Gloeibougie & ontstekingssysteem auto onderdelen
Kies zeker een wagen, anders riskeert u een artikel te kopen dat niet past in uw wagen. Merk op dat onze zoekfunctie u enkel van resultaten kan voorzien die relevant zijn voor een bepaald type voertuig.
Gloeibougie & ontstekingssysteem onderdelen voor auto
Ontsteking auto onderdelen voor Top automodellen
Ontsteking: onderdelen voor de populairste automodellen
Gloeibougie & ontstekingssysteem onderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
De ontstekings- en voorverwarmingssystemen zijn rechtstreeks betrokken bij het starten van de motor. Ze voeren verschillende functies uit. Eerstgenoemde wordt gebruikt in benzinemotoren en is ontworpen om een vonk te produceren die het brandstof-luchtmengsel ontsteekt. Laatstgenoemde wordt gebruikt in dieselmotoren. De voornaamste functie bestaat uit het opwarmen van de lucht in de verbrandingskamers (voorkamer of wervelkamer) om een koude motor gemakkelijker te doen starten. Dit is vooral belangrijk bij lage omgevingstemperaturen.
De opbouw van ontstekings- en voorverwarmingssystemen
Het werkingsprincipe van een ontstekingssysteem bestaat uit het omzetten van de laagspanning van het boordsysteem in hoogspanning om een vonk te produceren, nodig voor het ontsteken van het brandstof-luchtmengsel. De spanning wordt omgezet door een bobine. De opgewekte stroom wordt aan de verdeler overgedragen en vervolgens via bougiekabels aan de bougie van de overeenkomstige cilinder. Er ontstaat een ontlading van hoogspanning tussen de elektroden van de bougie. Het systeem omvat ook een relais en soms een onderbreker die deelneemt aan de controle van het systeem. Moderne voertuigen zijn vaak uitgerust met ontstekingssystemen zonder verdeler (DIS), die over één bobine per bougie beschikken en er rechtstreeks mee verbonden zijn, zonder bougiekabels.
Het voorverwarmingssysteem heeft een afwijkend werkingsprincipe. De gloeibougies die erin gebruikt worden, zijn elektrische verwarmingsapparaten. Hun werking wordt gecontroleerd door een relais of een aparte regeleenheid. Zodra de gloeibougies ingeschakeld worden, springt de overeenkomstige indicator op het dashboard aan.
Onderhoudstips
- Zorg ervoor dat alle kabels en stekkers correct verbonden zijn. Onjuist verbonden hoogspanningskabels kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat de bobine, onderbreker of andere componenten doorbranden.
- Laat de ontsteking niet langdurig aan als de motor uit staat. Dit kan in oververhitting van de bobine, een doorgebrande weerstand of een losse veer in de onderbreker eindigen.
- Laat de motor niet langdurig stationair draaien. Dat resulteert in een snellere vorming van roet op de bougies.
- Houd u aan het door de fabrikant aangegeven aandraaimoment tijdens het installeren van nieuwe bougies of gloeibougies. Oefen niet te veel kracht uit als de componenten vastzitten. Dit geldt voornamelijk voor gloeibougies, die gemakkelijk breken. Om ze te verwijderen moet u eerst het schroefdraadgebied insmeren met synthetische olie en een nachtje laten inwerken. Start vervolgens de motor of voed stroom aan de werkzame componenten om ze te laten opwarmen. Nadien kunt u trachten ze los te schroeven, maar onthoud dat u het aanbevolen aandraaimoment moet aanhouden. Als u de componenten niet kunt losschroeven, moet u ze opnieuw opwarmen. Gebruik een speciale ruimer om de openingen voor de gloeibougies te reinigen.
- Gebruik enkel hoogwaardige brandstof. Anders raken de bougies of gloeibougies snel bedekt met roet.
Tekenen voor een defect
Defecten aan de ontstekings- en voorverwarmingssystemen detecteren is niet zo eenvoudig, aangezien deze gelijkaardige symptomen hebben. Moeilijkheden bij het starten van een benzinemotor of de onmogelijkheid om deze te starten kunnen duiden op beschadigde bougieskabels, defecte bougies of bobines, een defecte verdelerkap of sensoren of een defect voorontstekingsmechanisme of elektronische regeleenheid. Al deze omstandigheden kunnen gepaard gaan van een lager vermogen van de motor en een hoger brandstofverbruik.
Het maakt niet uit welke component van het voorverwarmingssysteem defect is, alle voertuigen krijgen te maken met problemen bij het starten van een koude motor. De motor kan ruwer stationair draaien dan gewoonlijk.
Oorzaken voor een defect
Ondermaatse brandstof, slijtage aan zuigerringen en klepsteelafdichtingen en een onjuist ontstekingstijdstip kunnen roetafzetting op de bougies veroorzaken. Als de stroomkabels beschadigd zijn, kan de bobine oververhit raken. Defecten aan componenten van het voorverwarmingssysteem kunnen veroorzaakt worden door verstopte brandstofinjectoren. Bovendien gaan onderdelen van ontstekings- en voorverwarmingssystemen vaak stuk door spanningsschommelingen in het elektrisch systeem van het voertuig.
autodoc.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
U kunt componenten voor ontstekings- en voorverwarmingssystemen kopen in onze online winkel. Met het ruime productaanbod in onze catalogus vindt u gemakkelijk en snel de juiste onderdelen voor uw voertuig.
Vervanging van Ontsteking autoonderdelen: Video handleiding voor reparatie
Top 15 bestsellers uit de afdeling Ontsteking
Aanbevolen reserveonderdelen uit de afdeling Gloeibougie & ontstekingssysteem. Dit zijn de topkoopjes. Koop onze best verkopende artikelen of ontdek een ruime selectie aan andere aantrekkelijke aanbiedingen.