Inhoudsopgave
Audi A3: start-stop-systeem niet beschikbaar, abs-storing en andere problemen
In 1996 vond de autofabrikant uit Ingolstadt dat het tijd werd voor een rivaal van de VW Golf en zo ontstond de Audi A3. Met zijn gepolijste uiterlijk, zijn gedistingeerde stijl en superieure afwerking drong hij zich op de voorgrond van het luxe segment van de hatchback. Inmiddels is hij in zijn vierde generatie en geeft nog steeds de toon aan met de luxe die je gewoonlijk in grotere wagens ziet. Mercedes en BMW waren er als de kippen bij met de productie van concurrerende modellen. Als occasion is de Audi A3 erg populair bij kopers die zich voor een goede prijs extra luxe willen veroorloven. Dan stelt zich de vraag welke problemen men zich op de hals haalt.
Klachten over de elektronica
Het merk is traditioneel synoniem met kwaliteit en betrouwbaarheid. Terugroepacties zijn er voor generatie IV (sinds 2020) niet. Wel zijn een aantal eigenaren van de nieuwe Audi A3 niet tevreden met het nieuwe model vanwege de elektronica die met veelvuldige storing te kampen heeft. Reeds na een gering aantal kilometers op de teller vallen de virtuele cockpit en de head-up display uit, en ook het SOS-noodoproepasistent en vaak zelfs het gehele multimediasysteem laten het afweten. Dit is met een software-update wel te verhelpen, al zou je verwachten dat deze problemen tot het verleden behoren, aangezien ook de vroege modellen van de derde generatie ermee te maken hadden.
Generatie III: terugroepacties
Voor de Audi A3 8V (2012 tot 2020) was er een terugroepactie van de modellen met de EA211-motor. Het uitvallen van de nokkenasversteller kon tot verlies van motorolie bij de Audi A3 leiden. Een gratis ombouw werd aangeboden. Het was overigens niet de enige serviceactie voor de derde generatie van de Audi A3. Omwille van problemen met een lasverbinding in de achterbank werden modellen met het bouwjaar 2018 (eind mei, begin juni) teruggehaald voor vervanging. Bij hetzelfde model uit 2017 trad materiaalmoeheid van de achterste wieldrager op. Vervanging was destijds kosteloos.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
GH Veerpoot
Vooras, rechts, Links, Vooras rechts, Vooras links
MANNOL Motorolie
5W-30, 5L, Deels synthetische olie
MANNOL Motorolie
5W-30, 4L, Deels synthetische olie
HELLA Relais, arbeidsstroom
30A/40A, 5-polig
BOSCH Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
Een gebruikte A3 uit deze generatie heeft er mogelijkerwijs een flink aantal kilometers op zitten. Een potentiële koper krijgt de raad de remmen op deugdelijk functioneren te controleren aangezien deze door bovenmatige slijtage getroffen kunnen zijn. Wellicht is er bij de occasiondealer een deal te slaan uit de vervanging van accessoires en onderdelen van de Audi A3.
Generatie II: de automaat en andere problemen
De 4-cilinder benzinemotoren in de 1,2 TFSI en 1,4 TFSI uit de tweede generatie Audi 3 8P (2003 – 2013) hadden te maken met het vroegtijdig strekken van de stuurketting en een hoog olieverbruik. Bovendien had de 1,4 TFSI vaker problemen vanwege een defecte turbolader. Bij de 2,0 TDI traden soms barsten in de cilinderkop op. Het model onderging een facelift in 2005 en 2008. In het kader van dieselgate werd een grote terugroepactie gestart voor het uitvoeren van een software-update. De hieruit mogelijkerwijs voortvloeiende vroegtijdige slijtage van de Audi A3 EGR-klep kan voor vermogensverlies zorgen.
Bij de Audi A3 8P werd van het gebruik van de kwetsbare Multitronic-automaat afgezien. Gekozen kan worden tussen de 7-traps dubbelekoppelingversnellingsbak S-Tronic en de 6-traps aandrijving met koppelomvormer Tiptronic. Bij de eerstgenoemde automaatbak is het risico op storing en problemen groot, met name bij gebruik in het stadsverkeer en het slepen van zware lasten vanwege snelle slijtage van de koppeling.
Problemen met de versnellingsbak
De Audi A3 8L, in productie van 1996 tot 2003, is gebaseerd op het PQ34-platform van de Golf IV. Daardoor vertoont hij identieke problemen. De Audi A3 versnellingsbak van modellen met dieselaandrijving is hier een aandachtspunt. Kopers van gebruikte modellen moeten bij het schakelen op geluiden en de soepelheid letten. Niet zelden komt het voor dat de vijfde versnelling niet kan worden ingeschakeld. In dat geval is een kostbare vervanging van beschadigde tandwielen de enige mogelijkheid.
ABS-storing
In forums staat de A3 erom bekend, dat het waarschuwingslichtje van het ABS-/ESP-systeem gaat branden, en dit blijft doen nadat de ABS-sensor van de Audi A3 werd vervangen. In dit kader is het wellicht nuttig om te weten dat in 2009 een terugroepactie heeft plaatsgevonden vanwege een slecht functionerende regeleenheid van het ABS / ESP. Bij aanschaf van een tweedehands model is het zaak over deze storing informatie in te winnen bij de dealer en de onderhoudsgeschiedenis te raadplegen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
LuK Koppelingsset
Met koppelingsdruklager, Zonder glijlager, Met vliegwiel, Incl schroefset, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf, Met automatische bijstelling
MANNOL Motorolie
10W-60, 4L, Synthetische olie
VAG Motorolie
0W-30, 1L
VAG Stuurbekrachtiging olie
Inhoud: 1L
TOPRAN Claxon
Met bevestigingsmatriaal
Start-stop
Er zijn veel forum-klachten over een storing van het start-stopsysteem van de Audi A3. Een foutmelding verschijnt en de functie is niet beschikbaar. Er kunnen hiervoor verschillende oorzaken zijn. Vaak gebeurt dit wanneer de motor niet op temperatuur is of de accuspanning te zwak.
Problemen met CNG?
In 2019 deed zich in Duitsland een ontploffing bij het met CNG tanken van een Audi A3 g-tron, die de totale achterkant van de auto vernielde. De op dat moment achter de auto staande eigenaar raakte zwaargewond. Vanwege dit voorval rezen nieuwe vragen over de veiligheid van de g-tron. De oorzaak lag hoogstwaarschijnlijk in een gebrekkige reparatiemaatregel. Doorgaans zijn CNG-systemen uiterst veilig en haalt Audi ook hoge scores op het gebied van zuinigheid met dit model. Er moet vooralsnog worden uitgegaan van een geïsoleerd voorval en er kan niet worden gesteld dat er bij de Audi A3 problemen zijn op het gebied van de veiligheid van het tanken met gas.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe een interieurfilter vervangen op een AUDI A3 2 (8PA)
Hoe een bougies vervangen op een AUDI A3 1 (8L1)
De beste producten op dit gebied: