Inhoudsopgave
Aircopomp van de auto kapot: het checken, symptomen van het defect en wat kost de vervanging?
Wanneer de airco niet meer naar behoren koelt, kan een defecte airco-compressor de oorzaak zijn. Ook ruiten die langer dan gewoonlijk beslagen blijven, of tijdens het rijden telkens weer beslaan, kunnen op een defecte aircopomp wijzen. Lees in dit artikel wat je moet doen, wanneer de airco in je auto storingen vertoont.
Defect aircopomp
Gewoonlijk hoor je bij het inschakelen van de airco een klik en de magneetkoppeling start de airco-compressor. Wanneer deze klik niet te horen is, kan een defecte compressor de oorzaak zijn. Ook sissende of ongebruikelijke geluiden kunnen op een defect wijzen. De compressor behoort geruisloos te werken.
De magneetkoppeling zelf kan stuk gaan. Dit betreft een slijtageonderdeel zonder vervangingsinterval. Typische plekken voor slijtage zijn het lager en de magneetkoppelingsspoel. Het lager verslijt door vocht en ontbrekende smering, hetgeen te herkennen is aan een knarsend geluid. Bij de magneetkoppelingsspoel kunnen draden breken. De airco-compressor wordt door de magneetkoppeling van de airco aan- en uitgeschakeld, hetgeen bij defect van de koppeling niet langer mogelijk is.
Niettemin is het mogelijk dat de aircopomp draait maar niet koelt. De foutopslag meldt dan zoiets als "Druk van koudemiddel te laag". Om de airco-compressor als oorzaak uit te sluiten, is het verstandig om hem regelmatig op functioneren en defecten te checken. Wanneer de koeling functioneert, maar vreemd ruikt, kan het voldoende zijn om de airco te reinigen en te desinfecteren.
Het checken van de airco-compressor
Het checken van de airco-compressor in de auto kun je zelf uitvoeren op voorwaarde dat je over de nodige vakkennis beschikt. Het werk dient sowieso in een professioneel uitgeruste werkplaats te worden verricht.
Het zoeken naar lekken wordt uitgevoerd met behulp van een contrastmiddel en een UV-lamp. Bij een controle op zicht moet worden gelet op elke soort beschadiging, bijvoorbeeld of het lager van de magneetkoppeling versleten is of dat de windingen van de spoel van de magneetkoppeling of het oppervlak van de klemplaat defecten vertonen. Ook wordt de riemschijf gecontroleerd: wanneer die niet meer draait, is de compressor kapot en moet hij worden vervangen.
Airco-compressor vervangen
Om volgschade te vermijden, moet een defecte airco-compressor zo spoedig mogelijk worden vervangen. De kosten voor dit onderdeel lopen sterk uiteen. De onderdelen van de airco in auto tellen niet bepaald tot de goedkoopste vervangingsonderdelen. De prijs voor een originele compressor ligt tussen de € 850 en € 1400. Beschik je over de nodige technische expertise, kun je de vervanging van een airco-compressor zelf uitvoeren. Bedenk wel dat bij werkzaamheden aan de airco het afzuigen, doorspoelen en opnieuw vullen van het airco-systeem nodig zijn. De kosten voor het laten opknappen van deze klus bedragen € 150. Doe je dit eigenhandig, bespaar je een aardige cent. Hier volgt een beknopte handleiding voor het vervangen van de aircopomp
- Koudemiddel afzuigen
- Airco-compressor indien nodig blootleggen
- Multiriem losmaken. NB: maak een foto van het verloop, om de installatie van de riem later te vereenvoudigen
- Leidingen van de aircopomp afschroeven
- Bouten losmaken en de airco-compressor demonteren
- Airco spoelen en de nieuwe airco-compressor vullen volgens de specificaties van de fabrikant
- De aircopomp installeren. Vervang ook dichtingen, expansieklep, airco-droger
- Alle verwijderde onderdelen monteren en vastmaken
- Airco met koudemiddel vullen en op dichtheid checken.
NB: Wanneer de dichtingen, expansieklep en droger niet gelijk worden vervangen, kunnen splinters in het aircosysteem achterblijven en de nieuwe compressor beschadigen.
Bij het navullen van de olie in het onderdeel moet de gehele hoeveelheid worden ververst. Eerst moet de olie die zich in de nieuwe compressor bevindt, worden afgetapt en vervolgens de vereiste hoeveelheid nieuwe olie toegevoegd. Wanneer de aanwezige olie in het apparaat niet wordt afgelaten en aan de totale hoeveelheid versie olie wordt toegevoegd, is de druk te hoog en leidt dit tot schade aan het lager van de airco-compressor. In het internet zijn de juiste hoeveelheden olie, die moeten worden toegevoegd, voor elke auto te vinden.