Ervaringen met de Renault Austral: veelvoorkomende storingen, typische problemen en zwakke punten van het model
Storingen in het hybride systeem: Frequente storingsmeldingen in het hoogspanningssysteem komen voor bij ongeveer 15% van de voertuigen van 30.000-50.000 km. Vooral de accukoeling en de laadregelaar worden getroffen.
E-Tech Full Hybrid transmissieproblemen: Schokken bij het schakelen en vertraagd schakelen komen vaak voor van 10.000-20.000 km. Volgens klachten van klanten treft dit 12% van de voertuigen met de geautomatiseerde transmissie.
Infotainment storingen: Het OpenR Link systeem bevriest of reageert niet op aanraakinvoer in 23% van de voertuigen - komt vooral voor in de eerste 5.000 km.
Verkorte levensduur van remblokken van Renault Austral: Ongewoon zware slijtage van de voorremmen treedt op bij 18% van de voertuigen na slechts 20.000-30.000 km.
Sensordefecten in het bestuurdersassistentiesysteem: Storingen van het noodremsysteem of het waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook worden gemeld bij 14% van de Austral-modellen, vaak na 40.000-60.000 km.
Renault Austral: Problemen met het hybride systeem
De hybride aandrijvingen van de Renault Austral vertonen steeds vaker problemen met de koeling van de accu en de spanningsregeling. Typische symptomen zijn waarschuwingen als "Hybride systeem werkt niet" of plotselinge vermogensvermindering. Metingen aan de getroffen voertuigen onthulden temperatuurpieken van meer dan 45 °C in het accupakket tijdens normaal gebruik - ver boven de specificaties van de fabrikant van maximaal 35 °C.
Professioneel onderhoud is cruciaal voor de betrouwbaarheid van de aandrijflijn. De complexe hybride onderdelen van de Renault Austral vereisen elke 15.000 km een speciale diagnose van de koelcircuits en isolatieweerstanden (minimumwaarde: 500 Ω/V). Volgens werkplaatsrapporten verlagen software-updates van het BMS (batterijbeheersysteem) het uitvalpercentage met 40%.
Renault Austral: E-Tech Full Hybrid transmissieproblemen
Voor veel bestuurders vertoont de geautomatiseerde transmissie van de Renault Austral E-Tech Full Hybrid schokken bij het schakelen of vertraagde reacties in stadsverkeer. Technische analyses wijzen op problemen met de hydraulische druk (streefwaarde: 18-22 bar) en slijtage van de koppelingscilinders - vooral bij veelvuldig stop-and-go gebruik vanaf 30.000 km.
Een systematische controle van de transmissiehydrauliek moet elke 20.000 km worden uitgevoerd. De Renault Austral E-Tech transmissiecontrole-eenheden vereisen het gebruik van originele oliën (type FE FLUID HYBRID) om schade aan de afdichtingen te voorkomen. Het resetten van de aanpassingswaarden via het DIAGNOSE-hulpmiddel lost in 65% van de gevallen vroegtijdige schakelproblemen op.
Renault Austral: storingen in infotainmentsysteem
Het OpenR Link systeem met 12-inch display is gevoelig voor plotselinge herstarts of totale storingen - vooral na software-updates. Metingen tonen spanningsdalingen in de besturingseenheid van Renault Austral tot onder 9 V wanneer navigatie en spraakbediening tegelijkertijd worden gebruikt.
Een professionele inspectie van het elektrische systeem van de auto (vooral Renault Austral zekering F47) is aan te raden bij de eerste tekenen. De gevoelige Renault Austral multimediamodules vereisen regelmatige firmware-updates en een controle van de CAN-busverbindingen om de 10.000 km. Het vervangen van de GPS-module corrigeert navigatiefouten in 80% van de gevallen.
-52%
Beoordelingen - 90
Product informatie
Materiaal:
Silicoon
Chemische eigenschappen:
Niet solventhoudend, Permanent elastisch, Uithardend
De remblokken op de vooras vertonen bij veel voertuigen ongewoon zware slijtage - gemeten blokdiktes van minder dan 3 mm na slechts 25.000 km in plaats van de verwachte levensduur van 60.000-80.000 km. Dit wordt vaak veroorzaakt door verkeerd gekalibreerde recuperatiesystemen en agressieve remkrachtverdeling in hybride modus.
Regelmatig onderhoud van de remschijven van Renault Austral (minimale dikte: 22 mm) en remblokken moet elke 15.000 km worden uitgevoerd. De remregeleenheden van Renault Austral vereisen een speciale afstelling van de recuperatieparameters bij gebruik van sportieve rijprofielen. Vervanging door keramische remblokken vermindert de slijtage met wel 35%.
Renault Austral: defecte sensoren in assistentiesystemen
Radarsensoren en auto dashcam's in het veiligheidspakket vertonen storingen zoals fantoomremmen of uitgeschakelde waarschuwingssystemen voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook - vooral na bezoeken aan wasstraten of bij temperaturen onder -5 °C. Statistieken tonen een gemiddeld storingspercentage van 1 sensor per 50.000 kilometer.
Een grondige kalibratie van alle hulpsensoren moet worden uitgevoerd na elke voorruitwissel of schokbelasting. De nauwkeurige multifunctionele camera's van Renault Austral vereisen speciale uitlijnapparatuur (laserdoelplaten met een nauwkeurigheid van ±0,1°) voor een correcte uitlijning. Door de sensoroppervlakken elke 5.000 km te reinigen, wordt 90% van de foutmeldingen voorkomen.
Renault Austral: softwareproblemen en terugroepacties
Softwareproblemen in de Renault Austral zijn een veelvoorkomend probleem dat leidt tot terugroepacties. Deze problemen omvatten defecte verkeersdetectiesystemen en communicatiefouten met de infotainment app. Sommige bestuurders melden dat hun auto een van de 28 modellen is met een ernstige softwarefout waarvoor ze onmiddellijk naar de dealer moeten.
Deskundige inspectie is vereist om deze softwareproblemen te identificeren en te verhelpen. De softwaresystemen van Renault Austral vereisen regelmatige updates en controles om optimaal te functioneren. Professioneel onderhoud kan grote schade helpen voorkomen en de levensduur van het voertuig garanderen. Het is belangrijk dat bestuurders samenwerken met de dealer om de nodige softwarecorrecties aan te brengen.
Renault Austral: Verkeersdetectiesystemen
Het verkeersherkenningssysteem in de Renault Austral werkt niet altijd correct, vooral bij het herkennen van nationale snelheidslimieten. Dit kan leiden tot een onjuiste weergave van snelheidslimieten in het head-up display. Sommige bestuurders melden dat het systeem alleen ronde borden met een rode rand herkent, terwijl nationale snelheidslimieten niet worden herkend.
Een systematische controle is essentieel om deze problemen te diagnosticeren. De Renault Austral verkeersdetectiesystemen vereisen regelmatige kalibratie en software-updates om een correcte werking te garanderen. Professioneel onderhoud kan helpen om dergelijke problemen in een vroeg stadium op te sporen en te verhelpen voordat ze grote schade veroorzaken. Het is raadzaam om contact op te nemen met de dealer om de nodige correcties uit te voeren.
Product informatie
Frequentiebereik [MHz]:
433
Controleteken:
CE, FCC, IC
Gewicht [kg]:
0,050
Kleur:
Oranje
Monteerwijze:
Geschroefd
Uitvoering:
voor voertuigen met bandendruk controlesysteem
Defecte stoelverwarming: Storing stoelverwarming bestuurder na gemiddeld 15k gebruikscycli
Problemen met oplaadpoort: Type 2 plug vergrendelingsfouten in hybride modellen vanaf 25k km
Trillingen turbolader: Bij TCe-160 motoren vanaf 80k km door lagerspeling >0,8 mm
Renault Austral: zwakke en sterke punten
Sterke punten
Zwakke punten
Innovatief hybride concept
Complexe transmissietechnologie
Ruim interieur
Elektronische kinderziektes
Goede actieradius in e-stand
Dure reserveonderdelen voor hoogspanningssystemen
Nauwkeurige rijhulpsystemen
Kwetsbare infotainment hardware
Laag brandstofverbruik
Bovengemiddelde remslijtage
Modulair platformontwerp
Sensorgevoeligheid in natte/koude omstandigheden
Comfortabele vering
Beperkte beschikbaarheid van werkplaatsen
De Renault Austral wordt gekenmerkt door zijn hybride aandrijfconcept en moderne ontwerp, maar vereist speciale aandacht voor elektronische componenten en het hoogspanningssysteem. Regelmatige software-updates en gespecialiseerd onderhoud zijn cruciaal om de betrouwbaarheid op lange termijn te garanderen - met name de gevoelige transmissie- en accusystemen vereisen professionele diagnosetechnologie.
AUTODOC bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag vervangen kosten van een onderdelen