Vredestein Quatrac Pro EV Test
De Vredestein Quatrac Pro EV Vredestein zet in op gespecialiseerde vierseizoenenbanden voor elektrische voertuigen, waarbij gebruik wordt gemaakt van geavanceerde polymeren en een hoog silica-gehalte om de grip te verbeteren en tegelijkertijd de rolweerstand en het energieverbruik te verlagen. De lichtere constructie, gecombineerd met asymmetrische schouder- en unieke groefstructuren, is gericht op verbeterde handling en duurzaamheid onder EV-belastingen. De band is uitgebreid getest en geëvalueerd in de concurrerende segmenten 235/45 R18 en 245/45 R19. De tests worden uitgevoerd met een Tesla Model 3 Performance met de nadruk op de eigenschappen die het belangrijkst zijn voor bestuurders, zoals remmen in alle omstandigheden, zijdelingse grip, weerstand tegen aquaplaning en algeheel comfort.
Bron |
Jaar |
Geteste band |
Testresultaat |
Tyre Reviews |
2025 |
235/45 R18 |
laatste plaats |
Populaire bandenmaten van Vredestein Quatrac Pro EV
255/50 R19 107V XL
In voorraad
255/45 R20 105V XL
In voorraad
245/45 R19 102W XL
In voorraad (Nog beschikbare artikel(en): 5)
215/55 R18 99V XL
In voorraad
205/55 R17 95W XL
In voorraad
205/45 R17 88W XL
In voorraad
Vredestein Quatrac Pro Ev banden
Alle afmetingen
Prestaties op sneeuw
De prestaties van de Vredestein Quatrac Pro EVDe prestaties op sneeuw werden grondig beoordeeld in de 235/45 R18 test van 2025 en onthulden belangrijke inzichten voor bestuurders in koudere klimaten. Op het gebied van remmen, tractie en handling op sneeuw scoorde dit model consistent het laagst in vergelijking met zijn rivalen, wat duidt op opmerkelijke beperkingen in winterse omstandigheden. Officiële resultaten toonden aan dat de band aanzienlijk achterbleef op de leider in de groep, zowel wat betreft de remafstand als het behoud van grip op besneeuwd wegdek. Dit benadrukt het belang van selectie op basis van tests voor bestuurders die regelmatig te maken krijgen met sneeuw op de weg.
Remmen op sneeuw: 36,8 m, 81,52% (Tyre Reviews)
Tyre Reviews Tractie op sneeuw: 11,9 seconden voor acceleratie, 81,51%.
Handling bij sneeuw: 67 seconden, 88,21% (Tyre Reviews)
Van alle geteste banden scoorde deze band het laagst voor disciplines op sneeuw, wat een kritieke zwakte in de winter onderstreept.
Prestaties op nat wegdek
De vaardigheden op nat wegdek zijn een beslissende factor voor de veiligheid het hele jaar door. Vredestein Quatrac Pro EV vertoonde hier een unieke mix van sterke punten en tekortkomingen. Terwijl de zijdelingse grip op nat wegdek uitstekend was, bleef de band achter op het gebied van rechtuit remmen op nat wegdek en weerstand tegen aquaplaning, beide essentieel voor noodstops en veiligheid bij hoge snelheden. De prestaties van het model werden verder gekarakteriseerd door expliciete testuitspraken, waarbij werd opgemerkt dat, terwijl de 'natte cirkel' (zijdelingse grip) hoog scoorde, de kritische scores op het gebied van remmen op nat wegdek de veelzijdigheid beperkten. Voor bestuurders die vaak in regen of vochtige omstandigheden moeten rijden, zijn deze verschillende resultaten bepalend voor geschiktheid en risico.
Remmen op nat wegdek door Tyre Reviews: 42 m; 83,33% van de best presterende auto
Omloop op nat wegdek: 7,82 m/s; 97,75% van de topscorer (Tyre Reviews)
Tyre Reviews Aquaplaning op rechte stukken: 71,5 km/u, 89,38%
Grip op nat wegdek: 80% (Tyre Reviews)
De officiële samenvatting benadrukt de enige opmerkelijke sterkte van de auto op nat wegdek - zijdelingse grip - tegen een achtergrond van duidelijke zwakke punten op het gebied van remmen op nat wegdek en aquaplaning.
Handling op droog wegdek
De handling op droog wegdek en de remafstanden werden ook gemeten om inzicht te krijgen in de prestaties onder optimale omstandigheden. De resultaten van de band laten een concurrerend maar niet best-in-class vermogen zien, met testgegevens die wijzen op veilig en voorspelbaar stoppen, maar die niet helemaal overeenkomen met die van de marktleider. Grip op droog wegdek en wegfeedback scoorden hoog in de gebruikersbeoordelingen, wat de technische verdienste van de band aantoont wanneer het wegdek gunstig is. Testers merkten systematisch op dat, hoewel de prestaties op droog wegdek veel beter waren dan op nat wegdek en sneeuw, de band in de middenmoot bleef.
Remmen op droog wegdek: 42,3 m, 94,09% van het topresultaat. Tyre Reviews testresultaat
Grip op droog wegdek door Tyre Reviews: Consistent gescoord op 90% in gebruikersbeoordelingen

Tyre Reviews voor prestaties op droog wegdek bevestigen dat het over het algemeen veilig en vertrouwenwekkend is, zo niet de absoluut beste beschikbare optie
Remprestaties
De remprestaties werden zowel op droog als op nat wegdek beoordeeld en lieten een duidelijk contrast in capaciteit zien. De remweg van de band op droog wegdek was respectabel, met een 3e plaats en een over het algemeen veilige remweg onder gecontroleerde omstandigheden. Remmen op nat wegdek was echter de zwakste in zijn klasse, wat wijst op reële bezorgdheid bij noodstops op gladde wegen. In het testcommentaar wordt consequent benadrukt dat deze resultaten een duidelijke lijn trekken tussen incidentele rembehoeften en noodmanoeuvres met hoge druk. Daarom wordt de band alleen aanbevolen voor diegenen die andere prestatieaspecten belangrijker vinden dan kritisch remmen.
