Inhoudsopgave
Ford Kuga: diverse problemen, veel voorkomende storingen en defecten
De Ford Kuga bestaat al sinds 2008 en wordt in het begin alleen met een verbrandingsmotor op de markt gebracht. Vanaf 2019 er ook een plug in hybride model te koop. Al sinds de introductie lopen bezitters van de Ford Kuga tegen problemen aan. In deze blog lees je welke het meest voorkomen.
Een oververhitte accu
Kort na de introductie van de PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) komen er brandmeldingen binnen. Dit zorgt ervoor dat er direct een terugroepactie vanuit de fabriek wordt doorgevoerd. Het blijkt dat de accu van de Ford Kuga PHEV problemen heeft door verontreinigde cellen. Deze zorgen voor kortsluiting of oververhitting in de accu wat brandgevaar oplevert. Een bijkomende storing is dat de accu ook heel snel leeg raakt, waardoor je geen langere afstanden met de elektromotor van de auto kunt rijden. Wereldwijd zijn er bij 27.000 auto’s de accu’s vervangen, waarna de problemen zijn opgelost.
Een slecht werkende koppeling
Je mag er vanuit gaan dat nieuwe koppelingsplaat voor auto minstens 60.000 kilometer meegaan. Echter, de Ford Kuga heeft problemen met de koppeling, waardoor deze een stuk minder lang meegaat. Door overdruk zullen de koppelingsplaten sneller scheuren, slijten of zelfs breken. Dit houdt in dat ze veel sneller vervangen moeten worden dan de gemiddelde levensduur. Je kunt de storingen herkennen aan een brandgeur en ploffende geluiden. Deze problemen hebben vooral de Ford Kuga met 1,5 en 1,6 Ecoboost motoren van de modellen die tussen 2013 en 2018 op de markt zijn gebracht.
Een verstopt dieselfilter
Een veel voorkomend mankement bij veel dieselauto’s is een verstopt dieselfilter. Bijvoorbeeld de Ford Kuga 2.0 tdci kent deze problemen. Deze treden voornamelijk op bij auto’s die veel korte ritjes maken. Op deze momenten vangt het filter te veel vuil op, waardoor het zichzelf niet kan reinigen. Hierdoor gaan er controlelampjes branden op het dashboard en verminderen de prestaties van de motor. Deze storing is vrij gemakkelijk op te lossen door goede langere ritten te gaan maken.
Het filter heeft trouwens een specifieke vloeistof nodig (Eolys). Dit moet ongeveer om de 50.000 kilometer vervangen worden. Het dieselfilter zelf moet na 110.000 kilometer vernieuwd worden. Het is daarom verstandig om bij de aanschaf van een tweedehands exemplaar de historie van de auto goed te controleren. Ford Kuga onderdelen en accessoires kun je tegen voordelige prijzen aanschaffen bij Autodoc.
Transmissieproblemen
Andere Ford Kuga hybride problemen treden op bij de transmissie. De plug in hybride is voorzien van een zogenaamde CVT-transmissie en deze kan behoorlijk problematisch zijn. In het algemeen wordt door autobezitters ervaren dat de transmissie traag is bij het optrekken en langzaam accelereert. Dit vindt alleen plaats als de auto gestart wordt, niet onder het rijden zelf. Daarnaast geeft ook de versnellingsbak van de Ford Kuga automaat problemen. Sommige automobilisten ervaren het gevoel dat de auto niet meer schakelt of even overspringt. Ook hebben sommige modellen last van lekkage van transmissieolie.
Een oververhitte motor
Sommige modellen van deze Amerikaanse auto hebben last van een oververhitte motor. Een oorzaak is bijvoorbeeld een carterpan die doormidden gebroken is. Hierdoor gaat het systeem olie lekken en wordt de motor niet afdoende gekoeld. Als dit defect niet op tijd onderkend wordt, is er kans op brand. Je kunt deze storing vrij eenvoudig detecteren door te kijken of er onder de auto olievlekken liggen. Is dit het geval? Raadpleeg dan een automonteur om te kijken wat er aan de hand is. Met name de modellen die tussen 2014 en 2016 op de markt zijn gekomen, hebben hier last van.
Slecht functionerende hoofdremcilinder
Ook een hoofdremcilinder die niet goed functioneert kan voor problemen zorgen. Hierdoor voelt het rempedaal stijf aan bij het remmen. Dit heeft weer tot gevolg dat de remafstand te groot wordt. Vooral de eerste modellen, die voor maart 2009 op de markt zijn gekomen, kennen dit euvel. Om deze problemen te verhelpen, is er dan ook een terugroepactie uitgevoerd door de fabrikant. Mocht je een dergelijke auto aan willen schaffen, kijk dan altijd in het onderhoudsboekje of de hoofdremcilinder vervangen is.
Storingen in het elektrisch circuit
Er zijn modellen, zoals de PHEV Ford Kuga 2.5, die problemen kennen met het elektrisch circuit. Een gevolg van een dergelijke storing is bijvoorbeeld dat de motor niet van brandstof wordt voorzien. Hierdoor kan onder het rijden de motor zomaar afslaan, wat tot de gevaarlijke situaties kan leiden. Daarnaast kan de auto door een storing in het elektrische circuit oververhit raken en dit leidt weer tot brandgevaar. Mocht je een dergelijke storing herkennen, laat hier dan door een professional naar kijken. Onderdelen, zoals een gaspedaal voor een Ford Kuga, kun je gemakkelijk bestellen bij Autodoc.
Diverse defecten Ford Kuga
Tot slot is er nog een aantal storingen die door sommige automobilisten genoemd worden. Zo zijn er autobezitters die problemen ervaren met de bladen van de auto ruitenwissers. De bladen maken de voorruit van de auto niet goed schoon en laten een vettig laagje achter. Door deze te vervangen, is het probleem meestal verholpen.
Daarnaast zijn er ook modellen die storingen hebben in de klimaatbeheersing. Er wordt regelmatig gemeld dat de er warme lucht in de auto stroomt, terwijl de verwarming op koude lucht staat ingesteld. Vaak is het weglekken van koelvloeistof of een niet werkende thermostaat de oorzaak van dit defect.
Eveneens maken autobezitters melding van slecht werkende airbags. Deze zouden niet, of onvolledig, uitklappen bij een aanrijding. In de meeste gevallen is een slecht werkende sensor de oorzaak van deze storing.
De beste producten op dit gebied: