Plus
Premiumaccount uitproberen
0   Artikelen
#
0,00 €
Uw winkelwagentje is nog leeg

Airbag

Inschrijven
IN OP ONZE NIEUWSBRIEF

Voer uw e-mail in om ons laatste nieuws en tips te ontvangen:

Een airbag (veiligheidsairbag) is een element van het passieve veiligheidssysteem, ontworpen om het risico op verwondingen tijdens een ongeval te minimaliseren.

Soorten airbag

  • Frontale type. Moderne auto's zijn uitgerust met twee frontale airbags - voor de bestuurder (gemonteerd in het stuur) en de passagier vooraan (gemonteerd in het bovenste deel van het voorpaneel). Airbags die in twee of meer fasen openplooien, afhankelijk van de kracht van de inslag, worden adaptief genoemd. De airbag voor de passagier vooraan kan in de meeste gevallen uitgeschakeld worden.
  • Zijdelingse type. Deze bevinden zich meestal in de achterzijde van de voorste zetels. Sommige uitvoeringen van auto's omvatten zijdelingse airbags voor de passagiers achteraan. Moderne airbags bestaan uit twee kamers - stevigere en zachtere. De eerste is ontworpen om bescherming te bieden voor het bekken, en de tweede voor de borst.
  • Knietype. Er is een onder het stuur geïnstalleerd voor de bestuurder, en een voor de voorste passagier onder het handschoenenkastje.
  • Gordijntype. Afhankelijk van het automodel en de uitvoering, kunnen deze in de voor- of achterzijde van het dakgedeelte gemonteerd worden, of tussen de stijlen.
  • Centrale type. Deze wordt in de armleuning van de voorste zetel of het centrale deel van de rugleuning van de achterbank gemonteerd.
  • Voetgangerstype. Deze is ontworpen om verwondingsgraad van een voetganger te verlagen in het geval van een botsing met de wagen.

Werkingsprincipe airbags

De componenten van de airbag zijn:

  • elastische capsule gevuld met gas;
  • gasgenerator;
  • controlesysteem.

De elementen van het controlesysteem zijn:

  • regeleenheid;
  • inslagsensoren.

Een patroon en vaste brandstof zijn ingesloten in de behuizing van de gasgenerator. Wanneer de sensoren een inslag detecteren waarvan de kracht de toegelaten waarde overschrijdt, wordt er een signaal verzonden naar de regeleenheid. Deze laatste analyseert de informatie, en activeert indien nodig de gasgeneratoren van de overeenkomstige airbags. De airbags kunnen slechts een keer gebruikt worden.