Pirelli Winter Sottozero 3 test
De Pirelli Winter Sottozero 3 is een winterband voor auto's en SUV's uit het hogere middensegment. De band werd uitgebreid getest door toonaangevende testorganisaties zoals ADAC en ÖAMTC en in verschillende dimensies geëvalueerd.
Testorganisatie |
Jaar |
Afmeting band |
Testresultaat |
ADAC |
2020 |
235/55 R17 |
3,0 |
ÖAMTC |
2016 |
225/45 R17 |
2,9 |
Populaire bandenmaten van de Pirelli Winter Sottozero 3
245/45 R18 100V XL
In voorraad
245/45 R19 102V XL
In voorraad
225/55 R17 97H
In voorraad (Nog beschikbare artikel(en): 4)
215/55 R17 94H
In voorraad
205/50 R17 93H XL
In voorraad (Nog beschikbare artikel(en): 9)
205/60 R16 96H XL
In voorraad
205/40 R17 84H XL
In voorraad
205/40 R18 86V XL
In voorraad
205/45 R17 88V XL
In voorraad (Nog beschikbare artikel(en): 5)
205/60 R16 92H
In voorraad
PIRELLI Winter Sottozero 3 banden
Alle afmetingen
Prestaties op sneeuw
De Pirelli Winter Sottozero 3 band vertoont in de testprocedures evenwichtige prestaties op sneeuw. In de ADAC-test voor 2020 kreeg de band in de maat 235/55 R17 een beoordeling van 2,6 voor eigenschappen op sneeuw, wat in de categorie "goed" valt. De 20 procent weging voor sneeuwscores in de ADAC-testprocedure onderstreept het belang van deze beoordeling voor de totaalscore. De band toont solide tractie en controle op besneeuwde wegen, met goede handling- en remprestaties. In de ÖAMTC-test van 2016 kreeg de 225/45 R17-band een score van 2,7 voor prestaties op sneeuw.
ADAC 2020-test 235/55 R17: prestatiecijfer 2,6 voor prestaties op sneeuw
ÖAMTC 2016 test 225/45 R17: prestatiecijfer 2,7 voor prestaties op sneeuw
Prestaties op nat wegdek
De Pirelli Winter Sottozero 3 laat zijn sterke punten het duidelijkst zien op nat wegdek. In de ADAC-test van 2020 kreeg de band een beoordeling van 2,3 voor prestaties op nat wegdek, wat wordt geclassificeerd als "goed". Deze categorie is goed voor 30% van de totale waardering en is daarom de belangrijkste factor in de ADAC-testprocedure. De band maakt indruk met een korte remweg en een stabiel weggedrag in de regen. Vergelijkbare prestaties werden gedocumenteerd in de ÖAMTC-test. De officiële testbeoordeling bevestigt de uitstekende eigenschappen van de band op nat wegdek.
ADAC 2020 test 235/55 R17: prestatiebeoordeling op nat wegdek 2.3
ÖAMTC 2016 test 225/45 R17: prestatiebeoordeling op nat wegdek 2,7
Handling op droog wegdek
De grootste zwakke punten van de Pirelli Winter Sottozero 3 zijn het gedrag op droog wegdek. In de ADAC 2020-test kreeg de band een beoordeling van 3,0 voor de prestaties op droog wegdek, wat als "bevredigend" wordt beoordeeld. Deze categorie is goed voor 15% van de totaalscore en heeft een merkbare invloed op de beoordeling. De prestaties op droog wegdek verschillen duidelijk van de betere prestaties van de band op nat wegdek. In de ÖAMTC-test van 2016 werd een vergelijkbare waardering van 2,9 toegekend voor de prestaties op droog wegdek. Het rijgedrag en de rijveiligheid op droog wegdek halen niet het niveau van de prestaties op nat wegdek.
ADAC 2020 test 235/55 R17: prestatiecijfer 3,0 voor prestaties op droog wegdek
ÖAMTC 2016 test 225/45 R17: prestatiebeoordeling op droog wegdek 2,9

Remprestaties
De remprestaties van de Pirelli Winter Sottozero 3 variëren afhankelijk van de wegomstandigheden en laten verschillende resultaten zien in de testprocedures. De remprestaties worden apart beoordeeld op droog en nat wegdek en op sneeuw en ijs. De band vertoont consistente remprestaties in verschillende weersomstandigheden. De waarderingen weerspiegelen de verschillende vereisten van de verschillende wegomstandigheden. In de ÖAMTC-test werden de remprestaties op natte wegen beoordeeld met een 2,4, terwijl ABS-remmen op sneeuw een 2,8 kreeg. De remprestaties op ijs kregen een score van 2,5.
