Sorry, dit onderdeel is niet geschikt voor uw wagen. Gelieve een gelijkaardig product te bekijken voor uw wagen.
MAXGEAR 54-1526 Nokkenasversteller Aantal tanden: 38, Met schroef, Met spat bescherming
- Aantal tanden: 38
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met schroef, Met spat bescherming
- Motorsturing: Tandriem
- productnummer: 54-1526
- onze prijs: 158,49 €
- Merk: MAXGEAR
- EAN nummer: 5903766301471
- Conditie: Geheel nieuw
- Vermeerder uw bonustegoed door artikelen te kopen die met 'BONUS' gemarkeerd zijn;
- Betaal voor tot maar liefst 10% van uw bestelling met het bijeengespaarde bonustegoed;
Prijs incl. 21% BTW
Verkocht door AUTODOC
OE referentienummer(s) vergelijkbaar met de originele artikelnummers:
Nokkenasversteller MAXGEAR 54-1526 compatibel met de volgende populaire auto's
| Automodellen | Clio 3; Renault Megane 3; Renault Scenic 2; Renault Megane 3 Grandtour; Renault Megane 2; Renault Espace JK; Renault Laguna 2; Renault Megane 2 Cabrio; Renault Megane 2 Station Wagon; Renault Megane 3 Coupe; Renault Laguna 3; Renault Laguna 3 Grandtour; Renault Grand Scénic II; Renault Laguna 2 Grandtour; MEGANE 2 Stufenheck (LM0/1); Renault Laguna 3 Coupe; Renault Megane DA; Renault Vel Satis BJ; Renault Megane CC; Renault Megane 1 Cabrio |
| Motoren | 2.0 16V Sport; 2.0 TCe 220; 2.0 TCe; 2.0 16V Turbo; 2.0; 2.0 Renault Sport; 2.0 16V; 2.0 Turbo; 2.0 R.S.; 2.0 GT; 2.0 16 V Turbo |
| Motorvermogen (pk) | 133-273 Pk |
| Vermogen (kilowatt) | 98-201 kW |
| Bouwjaar | 2001-2025 |
| Artikelnummer van fabrikant | 54-1526 |
| OE-onderdeelnummer(s) | 7701 478 459, 7701 477 313 |
Heeft u ooit MAXGEAR Nokkenasversteller 54-1526 gekocht bij AUTODOC?
Aan de hand van klantenrecensies en beoordelingen met sterren kunnen onze klanten meer over een product te weten te komen en beslissen of het de moeite van het kopen waard is. Een complex algoritme wordt toegepast bij de berekening van de sterrenwaardering, rekening houdend met hoe lang geleden de recensie werd ingediend, of het artikel daadwerkelijk in de AUTODOC online shop werd gekocht en of het al dan niet werd teruggestuurd.
Met het label "geverifieerde aankoop" kun je beoordelingen vinden van klanten die het artikel in kwestie daadwerkelijk hebben gekocht in de AUTODOC online shop. Het etiket "geverifieerde aankoop" is van toepassing op recensies van artikelen, die gekocht zijn via dezelfde account van waaruit de recensies werden ingediend. Recensies zonder het label "geverifieerde aankoop" vinden wij ook belangrijk. Wij kunnen echter niet garanderen dat de in dergelijke recenties beschreven artikelen in de AUTODOC online shop gekocht werden.
Vragen en antwoorden
U kunt hier rechtstreeks contact met ons opnemen met uw specifieke vragen!
G.: Goedendag, ik zou graag weten hoe je deze Nokkenas versteller op tijd zet. Dus in de juiste 0 stand en waar hou ik de markering aan op het F4R blok. Vriendelijke Groet
04.10.2025
www.autodoc.nl:
Beste klant,
Bedankt voor je vraag.
Correcte installatie van de variabele kleptimingregelaar (VVT, nokkenasversteller) op een Renault F4R-motor vereist nauwkeurige uitlijning van de timingmarkeringen en juiste volgorde van montage.
Motoren van deze serie (zoals F4R 820, 830, 832 enz.) hebben een VVT-versteller op de inlaatnokkenas, en de positie ervan is cruciaal voor de correcte werking van de motor.
Doel: De VVT-versteller in de “nulstand” op de nokkenas plaatsen en correct uitlijnen volgens de markeringen.
Stapsgewijze installatieprocedure:
1. Zuiger van cilinder 1 op het BDP (Bovenste Dode Punt) zetten
Draai de krukas met de klok mee totdat de zuiger van cilinder 1 in het BDP staat (compressieslag).
De krukasvergrendeling moet in het gat van het vliegwiel vallen (speciale pen/bout achter op het motorblok).
Zorg ervoor dat de nokken van cilinder 1 naar boven en symmetrisch naar buiten wijzen (het zgn. “huisje”-positie).
2. Nokkenassen blokkeren (met speciaal gereedschap)
Monteer de vergrendelplaat voor de nokkenassen (bijv. gereedschap type Mot. 1496) op de uiteinden van de nokkenassen aan de versnellingsbakzijde.
