Versnellingspook en pookknop auto
Waar koop ik versnellingspook en pookknop auto aan een goede prijs? Bij AUTODOC!
Hoe versnellingspook en pookknop kiezen en te kopen? De beste merken:
Vind versnellingspook voor top automodellen
Pookknop kopen en zelf vervangen op jouw automodel
AUTODOC bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag vervangen kosten van een versnellingspook en pookknop
De best verkopende vervangonderdelen uit de afdeling Versnellingspook en pookknop. We hebben een ruime selectie aan reserveonderdelen van verschillende merken voor Versnellingspook en pookknop en verdere aanbiedingen in ons assortiment onderdelen.
Versnellingspook : welk merk is beter?
Volgens onze klanten komen de beste reserveonderdelen in de productcategorie Pookknop van de volgende merken:
- NTY
- ORIGINAL IMPERIUM
- TRUCKTEC AUTOMOTIVE
- BLIC
- TOPRAN
Versnellingspook en pookknop: hoeveel kost dit product?
De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Versnellingspook en pookknop varieert van € 1 tot € 28, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
Populaire posts
De meestverkochte artikelen: | |||||
---|---|---|---|---|---|
27084 | 19953 | 18832 | 25729 | 700 672 | 721 267 |
Van populaire fabrikanten: | |||||
RIDEX | 3RG | NTY | ORIGINAL IMPERIUM | TRUCKTEC AUTOMOTIVE | BLIC |
Voor populaire automerken: | |||||
VW | BMW | MERCEDES-BENZ | OPEL | FORD | AUDI |
Versnellingspook en pookknop auto: ontdek meer! Welke te kiezen, wanneer ze te vervangen en hoeveel ze kosten
Een versnellingspook is een handmatig schakelelement dat bestuurders in staat stelt om de rijmodus en de richting te wijzigen vanaf hun zitplaats door naar de juiste versnelling te schakelen. Door middel van een systeem van schakels en koppelingen activeert dit onderdeel de in de versnellingsbak aanwezige vork, waarmee een schakelmof wordt bewogen om de overeenkomstige versnelling vast te zetten.
Soorten
Op basis van het soort schakelmechanisme:
- Lange hendel. De meeste auto's zijn hier standaard mee uitgerust.
- Korte hendel. Deze worden meestal ingezet bij sportauto's en zijn tevens geschikt voor de tuning, want ze maken een snellere en accuratere schakeling mogelijk.
Op basis van het soort knop:
- Met standaardknop. Deze kan bolvormig, ellipsvormig of cilindrisch zijn. Gewoonlijk bestaat deze uit kunststof. Het onderdeel is licht van gewicht. De knop kan met leer of hout bekleed worden, met inzetstukken met koolstof of een deklaag van chroom. Meestal is de knop een modieus element in het interieur.
- Met zware knop. Het gewicht van de knoppen is groter. Over het algemeen worden deze gebruikt voor tuning. Hierdoor kan er sneller en makkelijker worden geschakeld, want de versnellingspook verplaatst zich door de massatraagheid van de knop.
Gebruikstips
Vermijd overmatige druk op de versnellingspook zodat deze niet voortijdig verslijt. Bovendien dient u het koppelingspedaal in zijn geheel in te drukken voor u gaat schakelen. Kijk geregeld de staat van de stofhoes na: behalve dat deze een decoratieve rol vervult, biedt deze de bewegende elementen van het mechanisme tevens bescherming tegen abrasieve slijtage als gevolg van vervuiling. Vet de verbindingen van de versnellingsbak af en toe in. De keuze van het smeermiddel wordt bepaald door de eigenschappen van het materiaal waaruit de verbindingen bestaan. Let op: een groot aantal gebreken van de assemblage kunt u verhelpen door deze af te stellen.
Symptomen van defecten
Schuringsslijtage van het kunststoffen inzetstuk van de versnellingspook resulteert gewoonlijk in een speling en een langere slag van de hefinrichting. Mocht de kogelring of het kogelgewricht versleten zijn, dan loopt het onderdeel vast en vereist de verplaatsing meer kracht. Na het schakelen is er een gekraak te horen. De oorzaak hiervan kan ook liggen in de verontreiniging van de mechanische delen.
Het gebeurt dikwijls dat de door de chauffeur ingestelde versnelling vanzelf wordt losgekoppeld. Gewoonlijk treedt dit op in geval de veer is losgeraakt of versleten is. Het trillen van de versnellingsbak zelf kan duiden op een slechte werking van de versnellingsbak, terwijl het rammelen van de knop zich kan voordoen als er verkeerde onderdelen zijn gemonteerd.
Oorzaken voor een defect
Dit mechanisme is voorzien van een groot aantal bewegende en kunststoffen onderdelen. Na verloop van tijd verslijten ze. Vroegtijdige beschadigingen zijn echter doorgaans het gevolg van te zware belastingen van dit mechanisme. Ze zijn het gevolg van een agressieve rijstijl, hoewel ze eveneens kunnen voorkomen door defecten aan andere componenten van de versnellingsbak. Een verminderde afdichting van de rubberen stofhoezen heeft tot gevolg dat er vuil en vocht binnendringt. Hierdoor kan een versnelde slijtage van de bewegende onderdelen ontstaan. Verder kunnen de onderdelen van metaal corroderen.
autodoc.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
Schuif het vervangen van dit deel niet op de lange baan. Mocht u de bovenstaande verschijnselen constateren, dan kunt u nu een versnellingspook bestellen. Wanneer het mechanisme onderweg vast komt te zitten, kunt u zelfs niet naar een garage gaan voor reparatie van uw voertuig. In onze catalogus is een uitgebreid aanbod aan componenten voor uw model auto te vinden. U kunt deze tegen een heel voordelige prijs kopen.
Nuttige informatie over werking, oorzaken van storingen, diagnose en vervangingsintervallen