het vroege directe injectiesysteem.
Audi 80 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.8 benzinemotor | 88 PK | 8,2 l/100km | Bobines, stationairregeling | Goed |
1.8 benzinemotor | 112 PK | 8,5 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
2.0 vijfcilinder | 113 PK | 8,8 l/100km | Robuuste langeafstandsrijder | Zeer goed |
2.3 vijfcilinder | 133 PK | 9,5 l/100km | Legendarische motor, zeer robuust | Zeer goed |
1,8 16V | 137 PK | 9,8 l/100km | Sportief, maar complexer | Goed |
1.6 Turbodiesel | 80 PK | 6,2 l/100km | Bewezen en duurzaam | Zeer goed |
1.9 TDI | 90 PK | 5,2 l/100km | Revolutionair zuinig en krachtig | Zeer goed |

Audi 80 generatie IV (1991-1996)
De vierde en laatste Audi 80 generatie markeerde de overgang naar het moderne tijdperk en introduceerde voor het eerst zescilindermotoren en verfijnde vierkleppentechnologie. De kilometerstand bleef op een hoog niveau van 280.000 tot 380.000 kilometer, maar de complexere motoren werden iets onderhoudsintensiever. Grote reparaties werden vooral uitgevoerd aan de complexere elektronica en het verfijnde Quattro-systeem tussen 180.000 en 220.000 kilometer. Het absolute hoogtepunt was de 2,8-liter V6 met 174 pk, die de zescilindercultuur voor het eerst naar de Audi 80 bracht en indruk maakte met zijn soepele loop en vermogen. Deze generatie introduceerde Motronic motormanagement en verfijnde alle systemen tot in de perfectie. Als directe voorganger van de Audi A4 zette hij nieuwe standaarden in de middelgrote klasse en presteerde hij op veel gebieden beter dan concurrenten als de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse.
Audi 80 benzinemotoren: Generatie IV (1991-1996)
De laatste generatie Audi 80 motoren bestond uit een brede reeks vier- en zescilindermotoren. Het begon met een 1,9-liter viercilinder met 90 pk, gevolgd door verschillende 2,0-liter varianten met 115 tot 140 pk. De vijfcilindermotoren varieerden van de 2,3-liter met 133 pk tot de sportieve 2,2-liter turbo met 230 pk. Het hoogtepunt was de nieuwe 2,8-liter V6 met 174 pk, die voor het eerst een zescilindercultuur bood. Deze Audi 80-motoren hadden een moderne Motronic-regeling en in sommige gevallen vierkleppentechnologie. De V6-motoren werden gekenmerkt door een uitzonderlijk soepele loop, terwijl de turbomotoren sportieve prestaties boden. Typische zwakke punten zaten in de complexere elektronica en, in het geval van de turbomotoren, in de laadluchtkoeling.
Audi 80 dieselmotoren: Generatie IV (1991-1996)
Het dieselgamma van de Audi 80 werd uitgebreid met een krachtige 2,5-liter zescilinder TDI met 116 pk, die opzien baarde als de eerste zescilinder diesel in de middenklasse. Daarnaast bleef de beproefde 1.9 TDI, nu met 90 pk, in het programma. De 2.5 TDI bood een tot dan toe ongekende combinatie van zescilindercultuur en dieselefficiëntie met een brandstofverbruik van slechts 6,8 liter per 100 kilometer. Deze Audi 80 TDI-motoren werden beschouwd als mijlpalen in dieseltechnologie en haalden vaak kilometerstanden van meer dan 500.000 kilometer. De V6 TDI was vooral populair bij taxichauffeurs en wordt nu beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden. Zwakke punten waren vooral te vinden in de complexe injectiepomp en de gloeibougies.
Audi 80 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.9 viercilinder | 90 PK | 8,5 l/100km | Motronic problemen | Goed |
2.0 viercilinder | 115-140 PK | 8,8-9,5 l/100km | Betrouwbaar en bewezen | Zeer goed |
2.3 vijfcilinder | 133 PK | 9,2 l/100km | Legendarische betrouwbaarheid | Zeer goed |
2.2 Turbo | 230 PK | 11,5 l/100km | Intercooler, complex | Matig |
2,8 V6 | 174 PK | 10,2 l/100km | Uitzonderlijk verfijnd | Zeer goed |
1.9 TDI | 90 PK | 5,5 l/100km | Bewezen langeafstandsrijder | Zeer goed |
2.5 V6 TDI | 116 PK | 6,8 l/100km | Legendarische dieselmotor | Zeer goed |

Conclusie: De beste Audi 80 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Audi 80 motoren gedurende vier generaties laat op indrukwekkende wijze Audi's weg zien van een traditionele fabrikant naar een premium merk. Terwijl de eerste generaties nog worstelden met kinderziektes, bereikten de latere Audi 80 motoren een betrouwbaarheid en levensduur die vandaag de dag nog steeds legendarisch is. Vooral de vijf- en zescilindermotoren kenmerkten Audi's reputatie als fabrikant van karaktervolle en duurzame motoren. De TDI-technologie zorgde voor een revolutie op de dieselmarkt en legde de basis voor het huidige succes van Audi.
- Beste Audi 80 benzinemotor:
De 2,3-liter vijfcilinder (Generatie III) met 133 pk combineert het onmiskenbare Audi-geluid met legendarische betrouwbaarheid en wordt beschouwd als een van de beste motoren uit de autogeschiedenis.
- Beste Audi 80 dieselmotor:
De 2,5-liter V6 TDI (Generation IV) met 116 pk biedt een unieke zescilindercultuur in combinatie met dieselefficiëntie en een uitzonderlijke levensduur van vaak meer dan 500.000 kilometer.
- Beste Audi 80 allround motor:
De 1.9 TDI (Generatie III & IV) met 90 pk maakt indruk met de perfecte balans tussen zuinigheid, betrouwbaarheid en geschiktheid voor dagelijks gebruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Audi 80 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen, zodat deze klassiekers betrouwbare diensten kunnen blijven bewijzen.