Raammechanisme auto achter/voor + links/rechts
Waar koop ik raammechanisme auto aan een goede prijs? Bij AUTODOC!
Hoe raammechanisme kiezen en te kopen? De beste merken:
Vind raammechaniek voor top automodellen
Elektrisch raammechanisme kopen en zelf vervangen op jouw automodel
AUTODOC bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag vervangen kosten van een raammechanisme
De best verkopende vervangonderdelen uit de afdeling Raammechanisme. We hebben een ruime selectie aan reserveonderdelen van verschillende merken voor Raammechanisme en verdere aanbiedingen in ons assortiment onderdelen.
Raammechaniek achter/voor + links/rechts: welk merk is beter?
Volgens onze klanten komen de beste reserveonderdelen in de productcategorie Elektrisch raammechanisme links voor en achter van de volgende merken:
- RIDEX
- NTY
- STARK
- ABAKUS
- BLIC
Raammechanisme: hoeveel kost dit product?
De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Raammechanisme varieert van € 1 tot € 94, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
Populaire posts
De meestverkochte artikelen: | |||||
---|---|---|---|---|---|
1188150470 | 03575 | T403575 | 6205-09-045824P | 6205-21-021821P | ZR FT918 |
Van populaire fabrikanten: | |||||
RIDEX | NTY | STARK | AIC | ABAKUS | FAST |
Voor populaire automerken: | |||||
VW | BMW | MERCEDES-BENZ | OPEL | FORD | AUDI |
Raammechanisme – technische gegevens | |||||
Inbouwplaats | Uitvoering | Aantal portieren | |||
Aan beide zijden | Links voor | voor voertuigen zonder elect. bedienbare ramen | voor voertuigen met elect. bedienbare ramen | 2/4 | 4/5 |
Rechts voor | Rechts achter | voor voertuigen met autmatische raamopener | voor voertuigen zonder automatische raamopener | 4 | 2 |
Vooras rechts | Vooras links | - | - | - | - |
Raammechanisme auto: ontdek meer! Welke te kiezen, wanneer ze te vervangen en hoeveel ze kosten
Raammechanismen zijn mechanismen die gemaakt zijn om de autoruiten aan de zijkant van een voertuig te openen en te laten zakken. Hiermee kunt u een raam openen terwijl u het portier niet hoeft te openen of uit de auto te stappen. Denk hierbij aan de ventilatie van de passagiersruimte, indien het voertuig niet is voorzien van airconditioning, het overhandigen van papieren aan de politie of het pakken of inbrengen van een parkeerkaartje bij een slagboom van een parkeerterrein.
Soorten
Op basis van het soort aandrijving worden raammechanismen als volgt ingedeeld:
- Handmatig: de bediening ervan gebeurt door het draaien van een op het betreffende portier bevestigde handgreep. Vandaag de dag komen ze zelden nog voor en wanneer ze toch gebruikt worden, dan is dat doorgaans voor de achterste ruiten. Zij zijn betrouwbaar en vereisen geen enkele stroombron.
- Elektrisch: het activeren gebeurt door het indrukken van een knop die op een armleuning of dashboard is aangebracht. Hiervoor is een elektromotor nodig. Zulke mechanismen zijn het makkelijkst in het gebruik, doordat ze aanvullende functionaliteiten bieden. U kunt hiermee bijvoorbeeld de ramen automatisch laten sluiten door middel van een regensensor of een inbraakbeveiliging.
Op basis van het soort mechanisme voor het omhoogschuiven van de ruiten:
- Het kabeltype: deze soort komt het meest voor. Dit type werkt stil. Af en toe zal de kabel moeten worden aangepast. Ze zijn ook goed te repareren.
- Het schaartype: dit soort mechanismen zijn duurzaam en gemakkelijk te plaatsen, hoewel de snelheid waarmee de ruiten omhoog gaan, ongelijkmatig kan zijn.
- Tandheugel en rondsel: kenmerkend zijn het simpele ontwerp en de degelijkheid. Zo wordt een constante bewegingssnelheid van de ramen gerealiseerd.
Gebruikstips
Houd u aan de simpele richtlijnen zodat de raammechanismen langer blijven werken. Pas geen extra kracht toe op de knop of de handgreep van het mechanisme. Zorg ervoor dat er tijdens het sluiten van het raam geen voorwerpen in de weg zitten: hiermee voorkomt u letsel en defecten aan de eenheid. Voor een goede werking van het mechanisme van de kabel moet u deze zo nu en dan bijstellen. Ook is het verstandig om de contactpunten van het apparaat schoon te maken en in te vetten met een daarvoor bestemd product. Druk niet gelijktijdig op de bedieningsknoppen van de elektrische raammechanismen die voor het omhoog- en omlaagbewegen van de ruiten zorgen. Mocht u vaststellen dat de bedieningsknop van de eenheid warm wordt, probeer dan het probleem te verhelpen en zoek de reden van het mankement op. Controleer de staat van de deurafdichtingen.
Tekenen voor een defect
Bij mechanismen die beschikken over een elektrische aandrijving hebben veel mankementen te maken met gebreken aan de bedrading of aan de elektronica. Mocht geen van de ramen functioneren, kijk dan of de zekering werkt – het kan voorkomen dat een relais kapot is. Als de raammechanismen niet functioneren door middel van de bedieningsknoppen op het portier, maar wel door middel van de hoofdunit die zich op het portier van de bestuurder bevindt, moeten de bedieningsknoppen en de bedrading die ze voeden, worden gecontroleerd. In het andere geval, als het mechanisme niet via de hoofdunit kan worden bediend, bestaat de kans dat de eenheid kapot is. Hoort u een klik bij het inschakelen, maar is het geluid van de motor niet hoorbaar, dan duidt dit er doorgaans op dat de motor kapot is gegaan. Werkt de motor wel, maar komt de ruit schokkend of in het geheel niet omhoog, dan kunnen de tandwielen slijtage hebben, is de kabel gescheurd of zijn de geleiders vies geworden. Wanneer het raam niet in een bepaalde stand stilstaat, kan het zijn dat één van de remveren defect is.
Bij handmatige raammechanismen is het mogelijk dat de kabel scheurt en in dat geval zal het raam niet naar boven gaan. In geval van vervuiling of vervorming van de geleiders zal de handgreep moeilijker kunnen draaien.
Oorzaken voor een defect
Mettertijd verslijten de kunststoffen tandwielen en zijn ze aan vervanging toe. Metalen onderdelen corroderen als gevolg van vocht en vuil. De geleiders lopen vast zodra het vuil zich ophoopt. De ruit verschuift en het volledige systeem functioneert onder een hogere belasting als gevolg van de verschuiving van de geleiders, waardoor de kabel kan scheuren of uitgerekt worden, de tandwielen sneller kunnen slijten of de elektrische motor kan verbranden. Gebrekkige contacten kunnen het smelten van de bedrading in de hand werken. Het te lang ingedrukt houden van de knop kan tot schade leiden.
autodoc.nl: uitsluitend auto-onderdelen van topkwaliteit
Bij onze webshop kunt u voor een goedkope prijs kwalitatief goede raammechanismen voor uw auto aanschaffen. Bekijk onze catalogus en selecteer de producten die het best bij uw auto passen.