Inhoudsopgave
Actief-koolstoffilter of standaard interieurfilter voor de auto
Een interieurfilter houdt schadelijke stoffen zoals roet en stof ook bij extreme weersomstandigheden en omgevingsinvloeden tegen en voorzien de passagierscabine van de auto met gereinigde lucht.
Functie
Er wordt van alles aan gedaan, niettemin is de concentratie van schadelijke stoffen in het wegverkeer de afgelopen jaren toegenomen. Daarbij bestaat het gevaar dat de belasting door verontreinigde lucht in het interieur van de auto hoger is. Oorzaak hiervoor is het ventilatiesysteem, dat verontreinigde lucht aanzuigt en deze in de passagierscabine verspreidt.
In het vochtige en koude seizoen komt de werking van het interieurfilter van de auto bijzonder tot zijn recht. Dan verhindert hij het beslaan van de ruiten. Ook de door stof, roet en andere afzettingen veroorzaakte vettige laag krijgt op de binnenkant van de ruit geen kans. In het voorjaar houdt het pollenfilter nagenoeg 100% van alle stuifmeel tegen. Zo ben je in de autocabine van frisse lucht verzekerd en hooikoortslijders kunnen opgelucht ademhalen. Het koolstoffilter verhindert bovendien dat schadelijke uitstoot en vieze geuren in de cabine binnendringen. Deze kunnen vermoeidheid, hoofdpijn of irritaties veroorzaken. Het rijden in een stop&go-file of een tunnel ruik je dan ook niet meer. Deze eigenschappen in combinatie met een betere verluchting verbeteren de concentratie en oplettendheid van de bestuurder en verhogen zowel de eigen veiligheid als die van andere verkeersdeelnemers.
Varianten
Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten filter voor de auto: het standaard pollenfilter en het koolstoffilter. Verschillende bronnen veroorzaken verontreiniging door deeltjes van verschillende grootte: stuifmeel, stof, gruis van remmen, banden of koppeling, roet of industriële stofdeeltjes. Het pollenfilter houdt deze verontreiniging tegen en de bevrijdt de binnenstromende lucht ervan. Het gevouwen filtermedium bestaat uit een synthetisch vlies, vaak elektrostatisch geladen. Deeltjes blijven door de gelaagde opbouw van het filter aan het weefsel hangen, zoals in een spinnenweb. De elektrostatische lading van het filter maakt het mogelijk zelfs de kleinste deeltjes (< 5 micrometer) op te vangen. Het werkingsprincipe lijkt op dat van een magneet. De statische aantrekkingskracht van de vezels haalt de deeltjes uit de lucht. Dankzij deze techniek filteren hoogwaardige pollenfilters bijna 100% van het stof en de deeltjes uit de lucht.
Koolstoffilters zijn voorzien van een extra tussenlaag aktief koolstof. Deze maakt het filteren van behalve stof en deeltjes ook geuren en schadelijke gassen, zoals benzeen of ozon uit de omgevingslucht mogelijk. Het oppervlak van de koolstoflaag zuigt geur- en gasmoleculen uit de lucht als een spons en slaat ze op in labyrint-achtige kanaaltjes. Een theelepel actief koolstof biedt een oppervlakte ter grootte van een voetbalveld. Ook deze capaciteit is echter vroeg of laat uitgeput.
Vervanging
Mettertijd wordt de werking van een cabinefilter minder, aangezien hij dichtslibt. Tussen de afzonderlijke vouwen vormt zich een zogenaamde filterkoek, die de luchtstroming verhindert. Teneinde schone lucht in het interieur te garanderen, moet het filter om de 15.000 km of ongeveer 1 keer per jaar worden vervangen. Het interieurfilter is een relatief nieuw onderdeel en wordt bij inspectie of onderhoud nogal eens overgeslagen. Let daarom op een tijdige uitwisseling. Voor de kosten hoef je het niet te laten: een interieurfilter voor een VW Golf 7 heb je al voor € 10 á € 20.
Door het tegenhouden van vuildeeltjes draagt het interieurfilter aan het waardebehoud van de auto bij. Bekledingsstoffen van plafond en andere onderdelen blijven vrij van vuilafzettingen. Bovendien beschermen de filters ook de verwarming en airco. Dankzij het filter komt enkel schone lucht op de warmtewisselaar van de auto. Dit verlengt hun levensduur.
Milieu
Ook het milieu profiteert van het interieurfilter. De gereinigde lucht komt schoon terug in het milieu terecht. Bovendien kunnen autobestuurders door een tijdige vervanging van het filter brandstof besparen. Hoe beter de airco verwarming auto lucht doorlaten, des te minder tijd en brandstof heeft de motor nodig voor het opwarmen van het verwarmen of koelen van de interieurlucht. Bovendien vindt dankzij de brandstofbesparing een lagere CO2-uitstoot plaats.
Een nuttige video over het onderwerp:
Hoe u een interieurfilter uitkiest
De beste producten op dit gebied: