Inhoudsopgave
Toyo Observe S944 test
De Toyo Observe S944 is een winterband voor middelgrote voertuigen en SUV's. Hij werd getest door de ADAC in 2022 in de maat 215/60 R16 99H en door de ÖAMTC in 2020 in de maat 205/55 R16 91H. Beide organisaties plaatsten de band in de middenmoot. De ADAC beoordeelde hem over het algemeen als "bevredigend", terwijl de ÖAMTC hem omschreef als "aanbevelenswaardig". In beide tests werden goede prestaties op droog wegdek en een solide zuinigheid in de vorm van slijtvastheid benadrukt, terwijl er zwakke punten werden vastgesteld op nat wegdek en in de sneeuw. De testers bevelen hem aan voor dagelijks gebruik in gematigde winterse omstandigheden.
Organisatie van de test | Jaar | Afmeting | Testresultaat |
---|---|---|---|
ADAC | 2022 | 215/60 R16 99H | 3.1 (voldoende) |
ÖAMTC | 2020 | 205/55 R16 91H | 3.2 (aanbevolen) |

Populaire bandenmaten van de Toyo Observe S944
Toyo Observe S944 Winterbanden
Toyo Observe S944 XL Winterbanden
Toyo Observe S944 XL Winterbanden
Toyo Observe S944 banden

Prestaties op sneeuw
In de ADAC-test van 2022 kreeg de Toyo Observe S944 een algemene beoordeling van 2,8 ("voldoende") voor rijeigenschappen op sneeuw. Verdere individuele cijfers voor remmen of tractie worden niet apart weergegeven in het ADAC-rapport. Volgens de conclusie presteert de band hier zwakker dan topmodellen, maar biedt hij voldoende veiligheid bij dagelijks gebruik. In de ÖAMTC 2020 behaalde de band een totaalscore van 2,3 ("goed-voldoende") in de categorie sneeuw. ABS op de remmen kreeg een beoordeling van 2,0, net als het wegrijden, terwijl de handling op bergpassen een score van 2,72 kreeg en de zijdelingse controle in een cirkel een zeer goede 1,75. Hieruit blijkt dat remmen op sneeuw in beide tests een sterk punt is, terwijl de dynamische wegligging iets achterblijft bij de beste concurrenten.
ADAC-sneeuwwaardering: 2,8 (voldoende)
ÖAMTC-score voor sneeuw: 2,3 (goed/voldoende)

Prestaties op nat wegdek
In de discipline nat wegdek kende de ADAC 2022 een totaalscore van 3,1 ("voldoende") toe. Hiermee bevindt de band zich in de middenmoot, wat volgens de ADAC vooral te wijten is aan de zwakkere handling en zijdelingse controle in de regen. De ÖAMTC 2020 beoordeelde dit gebied met een betere totaalscore van 2,5 ("goed"). In detail beoordeelt de ÖAMTC de remmen met 2,50, aquaplaning in de lengterichting met 2,25 en in de dwarsrichting met 2,75, handling met 2,81 en zijdelingse controle in bochten met 1,75. Beide tests concluderen dat de band veilig blijft in normaal regenverkeer, maar aan precisie inboet op de limiet.
ADAC beoordeling op nat wegdek: 3.1 (voldoende)
ÖAMTC beoordeling op nat wegdek: 2.5 (goed)

Handling op droog wegdek
Op droge wegen vertoont de Toyo Observe S944 duidelijke verschillen tussen de twee geteste maten. In de ADAC 2022 kreeg hij een totaalscore van 2,1 ("goed") - handling en rijveiligheid werden hier bijzonder positief genoemd. In de ÖAMTC 2020 scoorde hij 3,2 ("voldoende") in de compacte klasse. In deze test werden weggedrag en rijveiligheid beoordeeld met 3,25, remmen met 3,00. In de SUV-dimensie is hij dus merkbaar overtuigender en nauwkeuriger.
ADAC beoordeling op droog wegdek: 2,1 (goed)
ÖAMTC beoordeling op droog wegdek: 3,2 (voldoende)

Remprestaties
De remwaarden worden in de ADAC weergegeven als het resultaat van de respectieve algemene gebieden: Sneeuw 2,8, Nat 3,1, Droog 2,1. De ADAC toont geen individuele scores voor remmen afzonderlijk. De ÖAMTC 2020 geeft gedetailleerde waarden: Brake ABS op sneeuw 2,0, op ijs 2,25 en op droog wegdek 3,00. Hieruit blijkt dat de band goede vertragingswaarden levert op sneeuw en ijs, maar niet een van de beste is op droog wegdek in de kleinere dimensie.
ADAC remprestaties sneeuw: 2.8 (voldoende)
ÖAMTC Brake ABS sneeuw: 2,0 (goed)

Economische efficiëntie
De ADAC 2022 geeft de slijtvastheid een 2,0 ("goed") en het brandstofverbruik een 2,8 ("voldoende"), wat de hoogste brandstofverbruikswaarde in de test is. De ÖAMTC 2020 gaf een zeer goede 1,9 voor brandstofverbruik en 2,5 voor slijtage ("goed-voldoende"). Dit toont aan dat de efficiëntie varieert afhankelijk van de dimensie, terwijl duurzaamheid in beide tests positief wordt benadrukt.
ADAC slijtage: 2,0 (goed),
ÖAMTC-slijtage: 2,5 (goed-voldoende)

Geluidsontwikkeling
Volgens de ADAC 2022 is het externe geluid van de Toyo Observe S944 3,0 en het comfort wordt ook beoordeeld met 3,0 ("voldoende"). De ÖAMTC 2020 meette een geluidsniveau van 2,40 voor de buitenkant en 2,50 voor het interieur, wat resulteerde in een totaalscore van 2,5. Beide tests tonen een onopvallend geluidsprofiel in het middenveld.
ADAC geluidsniveau: 3,0 (voldoende)
ÖAMTC-geluid: 2,5 (goed)

Prijs-prestatieverhouding
De prijs-prestatieverhouding wordt door beide organisaties als goed beoordeeld. De goede kwaliteiten op droog wegdek (vooral in de SUV-dimensie in de ADAC-test), de remprestaties op winterse wegen en de goede tot zeer goede zuinigheid hebben een bijzonder positief effect voor de ÖAMTC. Negatief zijn het hoge brandstofverbruik in de ADAC-test en de slechts gemiddelde prestaties in natte en besneeuwde omstandigheden. Voor bestuurders in regio's met gematigde winterintensiteit en overwegend op de weg, is de Observe S944 een evenwichtige, zo niet uitstekende keuze.

Toyo Observe S944 ervaringen: Voordelen en zwakke punten
Voordelen | Zwakke punten |
---|---|
Goede prestaties op droge wegen | Zwakke punten op sneeuw en nat wegdek |
Goed brandstofverbruik | Hoogste brandstofverbruik |
Goede slijtvastheid | Prestaties op droog wegdek slechts gemiddeld |

Nexen Winguard Sport 2 testrapport
De Nexen Winguard Sport 2 stond in vergelijkbare winterbandentests in de middenmoot. Hij presteert goed op droog en beijzeld wegdek, maar vertoont zwakke punten in natte en besneeuwde omstandigheden. Voor prijsbewuste bestuurders is het een solide, maar geen uitstekende keuze voor alledaagse winterse omstandigheden.

Bron lijst
- TOYOTIRES Observe S944 im Test | ADAC
- Toyo Observe S944 | ÖAMTC