ÖAMTC 2016 test 225/45 R17: remcijfer voor nat wegdek 2,4
ÖAMTC 2016 test 225/45 R17: Sneeuwremmen (ABS) beoordeling 2,8
ÖAMTC 2016 test 225/45 R17: Remmen op ijs (ABS) beoordeling 2,5
Zuinigheid
De zuinigheid van de Pirelli Winter Sottozero 3-band laat goede resultaten zien bij de beoordelingscriteria brandstofverbruik en slijtage. In de ADAC-test voor 2020 kreeg de band een score van 2,3 voor brandstofverbruik, wat wordt geclassificeerd als "goed". Deze categorie draagt 10 procent bij aan de totale waardering en toont de efficiëntie van de band. Slijtage werd gewaardeerd met 2,5, ook in de categorie "goed". Vergelijkbare waarden werden vastgesteld in de ÖAMTC-test. De combinatie van een matige rolweerstand en een redelijke levensduur maakt de band een economisch verantwoorde keuze. De prijs op het moment van de test was 161 euro.
ADAC 2020-test 235/55 R17: brandstofverbruikscijfer 2,3
ADAC 2020-test 235/55 R17: Slijtageklasse 2,5
ÖAMTC 2016 test 225/45 R17: Brandstofverbruiksklasse 2,2
ÖAMTC 2016-test 225/45 R17: Slijtagegraad 2,5
Geluidsontwikkeling
De geluidsontwikkeling en het comfort van de Pirelli Winter Sottozero 3 tonen potentieel voor verbetering in de testwaarderingen. In de ADAC-test van 2020 kreeg deze categorie een beoordeling van 3,4, wat wordt geclassificeerd als "bevredigend". Geluidscomfort is goed voor 5% van de totaalscore en heeft een merkbare invloed op de rijervaring. De beoordeling omvat zowel het binnen- als het buitengeluid van de band. In de ÖAMTC-test werd een vergelijkbare beoordeling van 3,1 toegekend voor geluid. Het bandenlabel specificeert een waarde van 72 dB voor het rolgeluid. Vergeleken met andere testcriteria is de geluidsontwikkeling een zwakker gebied van de band.
ADAC 2020 test 235/55 R17: geluid/comfort score 3,4
ÖAMTC 2016 test 225/45 R17: geluidsscore 3,1
Prijs-prestatieverhouding
De prijs-prestatieverhouding van de Pirelli Winter Sottozero 3 plaatst deze band in het middensegment van de winterbanden. De band biedt een evenwichtige combinatie van verschillende eigenschappen, waarbij de sterke punten op nat wegdek de zwakke punten op droog wegdek gedeeltelijk compenseren. De totaalscore van 3,0 in de ADAC-test en 2,9 in de ÖAMTC-test toont een solide prestatie voor een band in de hogere middenklasse. De kosteneffectiviteit dankzij de gematigde slijtagewaarden en het acceptabele brandstofverbruik ondersteunen de prijs-prestatieverhouding. Voor bestuurders die waarde hechten aan bijzonder goede prestaties op nat wegdek en bereid zijn om compromissen te sluiten op het gebied van prestaties op droog wegdek, is deze band een gerechtvaardigde optie.
Pirelli Winter Sottozero 3 ervaring: Voordelen en zwakke punten
Voordelen |
Zwakke punten |
Goed op nat wegdek |
Zwakke punten op droog wegdek |
|
Zwakke punten op ijs |
Pirelli Winter Sottozero 3 testrapport
De Pirelli Winter Sottozero 3 laat gemengde prestaties zien met duidelijke sterke en zwakke punten in de testprocedures. Zijn uitstekende prestaties op nat wegdek maken hem tot een optie voor bestuurders in regenachtige gebieden. De zwakke punten op droog wegdek en het hogere geluidsniveau moeten in overweging worden genomen bij de aankoopbeslissing.
Bron lijst
- Pirelli Winter Sottozero 3 im Test | ADAC
- Pirelli Winter SottoZero 3 | ÖAMTC