Droog remmen: 42,3 m volgens de testgegevens van Tyre Reviews
Remmen op nat wegdek door Tyre Reviews: 42 m
Remmen op sneeuw: 36,8 m (Tyre Reviews)
Brandstofbesparing
Brandstofverbruik voor de Vredestein Quatrac Pro EV in de maat 245/45 R19, zoals getest door Auto Bild en gepubliceerd op Tyre Reviews, wordt benadrukt door de rolweerstandswaarde van 7,45 kg/t. Dit resultaat toont aan dat de band is geconstrueerd om het energieverbruik te minimaliseren en een groter rijbereik te ondersteunen, wat vooral belangrijk is voor voertuigen die efficiënt willen rijden. De band heeft eigenschappen zoals dunnere zijwanden, een lichtgewicht gordel en slimme polymeren, die allemaal bijdragen aan een lagere rolweerstand en verbeterde efficiëntie. Onafhankelijke testsamenvattingen wijzen erop dat deze combinatie van techniek en een gecontroleerde rolweerstandscore de Quatrac Pro EV een opmerkelijke keuze maakt voor wie energiebesparing belangrijk vindt, hoewel de voordelen in de praktijk kunnen verschillen afhankelijk van het type voertuig en de rijomstandigheden.
Rolweerstand: 7,45 kg / t (Tyre Reviews)
Geluidsontwikkeling
Geluidsbeheersing en rijcomfort zijn belangrijke overwegingen in het segment van vierseizoenenbanden, maar de testresultaten voor geluid zijn voornamelijk beperkt tot feedback van gebruikers en verklaringen van de fabrikant. Het ontwerp van de Vredestein Quatrac Pro EVHet ontwerp van de band - met geoptimaliseerde zijwand- en schouderstructuren - is erop gericht het rolgeluid te minimaliseren en het comfort tijdens normaal gebruik te behouden. Samengevoegde gebruikersscores bereiken 90% voor comfort, wat wijst op een grote subjectieve tevredenheid voor zowel geluid als trillingen. Volgens technische lijsten en onafhankelijke beoordelingen is de officiële geluidsclassificatie 70 dB (klasse B), waarmee de band zich aan de stillere kant van het testgebied bevindt voor zijn formaat. Testers merken bovendien op dat de frequentieverdeling van het rolgeluid van de band is ontworpen om storende resonanties te beperken, wat resulteert in een aanvaardbare akoestiek in de cabine bij normale en hogere snelheden.
Bandbeoordelingsgegevens tonen een comfortwaardering van 90%, wat een laag waargenomen weggeluid weerspiegelt.
Prijs-prestatieverhouding
De prijs-prestatieverhouding voor de Vredestein Quatrac Pro EV wordt bepaald door het innovatieve materiaalgebruik en de betrouwbare grip op droog en nat wegdek, maar wordt nadelig beïnvloed door de slechte resultaten op sneeuw en bij remmen op nat wegdek. De band is gemaakt voor premium EV's en richt zich op diegenen die bereid zijn te investeren in betere handling in de zomer en in de regen, maar met duidelijke nadelen in strenge winter- of noodscenario's. Onafhankelijke testbronnen merken op dat de sterke ontwerpkenmerken - comfort, grip, EV-optimalisatie - de moeite waard zijn, op voorwaarde dat prestaties op sneeuw en nat wegdek geen topprioriteit zijn. De waarde is het duidelijkst voor bestuurders die te maken hebben met milde winters en de nadruk leggen op dagelijkse veiligheid en feedback op droog wegdek.
Vredestein Quatrac Pro EV Ervaring: Voordelen en zwakke punten
Voordelen |
Zwakke punten |
Goede zijdelingse grip op nat wegdek |
Zwakke acceleratie, remprestaties en handling in sneeuw |
Hoog comfortniveau |
Laagste weerstand tegen aquaplaning in de groep |
Uitstekende wegligging |
Slecht remmen op nat wegdek |
Betrouwbare grip op droog wegdek |
|
Vredestein Quatrac Pro EV Testrapport
De testresultaten samenvattend Vredestein Quatrac Pro EV uit in zijdelingse grip op nat wegdek en subjectief comfort dankzij op maat gemaakte EV-ontwerpkenmerken en geavanceerde materiaalselectie. Er werden echter aanzienlijke nadelen vastgesteld voor remmen op sneeuw en nat wegdek en aquaplaning, waardoor de bandenkeuze zorgvuldig moet worden afgestemd op het klimaat en het rijprofiel. De band levert veilige prestaties op droog en matig nat wegdek, maar vertoont duidelijke beperkingen in veeleisende omgevingen voor alle seizoenen, vooral met complexe sneeuw- en waterhindernissen. De band wordt aanbevolen voor EV-eigenaars die waarde hechten aan comfort, feedback en rijden in de zomer, met nadelen bij gebruik het hele jaar door.
Bronvermelding
- 2025 TUV Hankook ION FlexClimate EV Report - Tyre Reviews And Ratings
- Vredestein Quatrac Pro EV - Tyre Reviews And Ratings
- 2025 Autobild EV All Season Mini Test - Tyre Reviews And Ratings