De plaat moet vrij en precies in de groeven van de assen passen.
Dit is cruciaal: hiermee wordt de juiste timing van de distributie bepaald.
3. Positie van de VVT-versteller bij installatie
De VVT-versteller moet in de “nulstand” staan, d.w.z. niet verdraaid of onder voorspanning.
Hoe herken je de ‘nulstand’:
Bij het plaatsen op de nokkenas moet de VVT-versteller soepel passen. Eventuele spie- of penverbindingen moeten exact uitlijnen.
De versteller mag NIET verdraaid zijn of onder spanning staan, dus niet in een actieve timingpositie - hij moet ontspannen zijn.
Als het een versteller met een terugveerveer is: draai deze dan niet tijdens montage, laat hem in de rustpositie staan.
4. Montage van de distributieriem
Leg de distributieriem op in deze volgorde: vanaf de krukaspoelie → spannerrol → uitlaatnokkenas → inlaatnokkenas (met VVT) → omlooprol.
Zorg dat de riem strak ligt tussen de poelies, zonder doorhang.
Stel de riemspanning af volgens de pijl op de spannerrol.
5. Controle van de timingmarkeringen
Na het spannen van de riem:
Controleer of de nokkenasplaat nog steeds precies in de groeven past.
Controleer of de krukasvergrendeling nog op zijn plaats zit.
Draai de krukas 2 volledige omwentelingen met de klok mee, en controleer opnieuw de vergrendeling en uitlijning van de markeringen.
Waarop letten bij montage van de VVT-versteller:
Bij de meeste F4R-motoren heeft de VVT-versteller geen externe markeringen. Het belangrijkste is de juiste basispositie tijdens montage (ontspannen, niet verdraaid).
Als de versteller al gemonteerd is maar de riem is verwijderd - draai de versteller dan niet zelfstandig, dit kan de timing verstoren.
Sommige VVT-verstellers op F4R keren automatisch terug naar de nulstand bij demontage. Maar als ze onder oliedruk zijn verwijderd, kan er toch een draaiing optreden - wees voorzichtig.
Belangrijk:
Als de versteller in een verdraaide positie wordt gemonteerd of als de timingmarkeringen niet kloppen, zal de motor slecht starten, vermogensverlies hebben of foutcodes geven (zoals DF008).
Zonder speciaal gereedschap (krukasvergrendeling en nokkenasplaat) is het niet mogelijk om de distributie betrouwbaar af te stellen.
Benodigde gereedschappen:
Vergrendelplaat voor nokkenassen (bijv. type Mot. 1496)
Krukasvergrendelpen of -bout
Gereedschap voor het spannen van de distributieriem
Momentsleutel (voor de VVT-bout en spanrollen).
We raden echter aan om alle vervangingen foor professionelen te laten uitvoeren en contact met een gespecialiseerde service op te nemen.
Nokkenasversteller 54-1526 MAXGEAR is geschikt voor de autogegevens RENAULT SCÉNIC II (JM0/1_) (2003-06 - 2010-07) 2.0 (JM05, JM0U, JM1N, JM1U, JM2V) (99 KW / 135 HP).
Let er echter op dat we de compatibiliteit niet enkel a.d.h.v. de autogegevens kunnen checken. Het kiezen van onderdelen met behulp van het OEM-nummer is altijd nauwkeuriger.
Om te checken of het product geschikt is voor je auto, vragen we om het originele onderdeelnummer (OEM) van het oude onderdeel op te geven.
Aarzel niet om ons via chat te contacteren.
Met vriendelijke groeten,
het autodoc.nl team
Wenst u meer te weten over MAXGEAR Nokkenastandwiel?
Lees de Nokkenasversteller 541526 FAQ en beoordelingen van klanten!
Hulp nodig? Contact
Elke bestelling boven de 100 € wordt gratis binnen Nederland verzonden. Als de totale bestelling lager is dan 100 €, bedragen de verzendkosten 9,95 €
Uw recent bekeken artikelen
EIBACH 10100080122 Verenset
Verkocht door AUTODOC
Verkocht door AUTODOC
FEBEST NSB-G15RAF Lagerbus, stabilisator
Vooras
Verkocht door AUTODOC
Verkocht door AUTODOC
Verkocht door AUTODOC
Verkocht door AUTODOC
Verkocht door AUTODOC
Verkocht door AUTODOC
Verkocht door AUTODOC
Verkocht door AUTODOC
Verkocht door AUTODOC
Verkocht door AUTODOC
- Nokkenas-tandwiel Clio 3
- Nokkenas-tandwiel Renault Megane 3
- Nokkenas-tandwiel Renault Scenic 2
- Nokkenas-tandwiel Renault Megane 3 Grandtour
- Nokkenas-tandwiel Renault Megane 2
- Nokkenas-tandwiel Renault Espace JK
- Nokkenas-tandwiel RENAULT CLIO
- Nokkenas-tandwiel RENAULT MEGANE
- Nokkenas-tandwiel RENAULT SCÉNIC
- Nokkenas-tandwiel RENAULT ESPACE