Inhoudsopgave
Wat is een waterstofauto, wat zijn de voor- en nadelen en hoe duur is tanken?
Waterstofauto’s zijn een veelbelovende oplossing in de zoektocht naar duurzame mobiliteit. Ze rijden op waterstof in plaats van fossiele brandstoffen of elektriciteit uit de accu. In Nederland is de infrastructuur voor waterstofauto's echter nog beperkt, maar met enkele beschikbare modellen begint de markt zich langzaam te ontwikkelen. Een benzineauto ombouwen naar waterstof is in theorie mogelijk, maar wordt weinig gedaan vanwege de technische uitdagingen en kosten.
Wat is een waterstofauto?
Meer gedetailleerde informatie over hoe de waterstofauto werkt, lees je hier. Kort gezegd: dit voertuig gebruikt waterstofgas om elektriciteit op te wekken via een brandstofcel. Deze elektriciteit voedt vervolgens de motor. Hierdoor produceert de auto geen directe uitstoot van CO2, maar alleen waterdamp. Waterstofauto’s hebben slechts een kleinere accu nodig die dient om tijdelijk energie op te slaan, terwijl elektrische auto’s juist een grote accu hebben.
Waterstofauto versus elektrische auto’s
Het grootste verschil tussen waterstof- en elektrische auto’s zit in de manier waarop de energie wordt opgeslagen en gebruikt. Waterstofauto’s gebruiken waterstof als energiedrager, terwijl elektrische auto’s een accu hebben die via de laadpaal voor ev wordt opgeladen. Hierdoor heeft de waterstofauto vaak een langere actieradius en kortere tanktijden, maar is de energie-efficiëntie lager dan bij volledig elektrische auto’s.
Voor- en nadelen van waterstofauto’s
Waterstofauto's bieden verschillende voordelen, maar kennen ook beperkingen. De volgende tabel geeft een overzicht van de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen | Nadelen |
Snel tanken: een tankbeurt van een waterstofauto neemt weinig tijd in beslag. | Beperkte infrastructuur: Weinig tankstations, vooral buiten steden. |
Geen CO2-uitstoot, enkel waterdamp uit de uitlaat. | Hoge kosten: Aankoop en waterstofproductie zijn nog prijzig. |
Grotere actieradius dan elektrische auto's. | Hoge productiekosten van waterstof: Veel energie nodig voor productie. |
Niet afhankelijk van grote batterijen. | Efficiëntieverlies: Waterstofproductie is minder efficiënt dan elektriciteit. |
Geschikt voor zwaar transport. | Beperkte keuze aan voertuigen op de markt. |
Duurzame opslag van energie: Waterstof kan overtollige zonne- en windenergie opslaan. | Veiligheidsrisico's: Waterstof is licht en zeer ontvlambaar. |
Een motor van een waterstofauto functioneert op het principe van rotatie, een innovatief alternatief voor de traditionele verbrandingsmotor met cilinders en hun auto zuiger en auto drijfstang. Ook dit wordt door velen als een voordeel gezien.
Hoeveel kost een waterstofauto en waarom zijn ze zo duur?
Waterstofauto’s zijn nog steeds duurder dan reguliere auto’s en zelfs elektrische auto’s. Dit komt door de hoge kosten van waterstoftechnologie en de relatief lage productieaantallen. Modellen zoals de Toyota Mirai en Hyundai Nexo beginnen rond de € 65.000. De hoge kosten voor brandstofcellen en waterstofopslag bezorgen deze auto's een hoog prijskaartje.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
AKS DASIS Radiateur
Aluminium, voor voertuigen met/zonder airco, 417 x 495 x 32 mm, Manuale / Automatische versnelling, Koelribben gesoldeerd
AIC Sleutel
VARTA Accu
12V 70Ah 760A B13 AGM-accu
ERA Accu
12V 60Ah 660A AGM-accu
BOSCH Accu
12V 105Ah 800A
Kosten van het ombouwen van een auto naar waterstof
Een benzineauto ombouwen naar waterstof is technisch mogelijk, maar dit wordt zelden gedaan. De kosten kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s, omdat er niet alleen een aanpassing nodig is aan de motor, maar ook aan de brandstofopslag en veiligheidssystemen.
Hoe duur is waterstof tanken?
De prijs voor het tanken van waterstof ligt momenteel tussen de € 20 en € 25 per kilo, afhankelijk van de locatie. Voor een volle tank waterstof van 5 tot 6 kilo betaal je dus al snel meer dan € 100. Prijzen kunnen verschillen afhankelijk van de beschikbaarheid en het tankstation.
Welke auto rijdt op waterstof?
Waterstofauto’s komen in verschillende modellen, hoewel het aanbod momenteel nog beperkt is. Hier volgt een overzicht van enkele beschikbare en conceptmodellen.
Auto merk en model | Actieradius (km) | Vermogen (pk) | Omschrijving |
Toyota Mirai | 650 - 700 | 182 | Bekende waterstofauto met lange actieradius en verfijnd design. |
Hyundai Nexo | 600 - 650 | 161 | Ruime SUV, goed voor lange afstanden. |
Honda Clarity Fuel Cell | 650 | 174 | Compacte sedan, beperkt beschikbaar in Europa. |
BMW iX5 Hydrogen | 500 - 600 | 374 | Luxe SUV, waterstofversie van de populaire X5-modellen. |
Mercedes-Benz GLC F-CELL | 450 - 500 | 208 | Combineert waterstof- en plug-in hybride technologie. |
Riversimple Rasa | 480 | 12 | Lichtgewicht stadsauto met innovatief design en lage snelheid. |
Toyota Highlander FCEV | 500 - 600 | 295 | Waterstofversie van de Highlander SUV, in ontwikkeling. |
Hyundai ix35 Fuel Cell | 500 | 135 | Een van de eerste commercieel verkrijgbare waterstofauto's. |
Nikola Tre | 500 - 800 | 645 | Zware waterstoftruck voor langeafstandsvervoer. |
Audi H-Tron Quattro | 500 - 600 | 300 | Conceptuele SUV, mogelijk toekomstige ontwikkelingen. |
Waterstofauto's zijn nog in ontwikkeling, maar beloven een duurzame oplossing te bieden voor zowel personenvervoer als zwaar transport.
De beste producten op dit gebied: