Inhoudsopgave
Hoe een autokrik te gebruiken: handige tips
Een krik maakt het mogelijk om de auto iets van de grond te tillen om onder andere een band te verwisselen. Veel auto’s hebben standaard bij het reservewiel een autokrik in de kofferbak voor pech onderweg, terwijl garagebedrijven gebruik maken van een grotere hydraulische krik om reparaties uit te kunnen voeren.
Het optillen met de krik van een auto is niet zonder risico en daarom moet je je aan bepaalde procedures voor de veiligheid volgen zoals waar zet je de krik onder de auto en hoe een krik te gebruiken om het voertuig veilig op te heffen. Vergeet niet dat met een wielmoersleutel voor de auto de moeren moeten worden losgedraaid en het voertuig moet dus stabiel staan en mag niet omvallen.
Waar plaats je een krik onder de auto?
Voor het veilig gebruik van de krik zijn een aantal aspecten belangrijk, zoals het krikpunt oftewel waar moet je de krik plaatsen om de auto op te tillen. De punten waar de krik onder de auto moet worden geplaatst bevinden zich vlakbij het wiel en zijn duidelijk herkenbaar. Kun je het krikpunt niet vinden, raadpleeg dan het instructieboekje van het voertuig.
Zodra bekend is waar je de krik moet plaatsen, kan hier de autokrik worden neergezet. Voordat je aan de slag gaat, moet je eerst controleren of de auto niet kan wegrollen. Een automatische transmissie moet in de parkeerstand staan en daarbij moet de handrem worden aangetrokken. Heeft de auto een versnellingsbak, dan moet deze in de eerste versnelling worden gezet. En niet onbelangrijk, is de capaciteit van de krik toereikend voor het gewicht van de auto.
Hoe gebruik je een krik als de auto op de rem staat en de krik sterk genoeg is? Ga als volgt te werk:
- Zorg dat de auto op een effen en harde ondergrond staat: eventueel kan een wielkeg worden geplaatst voor het wiel aan de kant van de auto die niet wordt opgekrikt.
- Breng het hefmiddel aan waar je de krik moet plaatsen en zorg dat deze recht of haaks onder de auto staat.
- Til de auto langzaam op, waarbij eerst de wielophanging omhoog zal komen en vervolgens zal de auto vrij komen van de ondergrond. Gaat er iets fout, laat de krik dan meteen weer zakken.
- Controleer of de auto stevig staat en draai in geval van een lekke band de wielmoeren auto verder los (deze waren als losgedraaid toen de auto nog op de grond stond) en neem moeren en het wiel weg. Plaats het reservewiel, draai de wielbouten was, laat de krik langzaam zakken en draai de wielbouten strakker vast.
Hoe krik je een auto op als je een potkrik of hydraulische krik gebruikt? Volgens dezelfde principes als met de krik die standaard in een auto ligt. En waar zet je de krik onder de auto als je deze soorten hefmiddelen gebruikt? In de meeste gevallen op het krikpunt van de auto.
De beste producten op dit gebied: